ساخت کوچک‌ترین ترانزیستور جهان با استفاده از یک مولکول

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
مطالعه 1 دقیقه
گروهی از محققان موفق به ساخت کوچک‌ترین نیمه‌رسانا‌های دنیا شده‌اند. این گروه که از کشورهای مختلف جهان گرد هم آمده‌اند، ترانزیستوری ساخته‌اند که حاوی تنها یک مولکول است. با زومیت همراه باشد.
تبلیغات

محققان از نقاط مختلف دنیا با کمک یکدیگر موفق به ساخت ترانزیستوری شده‌اند که احتمال می‌رود کوچک‌ترین قطعه‌ی نیمه‌رسانای قابل ساخت نیز باشد. این ترانزیستور از یک مولکول فتالوسیانین مس، ۱۲ اتم ایندیم و یک اتم ایندیم آرسنید تشکیل شده است. روش تولید این قطعه با مکانیزم تولید ترانزیستورهای قدیمی متفاوت است. در روش قدیمی جریان با تنظیم ولتاژ گیت کنترل می‌شد؛ اما در روش جدید از اثرات میدانی بهره برده می‌شود، به این معنی که برای تنظیم الکتریسیته تنها نیاز به تغییر فاصله‌ی اتم‌ها خواهید داشت.

البته نمی‌توان به این زودی برای استفاده از این ترانزیستور در دستگاه‌های الکتریکی امیدوار بود؛ چرا که محققان ترانزیستور تک مولکولی را در دمایی نزدیک به صفر مطلق و شرایط نزدیک به خلا ساخته‌اند.

شرایط مذکور با شرایط عادی بسیار متفاوت است و برای رسیدن به شرایط عادی نیاز به انجام تحقیقات بسیاری است. به هر حال این کشف بسیار امیدوار کننده است؛ چرا که نشان می‌دهد راه زیادی تا رسیدن به حد فیزیکی لوازم و قطعات الکترونیکی پیش رو داریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات