فلش حلقوی Kira، راهکاری برای ثبت سلفی‌های زیبا

یک‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
تولیدکنندگان در تلاشند تا کیفیت تصویربرداری دوربین‌های سلفی گجت‌های موبایل را افزایش دهند، اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، از این‌رو است که یک عکاس ژاپنی فلاش حلقوی کیرا (Kira) را برای ثبت تصاویر در نور محیطی بهتر معرفی کرده است.
تبلیغات

با معرفی نسل جدید گوشی‌های هوشمند می‌توان تلاش کمپانی‌های تولیدکننده را در جهت بهبود کیفیت دوربین سلفی محصولات دید، اما مشکل اساسی در تصاویر سلفی تقریبا همچنان پابرجا است. این مشکل نبود نور کافی برای ثبت تصاویر است. در صورتی که کاربران در یک محیط با نور مناسب قرار داده باشند، تصاویر تقریبا خوبی ثبت می‌شود، اما در غیر اینصورت بسیاری ترجیح می‌دهند به جای استفاده از دوربین سلفی به دوربین پشتی اعتماد کرده و تصویر خود را با دوربین پشتی ثبت کنند. فلاش حلقوی کیرا هر چند از نظر ظاهری چندان زیبا و کم جا نیست، اما می‌تواند فرآیند ثبت تصاویر سلفی با دوربین گوشی را بسیار لذت‌بخش‌تر کند.

جولی واتای نام عکاسی است که این پروژه را کلید زده و هدفش از آن ثبت تصاویر سلفی با کیفیت بالا فارغ از محیط پیرامون کاربر و وضعیت نور محیط است. مشکلات موجود در ثبت تصاویر سلفی با استفاده از دوربیم سلفی گوشی‌های هوشمند این ایده را در ذهن وی پدیدار کرده که می‌توان با اتصال حلقه‌ی نورانی که ساختار گیره مانندی دارد، نورمناسب را برای ثبت تصاویر ایجاد کرد.

این پروژه هنوز به مراحل نهایی خود نرسیده و واتای در حال جمع‌آوری سرمایه‌ی مورد نیاز از طریق وب‌سایت ژاپنی Kibidango است. هنوز سخنی از قیمت نهایی این محصول در میان نیست، اما انتظار می‌رود پس از عرضه‌ی این محصول به بازار شاهد استقبال از این گجت باشیم.

شماری از تولیدکنندگان برای حل این مشکل راهکارهایی را در پیش گرفته‌اند. برای مثال می‌توان به سامسونگ اشاره کرد که در فضای محدود پنل جلوی گوشی‌هایی نظیر گلکسی J5 و گلکسی J7 از یک فلاش بهره گرفته است. در این بین ال جی روش خلاقانه‌تری را در پیش گرفته و در جی ۳ با سفید کردن بخش بزرگی از صفحه‌ی نمایش، از نمایشگر به عنوان فلاش استفاده کرده تا محیط روبروی دوربین سلفی را روشن کند.

اما تلاش‌ها برای حل مشکل روشنایی در تصاویر سلفی فقط محدود به این تولید کننده و چند محصول ا ز این دو کمپانی است، پس سایر کاربرانی که دوست دارند تصاویر سلفی بگیرند، باید چه چاره‌ای بیندیشند؟ یقینا حلقه‌ی نوری کیرا می‌تواند راهکاری جامع برای دوستداران تصاویر سلفی باشد.

مزایای استفاده از حلقه‌ی نوری

شاید از خود بپرسید که چرا از فرم فکتور حلقه برای ساخت فلش استفاده می‌شود و چرا عکاسان علاقه‌ی فراوانی به منابع نوری دارند که شکل آن‌ها حلقوی است؟ شکل دایره‌ی فلاش‌های حلقوی و محل قرارگیری آن‌ها که معمولا در حاشیه‌ی دور لنز است یک ترکیب جادویی برای ثبت تصاویر بسیار زیبا است. برای مثال با استفاده از یک فلاش حلقوی حول لنز دوربین می‌توان تصاویر بسیار زیبایی را در عکاسی ماکرو ثبت کرد. اینگونه فلاش‌ها با پرتاب نور روی سوژه سایه‌های مزاحم را حذف می‌کنند.

در زمان استفاده از بازوهای تصویربرداری یا به بیان بهتر مونوپاد، فلاش‌های معمولی با پرتاب نور از یک بعد کنتراست جالبی را در تصویر ایجاد نمی‌کنند، هرچند فلاش های حلقوی با نورپردازی بهتر، تصاویر جالب تری را ثبت می‌کنند.

با استفاده از فلاش‌های حلقوی می توان تصاویر جالب توجهی را از سوژه‌هایی ثبت کرد که نزدیک به پس زمینه‌ی تصویر قرار دارند. با بهره‌گیری از این فلاش می‌توان سایه‌هایی به شکل هاله را در پشت سوژه ثبت ایجاد کرد. سایه‌ی ایجاد شده که به شکل هاله است در اثر تابش نور در تمام جهات روی سوژه تشکیل می‌شود.

آیا به استفاده از چنین گجتی نیاز داریم؟

کیرا دارای ویژگی است که می‌توان آن را در تمام گوشی‌های هوشمند استفاده کرد، اما ظاهر آن کمی زشت بوده و قرار دادن آن روی گوشی جلوه‌ی ظاهری گجت را نازیبا می‌کند. در هر صورت برای افرادی که به تصاویر سلفی علاقه دارند،  استفاده از این فلاش بسیار کاربردی خواهد بود.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات