همگام با پیشروان: ماشین‌هایی هوشمندتر از انسان، آینده‌ای اجتناب ناپذیر

سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اگر فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱ را دیده باشید، حتما عواقب وحشتناک برتری هوش ماشین بر آدمی را به خوبی حس کرده‌اید. واقعیت این است که فرقی نمی‌‌کند شما چقدر باهوش هستید، چند هزارسال زیسته‌اید یا از چه توانایی‌هایی فیزیکی یا جسمی برخوردارید آن چیزی که در دنیای ما حاکم مطلق خواهد بود هوش است.
تبلیغات

روح، هوش، روان یا هر چیزی که دلتان می‌‌خواهد اسمش را بگذارید توانایی حل مساله‌ی شماست که آینده تان را تعیین می‌‌کند و در این متن ما اسم آن را هوش می‌‌گذاریم. هم اکنون ما در دورانی زندگی می‌‌کنیم که می‌‌توانیم حضور ماشین‌های باهوش – گاهی حتی باهوش تر از خودمان- را به خوبی احساس کنیم بی آنکه نیاز توضیح خاصی باشد کافی است به عملکرد دستیارهای هوشمند تلفن همراه خود نگاهی بیاندازید و توانایی‌های چنین دستیارانی با دسترسی به قدرت پردازشی و اطلاعاتی بهتری را متصور شوید تا با ضعیف ترین انواع این ماشین‌ها آشنا شوید!

به گفته‌ی نیک بوستروم که در این بخش همگام با پیشروان با او آشنا می‌‌شوید، هوش مصنوعی آخرین اختراعی است که بشر به آن نیاز دارد. پر بی‌راه نیست که بگوییم با ابداع ماشین‌هایی سریع‌تر، کم خطاتر و البته خلاق‌تر از ما، نوع بشر به نوعی دایناسورهای‌هایی زنده به شمار می‌‌آیند که برخلاف دایناسورها سرنوشت‌شان (به احتمال زیاد انقراض یا زندگی در حاشیه) را خودشان رقم زده اند! نکته‌ی طنز آمیزی است نه؟

گذشته از این آیا تا به حال فکر کرده اید که در دنیایی که ماشین‌ها می‌‌سازند موجودی ضعیف‌تر و بیشتر مزاحم و مسرف به چه کار خواهد آمد؟ اولین چیزی که به ذهن می‌‌آید انقراض نسل بشر است یا اگر قدری محافظه کار تر باشید به قوانینی مشابه قوانین سه گانه آسیموف خواهید اندیشید اما بهتر است زاویه‌ی دید خود را قدری تغییر دهید. انتخاب سومی نیز وجود دارد و آن یکپارچگی آدمی با ماشین‌های هوشمند است، اتفاقی که در طی روال تکامل طبیعت به وجود آدمی انجامید اکنون می‌‌تواند به دست آدمی برای آدمی پدید آید. بله شما در آینده می‌‌توانید توان پردازشی و ذهنی خود را به کمک همین ماشین‌ها افزایش دهید! دنیای جالبی خواهد بود، موافقید؟

در ویدیوی زیر همراه می‌‌شویم با فیلسوف و دانشمند حوزه‌ی فناوری نیک بوستروم و آینده‌ی بشریت و ماشین‌های دست ساز او:

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات