آشنایی با اولین گوشی‌های مجهز به اسپیکر استریو

دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
مطالعه 5 دقیقه
پیش از این در مقاله دیگری ۵ گوشی هوشمند اندرویدی که قیمت مناسبی دارند و قابلیت ضبط صدای استریو را نیز دارند با هم مرور کردیم. حالا در این مقاله به اتفاق هم تاریخ گوشی‌های دارای اسپیکر استریو را به اختصار مرور می‌کنیم و با اولین گوشی‌هایی که به این فناوری مجهز شدند آشنا می‌شویم.
تبلیغات

شاید در حال حاضر عملکرد دوربین وشی‌های هوشمند، نمایشگر آن‌ها یا قدرت پردازش‌گر آن‌ها ملاکی برای مقایسه گوشی‌ها بین کاربران و  فخر فروشی طرفداران یک برند به طرفداران برند دیگر باشند ولی کمتر از ۱۰ سال پیش کاربران گوشی‌ها صدای خروجی گوشی خود را به رخ یکدیگر می‌کشیدند و گوشی‌های با صدای بلندتر و با کیفیت‌تر جایگاه خاصی بین علاقمندان موبایل داشتند. به اتفاق هم کمی در تاریخ گوشی‌ها به عقب سفر می‌کنیم تا ببینیم اولین گوشی هایی که مجهز به اسپیکر استریو شدند کدام‌ها بودند  و در نهایت اولین گوشی  که برای اولین بار اسپیکر استریو را مورد استفاده قرار داد کدام گوشی بود.

در سال ۲۰۱۳ِ وقتی اچ‌تی سی وان معرفی شد بدون تردید بهترین گوشی بود که یک نفر می‌توانست برای تجربه صدای با کیفیت خریداری کند چرا که ۲ اسپیکر در جلوی آن خودنمایی می‌کردند. همچنین تقویت کننده‌های صدا و البته فناوری صدای بیتس که کیفیت بالایی را ارائه می‌کردند نیز در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته بودند. از آن زمان به بعد اسپیکرهای استریو به ویژگی ثابت بسیاری از گوشی‌های  اچ‌تی‌سی تبدیل شدند. از مدل‌های بالارده مانند وان ام ۹ گرفته تا میان‌رده‌هایی مثل دیزایر ۸۲۶.

The Nokia X7

 ولی اگر چه اچ‌تی‌سی امکان تجربه لذت بخش اسپیکرهای استریو را فراهم ساخت ولی اولین شرکتی نیست که این قابلیت را به گوشی‌های خود اضافه کرده است. برای مثال در سال ۲۰۱۱، دو سال قبل از معرفی اچ‌تی‌سی وان شاهد اسپیکرهای استریوی نوکیا X7 بودیم. همچنین اکسپریا Play‌ سونی اریکسون هم مدتی بعد در همان سال با اسپیکرهای استریو به بازار عرضه شد. با این حال هیچ یک از این دو گوشی هم اولین گوشی‌های دارای اسپیکر استریو نبودند. برای پیدا کردن اولین گوشی که به اسپیکرهای استریو مجهز شده است باید بیش از این به عقب برگردیم و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم  تقریبا تا سال ۲۰۰۴ باید به عقب برویم.

The LG VX 9800

در سال ۲۰۰۵، شرکت ال‌جی مدل VX-9800‌را تحت شبکه Verizon به بازار ارائه کرد که یک گوشی تاشدنی  با کیبورد QWERTY بود و در زمان خود نمایشگر ثانویه بزرگی داشت. همچنین این گوشی اسپیکرهای استریو نیز داشت. هر چند این گوشی بیشتر با ماهیت وسیله‌ای برای تایپ و نوشتن متن طراحی شده بود ولی کاربران با آهنگ‌هایی که روی کارت حافظه آن می‌ریختند VX-9800‌ را تبدیل به وسیله‌ای برای سرگرمی کردند ولی این گوشی هم اولین گوشی دارای اسپیکرهای استریو نبود.

The KDDI PENCK

در ۱۸ فوریه سال ۲۰۰۵، یعنی تقریبا ۶ ماه پیش از معرفی VX-9800‌، اپراتور ژاپنی KDDI/Okinawa  گوشی  PENCK‌ را به بازار عرضه کرد. این گوشی یک مدل تاشو بود و توسط شرکت هیتاچی تولید شده بود. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید اسپیکرهای استریو به همراه کیفیت ساخت بالا از جمله ویژگی‌های این گوشی بودند. نمایشگر بزرک ۲/۲ اینچی (که در آن زمان بزرگ محسوب می‌شد) و البته دوربین ۱/۳ مگاپیکسلی از دیگر مشخصات فنی این گوشی بودند. در حالی که ذخیره آهنگ در حافظه داخلی ۲/۸ مگابایتی این گوشی تقریبا غیر ممکن بود، کارت حافظه مینی SD‌ می‌توانست چندین مگابایت فضای ذخیره‌سازی بیشتر را به کاربر هدیه دهد.شاید با شنیدن چنین مشخصاتی از یک گوشی کمی تعجب کرده باشید ولی به هر حال در مورد گوشی ۱۰ سال پیش صحبت می کنیم و این مشخصات در زمان خود بد محسوب نمی‌شدند.

The LG VX 8000

در حالی که فکر می‌کردیم این گوشی اولین گوشی دارای اسپیکر استریو باشد با مدل ال‌جی VX-8000‌مواجه شدیم که در ژانویه سال ۲۰۰۵ عرضه شده بود. بنابراین باز هم امکان وجود مدل دیگری که قدیمی‌تر از این موارد باشد و البته دارای اسپیکرهای استریو باشد وجود داشت. در نهایت قدیمی‌ترین گوشی‌های دارای اسپیکرهای استریو را یافتیم.

The Motorola 398

وقتی باز هم به عقب‌تر می رویم با دو مدل گوشی از موتورولا مواجه می‌شویم. یکی از این گوشی‌ها موتورولا ۳۹۸ است که در زمان خود با اسپیکرهای استریوی ۱۶ میلیمتری قدرتمندی که داشت کاربران را تحت تاثیر صدای خود قرار می‌داد. این گوشی با ۲۰ میلیمتر ضخامت در آن زمان گوشی خوش دستی محسوب می‌شد. در کنار این گوشی موتورولا همچنین مدل موتورولا E680 را نیز معرفی کرد که آن هم صدای استریو تولید می‌کرد و گوشی بود که در سال ۲۰۰۴ دارای نمایشگر لمسی رنگی بود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم هر دوی این گوشی‌ها در ۸ مارچ ۲۰۰۴ معرفی شده‌ بودند. 

The Motorola E680

آیا شما گوشی قدیمی‌تری مجهز به اسپیکرهای استریو به یاد دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات