کار با ابزار جاسوسی آمریکا به راحتی جستجو در گوگل است

پنج‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
حدود دو سال است که ادوارد اسنودن و گاردین وجود ابزار جاسوسی XKeyscore متعلق به سازمان امنیت ملی آمریکا را فاش کرده‌اند. به تازگی جزئیات بیشتری از ۴۸ مدرکی که اسنودن منتشر کرده، مشخص شده‌ است که نشان می‌دهند این ابزار بسیار قدرتمندتر از آن چه که تصور می‌شده، است.
تبلیغات

ابزار جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا، می‌تواند اطلاعات را از سر تا سر دنیا به کابل‌های نوری هدایت کرده و آن‌ها را ۳ تا ۵ روز ذخیره کند. البته متاداده‌ها را در این سیستم می‌توان حتی تا ۴۵ روز نیز ذخیره کرد. با توجه به این مدارک، دولت آمریکا حتی در حریم خصوصی افراد بیشتر از حد ایمیل و گفت‌و‌گوهای مجازی وارد شده است.

این موارد شامل عکس‌ها، مدارک، عکس‌های وب‌کم، جستجوهای اینترنتی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، جفت‌های نام کاربری و رمز عبور، فایل‌های بارگذاری شده در سرویس‌های آنلاین، گفت‌و‌گوها در اسکایپ و بسیاری اطلاعات دیگر می‌شوند. آژانس امنیت ملی حتی اتصال به گوگل پلی و اپ استور سامسونگ را نیز تحت نظر می‌گیرد.

برای مثال تحلیل‌گرهای سازمان امنیت ملی به راحتی و با نوشتن ایمیل کارکنان سازمان ملل متحد، در این ابزار می‌توانستند به سخنان رد و بدل شده توسط آن‌ها در جلسات خصوصی دسترسی پیدا کنند. البته خود سازمان ملل متحد این ابزار را در لیست سلاح‌های مبارزه با تروریسم قرار داده بود چرا که با استفاده از این ابزار آمریکا توانسته بود مخفی‌گاه اسامه بن‌لادن را کشف کند. حال مدارک جدید نشان می‌دهند که Xkeyscore برای جاسوسی از سازمان ملل متحد نیز به کار رفته‌ است!

با وجود فاش شدن این مدارک سازمان امنیت ملی آمریکا همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند و می‌گوید که تمامی فعالیت‌های این ابزار قانونی است و نحوه‌ی عملکرد آن تنها برای حفظ امنیت آمریکا و شهروندان آن طراحی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات