شیائومی: همه صحبت‌ها در مورد کپی کردن از اپل پوچ است

جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدت زیادی است که شیائومی، تولید کننده گوشی‌های اندرویدی با کیفیت در چین، به کپی کردن از اپل متهم می‌شود. به تازگی هوگو بارا یکی مدیران ارشد شیائومی به این موضوع واکنش نشان داده است.
تبلیغات

شیائومی برند چینی است که به تولید محصولات از گوشی های هوشمند گرفته تا تلویزیون‌های 4K‌ با کیفیت مناسب و قیمت رقابتی می‌پردازد. اما طی سال‌های اخیر این شرکت همواره متهم به تقلید از اپل بوده است. حتی  وقتی در جریان یک کنفرانس از جانی آیو در مورد شیائومی سوال شد، او از این شرکت با عنوان شرکتی که از طراحی‌های اپل تقلید می‌کند یاد کرد. ولی هوگو بارا که در سال ۲۰۱۳ گوگل را به مقصد شیائومی ترک کرد به هیچ وجه ماجرای کپی کردن را قبول ندارد.

او معتقد است که تمام این اتهامات از زمان تولید  یکی از گوشی های شیائومی به نام Mi 4‌ شروع شده که تقریبا شبیه به آیفون ۵ بوده است. او در ادامه در مصاحبه با امیلی چانگ از بلومبرگ می‌گوید:

تمام شایعات مبنی بر تقلید شیائومی از اپل، برگرفته از لبه پَخ مورد استفاده در  گوشی Mi 4‌ شیائومی است که در آن شباهت‌هایی به آیفون ۵ وجود داشت و من اولین نفری بودم که این موضوع را تایید کردم. بله واقعا شبیه به آیفون ۵ بود. ولی در حال حاضر این این لبه پَخ در بسیاری از محصولات حاضر در بازار وجود دارد.من فکر نمی‌کنم این منصفانه باشد. به نظر من گوشی‌های هوشمند امروزی هر یک به نوعی به هم شباهت دارند. شما به عنوان یک تولید کننده مجبور هستید که از لبه‌های گرد استفاده کنید درست همان‌طور که شما نیاز به حداقل یک دکمه Home‌ در گوشی دارید و این یک تقلید نیست. بنابراین من فکر نمی‌کنم ما بتوانیم به یک شرکت (اپل) اجازه دهیم که مالک چیزهایی شود که بطور ذاتی باید به همان نحو باشند.

اما شیا‌ئومی به دلایل مختلف دیگری هم بعنوان اپل چین شناخته می‌شود. لی جون- مدیر عامل و بنیان‌گذار شیائومی شخصیتی دارد که برخی او را به استیو جابز شبیه می‌دانند. همچنین شیائومی مهارتی در بازاریابی برای جذب مشتریان دارد که بسیاری این روش‌ها را با اپل مقایسه می‌کنند.

بارا تاکید می‌کند که در ماه‌های آینده شاهد روند معکوسی خواهیم بود که در آن شرکت‌های دیگر از شیائومی الهام خواهند گرفت. او می‌گوید:

اگر به محصولاتی که طی ۱۲ ماه گذشته تولید کرده‌ایم نگاهی بیاندازید، خواهید دیدکه چقدر در کاری که ما در حال انجامش هستیم اصالت وجود دارد و اگر بخواهم با شما صادق باشم  باید بگویم که شما با دقت در محصولات ما خواهید دید که چقدر سایر تولید کنندگان از ما برای تولید محصولات جدید خود الهام می‌گیرند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات