گزارش مالی گوگل در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵: درآمد ۱۷.۷ میلیارد دلاری با رشد ۱۱ درصدی

جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه گوگل در دو فصل اخیر موفق به جلب رضایت وال استریت نشد، غول جستجو با انتشار گزارش مالی مربوط به فصل دوم سال جاری، نشان داد که مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته است. گوگل در فصل دوم سال جاری میلادی موفق شده تا درآمدی ۱۷.۷ میلیارد دلاری را بدست آورد.
تبلیغات

ساعاتی پیش گوگل گزارش مالی مربوط به فصل دوم سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی موفق شده تا در جریان این فصل درآمدی ۱۷.۷ میلیارد دلاری را بدست آورد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ۱۱ درصدی و در مقایسه با فصل گذشته نشان از رشدی ۳ درصدی دارد. با توجه به اینکه گزارش گوگل فراتر از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان وال استریت بود، سهام گوگل ۱۱ درصد رشد را نشان داده است. اطلاعات ارائه شده توسط گوگل نشان از این دارد که تبلیغات در موبایل و همچنین یوتیوب نقش کلیدی را در بالا رفتن درآمد گوگل ایفا کرده‌اند.

اگرچه گوگل اعداد مربوط به گزارش مالی خود را بصورت جزئی ارائه نکرده، اما گفته‌های آن‌ها نشان از این دارد که فاصله‌ی درآمد حاصل از تبلیغات بخش موبایل با دسکتاپ روز به روز کمتر می‌شود. اخیرا بسیاری از کمپانی‌ها به سمت استفاده از تبلیغات در عرصه‌ی موبایل رفته‌اند و همین امر، موجی را در این بخش ایجاد کرده که نتیجه‌ی آن سرازیر شدن دلارهای تبلیغاتی به سمت گوگل است. امید کردستانی - مدیر تجاری گوگل در این خصوص گفت:

در بیش از ۱۰ کشور تعداد جستجوهای انجام شده در موبایل بیش از دسکتاپ است.

با توجه به این موضوع است که گوگل در حال تجمیع منابع خود برای ایجاد تجربه‌ی بهتری در زمان استفاده از جستجو در موبایل است. امید کردستانی به این موضوع اشاره کرده که بیش از ۳۰ درصد از جستجوهای صورت گرفته در بخش موبایل شامل جستجو برای اطلاعات مرتبط با موقعیت مکانی است؛ در واقع کاربران در پی کسب اطلاعات از محیط پیرامون خود هستند که این اطلاعات شامل محل رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها است. کردستانی اضافه کرد:

زمانی که کاربران با استفاده از گجت‌های موبایل خود به جستجو می‌پردازند، انتظار دارند نتایج سریع و کاربردی دریافت کنند.

اما گوگل فقط در زمینه‌ی جستجو سرمایه‌گذاری نکرده است. غول جستجو در شاخه‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده تا کاربرانی را که از گوگل برای جستجو استفاده نمی‌کنند، به سمت خود جذب کند. کردستانی به تلاش‌های گوگل برای ارائه‌ی سرویس‌هایی نظیر Google Photos، Now On Tap و Android Pay اشاره کرد. براساس اطلاعات ارائه‌ی شده گوگل پلی نیز به‌‌عنوان پلتفرم بازی‌های موبایل رشد بسیار پرشتابی را شاهد است.

یکی دیگر از مواردی که در مورد افزایش درآمد گوگل می‌توان به آن اشاره کرد، رشد بیش از انتظار درآمد این کمپانی از یوتیوب است. اخیرا تبلیغات موسوم به Trueview یا همان تبلیغات پیش از پخش کلیپ‌های ویدیویی که در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد رواج یافته و همین امر درآمد غول جستجو را بسیار افزایش داده است. یوتیوب رشدی ۱۶ درصدی را تجربه کرده و میزان بازدید از این سرویس با استفاده از گجت‌های موبایل به دو برابر افزایش یافته است. هزینه‌ی سرویس به ازای هر کلیک کاهش یافته، اما در مقابل با افزایش بازدید، تعداد دفعاتی که یک تبلیغ نمایش داده شده، بصورت فزاینده‌ای افزایش یافته است. یکی از ویژگی‌های تبلیغات Trueview اضافه شدن خودکار اطلاعات محصول و قیمت آن به تبلیغات ویدیوی است.

تعداد تبلیغات  کنندگانی که تمایل به استفاده از یوتیوب دارند، تا ۴۰ درصد افزایش  یافته و مبلغی که برای تبلیغ صرف می‌شود، ۶۰ درصد رشد نشان داده است. امید کردستانی به این موضوع اشاره کرده که میانگین دقایق بازدید از یوتیوب ۴۰ دقیقه بوده و مخاطبان این سرویس نیز که بین ۱۸ تا ۴۹ سال سن دارند بیشتر روی گجت‌های موبایل به این سرویس مراجعه می‌کنند.

گوگل در حوزه‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده که با توجه به نوپا بودن این بخش‌ها احتمالا نباید بزودی در انتظار پولسازی این بخش‌ها باشیم.

خلاصه‌ی گزارش عملکرد مالی گوگل در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۵:

  • درآمد: ۱۷.۷ میلیارد دلار؛ ۱۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته
  • سود خالص: ۳.۹۳ میلیارد دلار
  • درآمد از سایت‌های متعلق به گوگل: ۱۲.۴ میلیارد دلار؛ رشد نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد
  • رشد درآمد از راه تبلیغات کلیکی: ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته
  • کل هزینه‌ی گوگل در این فصل: ۶.۳۲ میلیارد دلار
  • کارمندان جدید این کمپانی در مقایسه با سال گذشته: ۸۵۰۰ نفر؛ در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار نفر در گوگل مشغول به کار هستند
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات