نگاهی به کارخانه‌ی لامبورگینی، محل تلاقی هنر و صنعت

دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
این روزها کمپانی‌های خودروساز درصدد مکانیزه کردن هرچه بیشتر خط تولید و استفاده‌ی بیش از پیش از روبا‌ت‌ها هستند، اما لامبورگینی در جهت این سیاست حرکت کرده و شاهکارهای خود را با هنر دست کارکنانش در هم می‌آمیزد. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به روند تولید خودرو در کارخانه‌ی سانتاگاتا بولونیزه لامبورگینی داشته باشیم.
تبلیغات

 برخلاف بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی که استفاده از انواع روبات‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند، لامبورگینی همچنان به سنت‌های خود پایبند است؛ این کمپانی ایتالیایی که بیشتر در حوزه‌ی تولید سوپراسپورت‌های چشم نواز فعالیت می‌کند، همچنان بر نوازش فولاد سرد با دستان کارکنانش که هنر دست خود را با صنعت در هم می‌آمیزند، اصرار می‌ورزد. ارمغان چنین مجموعه‌ای، تولید خودروهایی است که زبان طراحی خاص خود را در دنیای خودرو به خود اختصاص داده و در صورت رویت این خودرو در خیابان، بی اختیار چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

سنتاگاتا بولونز شهری کوچک در فاصله‌ی ۳۲ کیلومتری بولونیا است که فاصله‌ی چندان زیادی نیز با کارخانه‌ی رقیب در مارانلو ندارد. این روزها توریست‌های بسیاری راهی مارنلو می‌شوند تا از تاسیسات فراری که در آن واقع شده، دیدن کنند، اما در مقایسه با این کارخانه، سنتاگاتا بولونز مسافران چندان زیادی را به خود نمی‌بیند و دلیل این امر ناشناخته ماندن محل ساخت یکی از بهترین خودروهای سوپراسپورت در سطح جهان است.

کمپانی لامبورگینی نام خود را از موسس آن یعنی فروچیو لامبورگینی وام گرفته است. فروچیو لامبورگینی پس از بازدیدی که در سال ۱۹۶۲ ز شهر سویل اسپانیا به عمل آورد، با نژاد گاوهای جنگجوی اسپانیایی آشنا شد. وی با تاثیرپذیری از نژاد میورا، پس از تاسیس کمپانی سنتی را پایه‌ریزی کرد و نام مدل‌های مختلف این کمپانی اغلب از نام گاوهای اسپانیایی عاریه گرفته می‌شود.

فرآیند کار در کارخانه‌ی لامبورگینی

کارکنان لامبورگینی از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر روز‌های شنبه تا جمعه مشغول به کار هستند، هرچند کارخانه‌ی تولید فیبرکربن مورد نیاز برای استفاده در خودروها بصورت شیفتی کار می‌کند تا نیاز کمپانی به این ماده تامین شود. با نگاهی به یونیفورم‌های مشکی کارکنان این کمپانی که نام لامبورگینی به همراه بخشی که این افراد در آن فعالیت می‌کنند، می‌توان این افراد را به راحتی در سطح شهر شناسایی کرد. کارکنان لامبورگینی در یکی از بخش‌های اداری، خط تولید، بخش حمل و نقل یا بخش تولید نمونه‌های اولیه فعالیت می‌کنند.

لامبورگینی نیروهای مورد نیاز خود را بصورت مستقل آموزش می‌دهد و در صورتی که افراد بتوانند وظیفه‌ی محول شده را به نحو احسنت انجام دهند، با ارتقای شغلی روبرو خواهند شد.برای مثال در صورتی که یکی از کارکنان در بخش مونتاژ در لامبورگینی اوراکان فعالیت کند، پس از کسب مهارت لازم و در صورت داشتن قابلیت‌های مورد نیاز می‌تواند پس از ۶ ماه به بخش مونتاژ سیلندرهای آونتادور منتقل شد. پس از آنکه یکی از کارکنان تجربه‌ی کافی را به اندازه‌ی کافی به دست آورده و به جزئیات کار در خط تولید آشنا شود، تبدیل به یکی از رانندگان آزمایش کننده‌ی محصولات خواهد شد.

آمیزش دقت و هنر ساخت با دست

یکی از جالب‌ترین مواردی که در کارخانه‌ی لامبورگینی به چشم می‌خورد، مونتاژ بخش‌های گوناگون خودرو بصورت دست ساز است. در کل خط تولید تنها دو روبات وجود دارد؛ یکی از روبات‌ها برای قرار دادن شاسی خودرو روی خط تولید و دیگری به منظور برگرداندن خودرو در طول محور افقی در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به عدم بکارگیری روبات‌ها در خط تولید، برخلاف بسیاری از کارخانه‌های خودورسازی، صدای کمی در محیط کارخانه به گوش می‌رسد.

 شاسی اصلی خودرو و پنل‌های مورد استفاده برای ساخت بدنه بصورت از پیش رنگ شده و پیچیده شده در پوشش‌های پلاستیکی به کارخانه‌ی اصلی انتقال پیدا می‌کنند. برای مثال لامبورگینی اورکان در آلمان توسط آئودی که مالک لامبورگینی است رنگ آمیزی می‌شود. علت رنگ‌آمیزی بدنه‌ی این خودرو در آلمان، استفاده از آلومینیوم در ساختار خودرو است. لامبورگینی آونتادور که بیشتر از فیبرکربن در آن استفاده شده، توسط یک کمپانی ایتالیایی به نام ایمپریاله رنگ‌آمیزی می‌شود. هر دستگاه آونتادور توسط یک نفر در این کارخانه رنگ‌آمیزی می‌شود که علت این موضوع هماهنگی رنگ خودرو در تمام نقاط است. اولین مرحله در خط تولید باز کردن پوشش پلاستیکی و اتصال پوشش‌های مقاومی است تا در زمان نصب و کار روی خودرو خراشی وارد نشده و آسیبی به خودرو نرسد.

هر دستگاه آونتادور از ابتدای خط تولید تا انتها باید زمانی معادل ۹۰ دقیقه را در ۱۲ ایستگاه صرف کند، در حالی که زمان مورد نیاز برای تکمیل اوراکان ۴۰ دقیقه با گذشتن از ۲۳ ایستگاه است. هر یک از خودروهای مورد نظر در خط تولید جداگانه‌ای مونتاژ می‌شوند و روی هر خودرو مانیتوری قرار دارد که زمان سپری شده در خط تولید را برای کارگران نمایش می‌دهد تا کارگران برحسب آن کار خود را ادامه دهند.

لامبورگینی فاقد بخش ریخته‌گری است و از این‌رو موتورهای مورد استفاده در خودروهای این کمپانی توسط کمپانی‌های دیگری تولید می‌شود. قطعات تولید شده برای موتور توسط مهندسانی که تخصص این کار را دارند، بصورت دستی سرهم شده و در محل خود جای می‌گیرد.در پایان خط تولید قسمتی وجود دارد که خودرو از میان سالنی که از طریق نورپردازی بسیار پرنور شده، عبور می‌کند تا ناهماهنگی‌ها احتمالی موجود روی رنگ‌های مورد استفاده در طراحی داخلی یا ایرادات موجود روی بدنه مشخص شود.

پس از تکمیل مراحل مونتاژ خودرو، هر دستگاه در سه مرحله مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در مرحله‌ی اول خودروها با استفاده از اشعه‌ی لیزر و دوربین‌های حساس مورد بررسی قرار می‌گیرند تا چفت و ست بودن تمام قطعات خودرو در مکان‌های مورد نظر چک شود. مرحله‌ی دوم شامل قرار گرفتن خودرو روی تردمیل برای ۴۰ دقیقه با سرعتی برابر ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است تا از کارکرد فنی خودرو اطمینان حاصل شود. در مرحله‌ی سوم خودرو توسط رانندگان تست در پیست لامبورگینی ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر رانندگی می‌شود.

از زمان تولید اولین خودروی لامبورگینی در سال ۱۹۶۳، تمام خودروهای تولید شده توسط کمپانی پس از پایان مرحله‌ی تولید برای یکبار در پیست ول کارخانه، رانده می‌شوند.

در کنار کارخانه‌ی لامبورگینی ، موزه‌ی این کمپانی قرار گرفته که شامل ساختمانی دو طبقه می‌شود. در این موزه‌ خودروهای مفهومی تولید شده توسط کمپانی در کنار نمونه‌ای از تمام خودروهایی وجود دارد که در تاریخ فعالیت لامبورگینی تولید شده است. از جمله‌ی خودروهایی که می‌توان در این موزه دید باید به لامبورگینی میورا، نمونه‌ی مفهومی سستو المنتو و نمونه‌ی مفهومی SUV این خودرو اشاره کرد.

lamborghini factory tour 0993 970x647 c
lamborghini factory tour 0980 970x647 c
lamborghini factory tour 0965 970x647 c
lamborghini factory tour 0132 970x647 c
lamborghini factory tour 0120 970x647 c
lamborghini factory tour 0082 970x647 c
lamborghini factory tour 0018 970x647 c
lamborghini factory tour 0047 970x647 c
lamborghini factory tour 0024 970x647 c
lamborghini factory tour 0018 970x647 c

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات