فارستر: کور سوی امید در میان کاربران تجاری همزمان با کاهش فروش تبلت‌ها

دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
مؤسسه‌ی فارستر با انتشار گزازش خود باز هم خبر از کاهش فروش تبلت و استقبال کم از این فرم‌فکتور داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در دو سال اخیر، وضعیت برای تولیدکنندگان تبلت چندان درخشان نیست و حتی کمپانی‌ اپل نیز که در بازار گوشی‌های هوشمند بخش عمده‌ی سود عملیاتی را تصاحب می‌کند، توانایی افزایش فروش آیپد‌های خود را نداشته و در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با کاهشی ۱۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

همانطور که اشاره کردیم کاهش فروش تبلت تنها مختص به اپل نیست و تبدیل به یک چالش اساسی برای کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده شده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط فارستر، یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش فروش تبلت‌ها، اشباع بازار در این بخش است. تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی نقش پررنگی را در اشباع بازار دارند؛ بطوریکه کاهش قیمت، محصولات آن‌ها را به گزینه‌ی قابل خرید برای تمام اقشار تبدیل کرده و همین امر منجر به اشباع بازار شده است.

فروش تبلت‌ها از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با روند رو به صعودی ادامه داشت و کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل با معرفی محصولاتی جدید و خلاقانه، عنان بازار را در اختیار داشتند؛ اما با توجه به اینکه درصد جایگزینی تبلت‌های قدیمی با محصولات جدید به اندازه‌ی درصد جایگزینی گوشی‌های هوشمند نیست، از این‌رو شاهد کاهش فروش تبلت‌ها هستیم. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد نسل جدید تبلت‌ها از نظر مشخصات فنی و قابلیت‌ها، تفاوت چندانی با نسل‌های قبلی ندارند و همین موضوع انگیزه‌ای را در کاربران برای خرید نسل‌های جدید‌تر بر نمی‌انگیزد.

یکی دیگر از عواملی که در کاهش فروش تبلت‌ها تأثیرگذار است، ظهور فبلت‌ها است. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از تبلت‌ها با سایز بزرگ‌تر، از فبلت استفاده کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته توسط فارستر، ۴۱ درصد از افرادی که مورد سؤال واقع شده‌اند، به این موضوع اشاره‌ کرده‌اند که سایز گوشی‌هوشمندشان بیش از ۵ اینچ است. ضمناً ۱۱ درصد نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که از فبلت به عنوان تبلت استفاده می‌کنند.

برای مثال می‌توان به گلکسی نوت 4 سامسونگ اشاره کرد که سال گذشته در ماه اول عرضه موفق به فروش ۴.۵ میلیون دستگاهی شد؛ در حالی که سامسونگ طی سه ماهه‌ی دوم سال گذشته، با کاهش ۱۷.۲ درصدی فروش تبلت‌ها روبرو بود. یکی دیگر از محصولات موفقی که علاقه‌ی کاربران به فبلت‌ها را مشخص کرد، آیفون 6 پلاس اپل است. افزایش سایز دو نسخه از آیفون اپل نشان داد که کاربران به شدت به چنین محصولاتی علاقه دارند. در پلتفرم مایکروسافت نیز باید به لومیا 1520 اشاره کرد.

گزارش فارستر از میزان فروش تبلت‌ها

 البته فارستر وجود کورسوی امیدی را در بخش کاربران تجاری نوید داده است. براساس گزارش این مؤسسه‌ی تحقیقاتی، تبلت‌ها در حال تبدیل شدن به یک گجت پراهمیت در بخش تجارت است. بیش از نیمی از کارکنان حداقل یکبار در هفته از تبلت برای انجام کار‌های خود استفاده می‌کنند. هرچند این آمار با آمار استفاده از لپ‌تاپ‌ و گوشی‌های هوشمند برابری نمی‌کند، اما نشان ازاهمیت حضور این گجت‌ها در میان مشتریان تجاری دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده، کارمندان از تبلت‌ها به عنوان گجت‌های مکمل در کنار پی‌سی و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و در صورتی که کارفرما این گجت را در اختیار افراد قرار ندهد، کارکنان تبلت‌های خود را مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین داده‌های ارائه شده توسط فارستر نشان از این دارد که کمپانی‌ها در پی گسترش استفاده از تبلت‌ها هستند و حداقل ۲۹ درصد از کمپانی‌ها نیز امکان استفاده از تبلت را در جریان امور روزانه فراهم کرده‌اند.

فارستر پلتفرم‌های مورد استفاده در بخش تجاری را پیچیده می‌خواند، اما به این موضوع اشاره کرده که در پنج سال آینده بخش کاربران تجاری به گزینه‌ی مهمی برای تولیدکنندگان تبلت تبدیل خواهد شد. براساس گزارش منتشر شده، در پنج سال آینده، کاهش فروش تبلت‌ها در اثر درخواست مشتریان تجاری از بین رفته و کمپانی‌های حوزه‌ی تولید تبلت‌ها به استقبال شاخص‌های مثبت خواهند رفت.

در این بین، لنوو یک استثناء است. هرچند این کمپانی سهم اندکی از بازار تبلت‌ها را در اختیار دارد، اما در مقایسه با آمارهای سال ۲۰۱۳ از نظر میزان فروش شاهد رشد بوده است. استفاده از صفحه‌ی نمایش بزرگ در کنار توجه به ارائه‌ی راهکارهای سازمانی، ویژگی‌هایی است که علاقه‌ی مشتریان تجاری را به محصولات این کمپانی افزایش می دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات