اینستگرام ۲۴ میلیون حساب کاربری جعلی دارد

چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
در تحقیقی جدید مشخص شده است که بیش از ۲۴ میلیون حساب کاربری در اینستگرام جعلی هستند و برای بالا بردن تعداد فالوورهای افراد مشهور، سیاستمداران و یا حتی برندهای تجاری، ساخته شده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گروهی از محققان ۱۰ میلیون حساب کاربری را در اینستاگرام تحت‌نظر گرفتند و نتایج بررسی آن‌ها نشان داد که ۷.۹ درصد از آن‌ها رفتاری شبیه به حساب‌های کاربری جعلی را از خود نشان می‌دهند. اما این گروه از چه معیاری برای سنجش رفتار ۱۰ میلیون حساب کاربری مورد بررسی، استفاده کرده‌اند؟ آن‌ها با خرید ۲۰ هزار اکانت جعلی از ۱۰ فروشنده‌ی آنلاین، پروفایلی از چگونگی رفتار این افراد درست کرده و ۱۰ میلیون حساب کاربری را براساس این پروفایل سنجیدند. آندره‌آ استروپا که از سرپرستان این گروه است می‌گوید:

اینستگرام باید شفاف‌تر عمل کند؛ چرا که مشکلی بزرگ به نام حساب‌های کاربری جعلی دارد. حال که این شرکت قصد کسب درآمد از تبلیغات را دارد، باید اطلاعات دقیق‌تری در اختیار سرمایه‌گذاران و تبلیغ‌کنندگان قرار دهد.

به علاوه این گروه معتقدند که بسیاری از حساب‌های کاربری مورد بررسی، فعالیتی ندارند. البته محققان از اعلام درصد دقیق خودداری کردند؛ چرا که ممکن بود روش مورد استفاده‌ی آن‌ها برای تشخیص این افراد توسط اینستگرام بلوکه شود.

غریب به ۲۰ درصد از حساب‌های کاربری مورد بررسی پستی نداشتند. ۱۰ درصد نیز تنها یک ویدئو یا یک عکس به اشتراک گذاشته بودند و حدود ۵۰ درصد از آن‌ها نیز کمتر از پنج پست در حساب کاربری خود داشتند. این محققان معتقدند که ادعای اینستگرام مبنی بر داشتن بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال کذب است؛ چرا که بسیاری از آن‌ها یا غیر فعال و یا حساب کاربری جعلی مربوط به یک شرکت و یا یک فرد هستند.

همچنین محققان شواهدی محکمی مبنی بر فعالیت حساب‌های جعلی دارند. هر چند که شش ماه از عملیات پاکسازی که توسط اینستاگرام انجام شد، می‌گذرد اما این حساب‌ها همچنان فعالیت محسوسی دارند. این پاکسازی گسترده باعث حذف ۱۹ میلیون حساب کاربری از اینستگرام شده بود.

2015 07 01 150601

یکی از سخن‌گویان اینستگرام از نظر دادن در مورد تحقیق مذکور سر باز زد، اما به این نکته نیز اشاره کرد که سیستم خودکار و دستی مقابله با حساب‌های کاربری کاملاً مشابه سیستم‌های مورد استفاده در فیسبوک هستند. همچنین او مدعی است که اینستگرام روزانه ۲۰۰ میلیون و ماهانه ۳۰۰ میلیون حساب کاربری فعال دارد و این اعداد شامل حساب‌های کاربری غیرفعال نمی‌شوند. البته او متذکر شد که منظور از کاربران فعال، کاربرانی هستند که وارد حساب کاربری خود شده‌اند، حتی اگر پستی نیز در صفحه‌ی خود نداشته باشند.

آن‌چه که مسلم است اینستگرام روش‌های متعددی را برای مقابله با این حساب‌های کاربری به کار برده است؛ اما این روش‌ها کافی نبوده‌اند. به خصوص این که به تازگی بحث فروش حساب‌های کاربری جعلی نیز داغ‌تر شده است. استروپا این‌گونه ادامه می‌دهد:

اینستگرام در مقابله با این افراد بسیار جدی است؛ اما مشکل اینجا است که فروش حساب‌های کاربری جعلی سودآور است. این افراد مدام در حال پیدا کردن روش‌هایی جدید برای ساخت این حساب‌ها هستند.

استروپا معتقد است باید اینستاگرام برای مقابله با این افراد جدی‌تر نیز اقدام کرده و در اعلام تعداد کاربران فعال نیز شفاف‌تر عمل کند. حتی او ارزش‌گذاری ۳۷ میلیارد دلاری اخیری که توسط بانک آمریکا اعلام شده را نیز قبول ندارد؛ چرا که این ارزش‌گذاری براساس تعداد کاربران انجام گرفته است.

از ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی تا ماه مه ۲۰۱۵، استروپا و گروه همکارش بیش از ۲۷۰ فروشنده آنلاین را یافته‌اند که به فروش لایک و فالوور مشغول هستند. غالب این فروشندگان حساب‌های کاربری در تعداد بالا می‌سازند و حتی برای این کار اقدام به خرید ایمیل‌های جعلی و خطوط تلفن همراه نیز می‌کنند.

البته بازار این‌گونه حساب‌های کاربری، بسیار جا افتاده است و تنها با جستجویی ساده در گوگل نمی‌توان تمامی آن‌ها را به راحتی پیدا کرد. حتی جمعی از این فروشندگان تنها از طریق ایمیل و یا اسکایپ اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

2015 07 01 150544

این گروه محققان معتقدند با وجود پاکسازی انجام شده توسط اینستاگرام، حدود ۱۹۰ فروشنده در حال حاضر نیز به کار خود ادامه می‌دهند و تنها تعداد کمی از آن‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

برای انجام این تحقیق، استروپا و همکارانش ۲۰ هزار حساب کاربری جعلی خریداری کردند و به بررسی رفتار آن‌ها پرداختند. نتایج نشان می‌دادند که یک حساب‌ کاربری جعلی ۵ یا ۶ عکس یا ویدئو بارگذاری کرده و به ازای هر فالووری که دارد ۴۱ کاربر دیگر را فالوو می‌کند.

حتی برخی فروشندگان پا را فراتر گذاشته و گزینه‌های زیادی را پیش روی مشتریان خود می‌گذلرند. از جمله از این گزینه‌ها می‌توان هدف قرار دادن کشور، جنسیت و یا زبان خاص را نام برد. حتی برای کم کردن خطر شناسایی جعلی‌بودن حساب کاربری، برخی فروشندگان حدود ۳ تا ۵ هزار فالوور را بصورت روزانه به حساب کاربری فروخته شده اضافه می‌کنند تا این عمل به صورت یکجا و اتفاقی رخ ندهد چرا که این عامل می‌تواند خطر شناسایی توسط اینستاگرام را بالا ببرد.

آن‌طور که مشخص است فروش این حساب‌های کاربری سود بالایی برای فروشندگان دارد و به یک کسب و کار تجاری آنلاین تبدیل شده است. اما آیا اینستگرام به طور جدی قصد مقابله با این کسب و کار جعلی را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات