شارژ باتری گوشی‌ های هوشمند با مودم میسر شد

سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا محققان دانشگاه واشنگتن تکنولوژی جدیدی توسعه داده‌اند که به مودم روترها این امکان را می‌دهد که باتری گوشی‌های هوشمندی نظیر آیفون و گوشی‌های اندرویدی را شارژ کند.
تبلیغات

در تکنولوژی جدید، مودم‌ها علاوه بر اینکه به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند به طور همزمان باتری‌ گوشی‌های هوشمند را شارژ کنند، اما در هر صورت تا زمان عرضه‌ی این فناوری به صورت عمومی، باید چندین تست روی آن صورت گیرد.

کل فرآیند شارژ گوشی‌های هوشمند تنها به مورم/روتر و چندین سنسور نیاز دارد. سنسورها برق RF را به DC تبدیل کرده و سپس باتری را شارژ می‌کند. البته کمی تغییرات نیز باید در نرم افزار مودم صورت گیرد که این تغییرات در قالب بروزرسانی فریمور به مودم ارائه می‌شود. در این بروزرسانی فریموری، بدون اینکه خللی در روند اتصال مودم به اینترنت پیش بیاید، مودم به راحتی می‌تواند باتری گوشی‌های هوشمند را شارژ کند.

محققان دانشگاه واشنگتن شش دستگاه مودم ایسوس مدل RT-AC68U را در خانه‌های متفاوت تنظیم کردند تا این تکنولوژی را آزمایش کنند. اگرچه این مدل از مودم ایسوس کمی قدیمی‌تر است اما با بروزرسانی فریموری به شارژر گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود؛ این بدان معنی است که تمامی مودم/روترهای موجود به واسطه‌ی این بروزرسانی می‌توانند باتری گوشی‌هایی نظیر آیفون و گوشی‌های اندرویدی را شارژ کنند. در طول این آزمایش هیچ کدام از مودم‌ها با مشکل اتصال به اینترنت مواجه نشدند و حتی مودم‌ها توانستند به طور وایرلس باتری گوشی‌های هوشمند را شارژ کنند. در حقیقت یکی از محققانی که این موضوع را آزمایش می‌کرد مدعی شد که در طول تست حتی سرعت اینترنت نیز افزایش یافت. این قابلیت تا فاصله ۲۸ فوت عمل شارژ را انجام می‌دهد که برای هر کاربری کافی به نظر می‌رسد.

برایس کلوگ یکی از محققان دانشگاه واشنگتن در این خصوص گفت:

اگر ما بخواهیم که از کل قدرت مودم برای شارژ استفاده کنیم، احتمالا وایرلس مودم آسیب می‌دید؛ زیرا همواره انرژی لازم در کانال‌های مختلف مودم وجود دارد. ما مودم را بهینه سازی کردیم تا بدون وارد کردن آسیب به وای‌فای مودم، بتوان به کمک سنسورها انرژی لازم برای شارژ باتری گوشی‌های هوشمند را تهیه کنیم. به جای اینکه فقط از انرژی یکی از کانال‌های وای‌فای مودم استفاده کنیم، ما این انرژی را بین سه کانال مختلف وای‌فای تقسیم کردیم که این کار به ما امکان داد تا بتوانیم بدون تاثیر گذاشتن روی عملکرد کانال‌ها از انرژی آن‌ها استفاده کنیم.

این محققان برای توسعه‌ی تکنولوژی جدید با یک استارت‌آپ همکاری می‌کنند. استارت‌آپ مذکور از تمامی قابلیت‌های این محققان استفاده کرده و در نهایت محصول مربوطه را تولید خواهند کرد. البته شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که تقریبا کار مشابهی را انجام می‌دهند، به عنوان مثال کمپانی  Energous دستگاه‌هایی به فروش می‌رساند که انرژی RF را به هوا ارسال می‌کند اما برخلاف تکنولوژی دانشگاه واشنگتن، دستگاه کمپانی Energous قابلیت ارسال همزمان دو سیگنال را ندارد.

بد نیست یادی هم از نیکولا تسلا و ایده‌های نابش برای تولید انرژی برق کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات