سرمایه‌ گذاری ناسا در زمینه مسافرت با هواپیماهای مافوق صوت

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
جنگنده‌ی اف-۲۲ می‌تواند با سرعتی بیشتر از صوت حرکت کند اما مسافرت با هواپیماهای مافوق صوت در حال حاضر ممکن نیست. ناسا سعی دارد با سرمایه‌گذاری ۶ میلیون دلاری مسافرت با هواپیماهای مافوق صوت را امکان‌پذیر کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 ناسا از ۸ سال پیش در زمینه‌ی امکان مسافرت با هواپیماهای مافوق صوت کار می‌کند و سعی دارد شرایط مناسب را برای چنین پروازهایی فراهم کند. حتی سازمان‌ حاکم قبل از ناسا نیز در ساخت اولین هواپیمای مافوق صوت در سال ۱۹۴۶ نقش داشته‌ است و ناسا نیز از سال ۲۰۰۶ با شرکت‌هایی مانند لاکهید-مارتین و بوئینگ برای طراحی‌های مفهومی هواپیماهای مافوق صوت، همکاری می‌کند و ممکن است این طراحی‌ها روزی به تولید برسند و جایگزین هواپیماهای کنونی شوند.

غالب سرمایه‌ی این مرحله‌ی ناسا به دانشگاه MIT و آزمایشگاه وایل اختصاص یافته است تا در مورد تاثیراتی که پروازهای مافوق صوت روی محیط زیست می‌گذارند و این‌که آشفتگی‌های ایجاد شده چه تاثیری بر امواج صوتی خواهند گذاشت، تحقیق کنند.

MIT در تلاش است تا مدل‌های محیط زیستی را که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی برای ناسا تهیه شده‌اند به‌روزرسانی کند. در حالی‌که اغلب جت‌های امروزی با سرعتی بالاتر از صوت پرواز می‌کنند، اما تاثیرات زیستی بسیار کمی دارند چرا که تعداد این پرواز‌ها بسیار کم هستند. البته اگر جت‌های تجاری نیز این توانایی را داشتند این ماجرا به کلی متفاوت می‌شد. برای مثال در هر لحظه هفت هزار هواپیما بر فراز آمریکا در حال پرواز هستند و این هواپیماها برای ماندن در آسمان نیاز به سوخت دارند. موتور هواپیماهای مافوق صوت سوخت بیشتری نسبت به موتورهای هواپیماهای قدیمی می‌سوزانند اما در مقابل زمان کمتری در آسمان سپری می‌کنند. ناسا می‌گوید هواپیماهای مافوق صوت در ارتفاع بالاتر و نزدیک استراتسفر پرواز می‌کنند و احتمال آسیب رساندن به لایه‌ی اوزون توسط آن‌ها بیشتر است.

بخش دیگری از بودجه برای کم کردن صدای این هواپیماها اختصاص یافته است. اگر پرواز کنکورد را مشاهده کرده باشید، صدای آن بسیار بالا است و اگر قرار باشد پروازهای مافوق صوت را در آینده بیشتر ببینیم، صدای آن‌ها باید از حد فعلی بسیار پایین‌تر بیاید. ناسا به تازگی اعلام کرده است که پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی کاهش صدای امواج صوتی داشته‌ است.

مشکل دیگر هزینه‌ی بالای ساخت این هواپیماها است. کنکورد به عنوان یک نماد غرور برای کشور فرانسه شناخته می‌شد اما ضررهای مالی زیادی برای هواپیمایی فرانسه به بار آورده بود. در عصری که شرکت‌های هواپیمایی درصدد جذب مشتریان با سرمایه‌های موجود هستند، باید خرید هواپیماهای مافوق صوت برای این شرکت‌ها مقرون به صرفه باشند.

ناسا می‌گوید اولین جت مافوق صوت با ابعاد کوچک‌ در سال ۲۰۲۵ و هواپیماهای تجاری تا سال ۲۰۳۰ میلادی به مرحله‌ی ساخت خواهند رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات