رویترز: اغلب خرده فروشان بزرگ آمریکا، برنامه‌ای برای پشتیبانی از اپل پی در سال جاری ندارند

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
تابستان سال گذشته‌ی میلادی تیم کوک همزمان با معرفی نسل جدید آیفون‌های اپل، از سیستم پرداخت اپل با عنوان Apple Pay نیز رونمایی کرد. در آن زمان تیم کوک دوران کارت‌های اعتباری را پایان یافته عنوان کرد، اما به نظر می‌رسد اوضاع در این حوزه چندان بر وفق مراد اپل نیست.
تبلیغات

سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی، تیم کوک همزمان با معرفی نسل جدید آیفون اپل، از سیستم پرداخت این کمپانی موسوم به اپل پی نیز رونمایی کرد. اپل با تعبیه تراشه‌ی NFC در محصولات جدید خود و همچنین عقد قرار داد با شماری از فروشگاه‌ها برای پذیرش سیستم اپل پی، با اتکا به سابقه‌ی خود در استقبال از محصولاتش، پایان دوران کارت‌های اعتباری را پیش‌بینی می‌کرد، بطوریکه حتی تیم‌کوک در پاسخ به سوالی با همین مضمون اعلام کرد که خنجری را در بدنه‌ی کارت‌های اعتباری وارد کرده است. بسیاری با این سخنان، تصور می‌کردند که کمپانی‌های کوچک‌تر از مسترکارت و ویزا طاقت مقاومت زیر فشار اپل پی را نخواهند داشت، اما پس از گذشت تقریبا یک سال، شرایط چندان بر وفق مراد کوپرتینویی‌ها نیست.

همانطور که اشاره کردیم اوضاع برای اپل پی چندان براساس پیش‌بینی‌های تیم کوک و یارانش پیش نرفته است. در کنار سیستم‌هایی نظیر payWave توسط ویزا، PayPass توسط مسترکارت یا خرید سافت‌کارد توسط گوگل و همچنین ارائه‌ی سرویس‌هایی توسط کمپانی‌هایی چون PayPal یا Boku، سامسونگ نیز سرویس پرداخت الکترونیکی خود را معرفی کرد. یکی از تفاوت‌های اصلی سیستم پرداخت سامسونگ، در نحوه‌ی پیاده‌سازی آن است، بطوریکه فروشندگانی که از سامسونگ پی پشتیبانی می‌کنند، همچون اپل پی نیازی به استفاده از یک سخت‌افزاری جانبی برای دریافت مبالغ بصورت الکترونیکی ندارند.

حال به نظر شما وابستگی به یک سخت‌افزار جانبی تا چه اندازه‌ی پیشرفت اپل پی را تحت تاثیر قرار داده است؟ براساس تحقیقی که توسط رویترز از میان 100 خرده فروش برتر در سطح آمریکا انجام شده، کمتر از یک چهارم این فروشندگان از اپل پی پشتیبانی می‌کند. در حدود دو سوم از این فروشگاه‌ها برنامه‌ای برای پشتیبانی از سرویس پرداخت اپل در سال جاری را ندارند. عدم تقاضا از سوی مشتریان و همچنین عدم دسترسی به داده‌های خرید را باید از جمله‌ی مواردی خواند که در کنار سرمایه‌گذاری برای تهیه‌ی سخت‌افزار، از جمله‌ی دلایل اصلی عدم استقبال از سرویس پرداخت الکترونیک اپل هستند. در مقابل باید منتظر بود و دید که سامسونگ در این حوزه چگونه عمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات