یک طرح، یک نگاه: اِکو کپسول، استراحت‌گاهی مدرن

پنج‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
مطالعه 6 دقیقه
هر چند رابطه‌ی انسان امروز با طبیعت چندان خوب نیست، اما هنوز هم کسانی هستند که مایلند دمی در طبیعت استراحت کرده و شبی را به صبح برسانند. از سوی دیگر اقامت در طبیعت مستلزم منزل‌گاهی هر چند کوچک است. اقامتگاهی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، اقامتی راحت و دلپذیر در دل طبیعت را به ارمغان خواهد آورد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که  اِکو کپسول (Eco- Capsule) یکی از گزینه‌های مناسب برای اقامت در منزلی امن و راحت، به ویژه برای جهانگردان و مسافران جاده‌ای خواهد بود. جایی با چشم انداز عالی و البته امکانات قابل توجه، امکاناتی که شاید تصور دست یابی به آنها در دل طبیعت اندکی مشکل باشد. این کپسول تخم مرغی شکل را می‌توان با خود به همه جا برد و در عین حال از اقامت در اتاقی به مجللی هتلی لوکس، لذت برد. از جمله امکانات مورد توجه این کپسول، تولید انرژی است. روندی که با کمک توربین بادی و پنل‌های خورشیدی تعبیه شده روی سقف آن، صورت گرفته و امکان دسترسی به شبکه گسترده‌ی اطلاعاتی و نیز برخورداری از امکانات رفاهی لازم را فراهم می‌آورد. به علاوه به کمک همین انرژی می‌توان حتی در دورترین نقاط نیز دوش آب گرم گرفته و سرویس بهداشتی شخصی داشت. به علاوه جای خواب برای دو نفر و آشپزخانه‌ای کوچک و جمع و جور نیز از دیگر امکاناتی است که این کپسول کوچک و کارآمد قادر به ارائه‌ی آنها است.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

در نگاه اول شاید این کپسول شما را به یاد فیلم‌های علمی- تخیلی بیندازد. اما درون آن استراحت‌گاهی کوچک و مدرن نهفته که می‌تواند به بهترین شکل ممکن، رضایت خاطر مهمانانش را جلب کند. این کپسول می‌تواند آب باران را نیز ذخیره کند، امکانی که به ویژه در برخی مناطق که دسترسی به منابع آبی سخت یا غیر ممکن است، راه گشا خواهد بود.

از سوی دیگر در هنگامه‌ی بحران‌ها و فجایع زیست محیطی، وجود چنین چیزی نعمت است. اقامت‌گاهی برای قربانیان حادثه یا تیم‌های نجات که دست کم در بحبوحه‌ی عملیات‌های امداد رسانی و فضای تشنج آمیز اطراف، دمی آسوده خاطر در گوشه‌ای استراحت کرده و دست کم از امکانات اولیه‌ی زندگی همچون آب آشامیدنی، برق و محل خواب مناسب استفاده کنند.

بلایای طبیعی

سخنگوی تیم طراح اکو کپسول می‌گوید امیدوار است این طرح ذهن مردم را تغییر داده و آنها را وارد قلمروی جدیدتری کند. اکو کپسول هر آنچه برای اقامت بلند مدت مورد نیاز است در خود جمع کرده و می‌توان بدون نیاز به منابع خارجی مدتی طولانی در آن اقامت کرد. حتی بدنه‌ی آن هم از لایه‌های ضخیم و مناسبی ساخته شده که از هدر رفتن انرژی جلوگیری نموده و در عین حال دمای محیط را در نیز حدی مناسب حفظ می‌کند.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

گروه طراحی "Nice architect" در براتیسلاوا گرد هم جمع شده و این طرح را ارائه داده‌اند. طرحی مناسب به ویژه برای کسانی که برای مدت‌های طولانی ناگزیر از اقامت در دل طبیعت هستند. افرادی مثل دانشمندان، محققان، عکاسان، نگهبانان فضاهای سبز و پارک‌های ملّی و البته قشر ماجراجو و جهانگردی که اغلب اوقات در راه‌های دور و نزدیک به گشت و گزار مشغولند.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

البته ویژگی قابل توجه این اقامتگاه در همین جا خلاصه نمی‌شود. می‌توان از آن در مناطق شهری نیز بهره جسته و با قرار دادن آن در فضاهای خالی همچون روی بام یا حیاط پشتی، جایی دنج و خلوت نیز برای سکوت و آرامش به دست آورد. اقامتگاهی که حتی می‌توان آن را اجاره داده یا به عنوان دفتر کار و محلی برای گردهمایی‌ها، مورد استفاده قرار داد.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن
اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن
اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

این کپسول تخم مرغی شکل را می‌توان با خود به همه جا برد و در عین حال از اقامت در اتاقی به مجللی هتلی لوکس، لذت برد. از جمله امکانات مورد توجه این کپسول، تولید انرژی است. روندی که با کمک توربین بادی و پنل‌های خورشیدی تعبیه شده روی سقف آن، صورت گرفته و امکان دسترسی به شبکه گسترده‌ی اطلاعاتی و نیز برخورداری از امکانات رفاهی لازم را فراهم می‌آورد. به علاوه به کمک همین انرژی می‌توان حتی در دورترین نقاط نیز دوش آب گرم گرفته و سرویس بهداشتی شخصی داشت. جای خواب برای دو نفر و آشپزخانه‌ای کوچک و جمع و جور نیز از دیگر امکاناتی است که این کپسول کوچک و کارآمد قادر به ارائه‌ی آنها است.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن
اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

برای آن دسته از علاقمندان به این اقامتگاه دنج و مجلل، امکان پیش ثبت نام  تا اواخر سال 2015 فراهم خواهد شد، در عین حال تا اواسط سال 2016 کپسول‌ها به دست این افراد خواهد رسید. هنوز قیمت رسمی این محصول اعلام نشده است. هر چند به نظر می‌رسد این کپسول‌ها در اسلوواکی با قیمتی بین هزار تا دو هزار یورو (700- 1414 پوند) به فروش خواهند رسید.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

نمونه‌ای از این کپسول در جریان نمایشگاه جهانی سال 2015 در کشور میلان و در غرفه‌ی اسلوواکی در معرض دید عموم قرار گرفته است. همچنین پیش‌تر، نمونه‌ای دیگر از آن در جشنواره‌ی پایونیر در وین رونمایی شده بود.

اکو کپسول، اقامت‌گاهی مدرن

نظر شما در مورد این طرح چیست؟ تا چه حد آن را کارآمد و مفید ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات