قدم بعدی کوالکام چه خواهد بود؟

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوتکس بهترین نمایشگاه برای سازندگانی مانند کوالکام است تا تراشه‌ها و سایر تولیدات خود را به نمایش بگذارند تا خریداران در سراسر دنیا را برای خرید محصولات خود ترغیب کنند. کوالکام در کامپیوتکس ۲۰۱۵ دو خبر مهم درباره‌ی قدم‌های آینده‌ی خود داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کوالکام ابتدا خبر از پیشرفت در فناوری MU-MIMO داد که هدف از آن بالا بردن سرعت اتصال وای‌فای 802.11ac و بالابردن راندمان اتصال است. خبر دوم همکاری کوالکام با شرکت چینی اُل‌وینر است. این شرکت سازنده‌ی تراشه‌های تبلت‌های ازران قیمت است که کوالکام با همکاری با این شرکت قصد حضور پررنگ‌تر در بازار این تبلت‌ها را دارد.

MU-MIMO

زندگی روزمره‌ی ما وابستگی زیادی به وای‌فای دارد اما حتی جدیدترین فناوری‌ها نیز زمانی که چندین نفر به یک مودم متصل می‌شوند دچار اشکالات و افت عملکرد می‌شوند. این مشکلی است که فناوری MU-MIMO درصدد رفع آن است. این فناوری در واقع بهبود یافته‌ی نسل قبلی یعنی MIMO است.

کوالکام اولین شرکتی بود که یک سال قبل محصولاتی را با استفاده از فناوری MU-MIMO معرفی کرد اما این محصولات کاربردهای تجاری داشتند و برای استفاده‌های عادی مناسب نبودند. اما حالا کوالکام با معرفی تراشه‌ی QCA9984 برای استفاده‌ی خانگی و تراشه‌ی QCA9994 برای کاربردهای سازمانی سعی در گسترش این فناوری دارد. این تراشه‌های جدید به ۳ مسیر قبلی یک مسیر دیگر برای ایجاد ارتباط اضافه می‌کنند. اگر مسیر را مانند یک بزرگراه فرض کنیم، یک باند دیگر به باند‌های قبلی اضافه شده است تا از ترافیک بکاهد. همچنین تراشه‌ها از کانال‌های ۱۶۰ مگاهرتزی 802.11ac پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات فنی هر چه که باشند، مهم‌تر این است که فناوری جدید، ارتباطات وای‌فای را بسیار بهبود می‌بخشد. کوالکام این فناوری را در تراشه‌های وای‌فای پردازنده‌های موبایل و کامپیوتر خود قرار داده است و اگر دستگاهی مجهز به پردازنده‌ی کوالکام داشته باشید با خرید روتری که از فناوری جدید پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از مزیت‌های آن بهره ببرید. این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی کاربران خانگی بتوانند از MU-MIMO استفاده کنند.

قائم مقام مدیر بخش محصولات کوالکام می‌گوید:

ما در حال حاضر در شیب پیشرفت قرار گرفته‌ایم چرا که محصولات مجهز به فناوری MU-MIMO آماده‌ی عرضه به بازار هستند. حال که شرکت‌های بزرگ در حال معرفی محصولات جدید خود هستند، امیدواریم برای معرفی‌های سال آینده‌ی این شرکت‌ها، این فناوری را به یک فناوری استاندارد تبدیل کنیم.

همکاری با اُل وینر بردی برای هر دو طرف

احتمالا تا به حال نام شرکت ال وینر را نشنیده باشید اما این شرکت چینی با تراشه‌های ارزان‌قیمت خود نامی برای خود دست و پا کرده است و قیمت تبلت‌ها را بسیار پایین آورده است. بازار این تبلت‌های ارزان‌قیمت با سرعت بالایی در حال رشد است و کوالکام برای بهره گرفتن از این بازار با ال وینر شروع به همکاری کرده است.

قائم مقام مدیر بخش محصولات کوالکام ادامه می‌دهد:

عامل اصلی رشد سریع بازار تبلت‌های ازران‌قیمت ال وینر است و ما نیز تخصص بالایی در امکانات ارتباطی 3G و 4G داریم. ما و ال وینر تفکرات خود را یکی کرده و شروع به همکاری کردیم تا به بهبود هر چه بیشتر این تبلت‌ها کمک کنیم.

براساس قرارداد بین دو شرکت، ال وینر طراحی پردازنده‌های اسنپدراگون ۴۱۰ و ۲۱۰ را به مشتریان پردازنده‌های خود معرفی خواهد کرد که از ارتباطات نسل چهارم اینترنت همراه، LTE، پشتیبانی می‌کنند. ال وینر خود نیز طراحی‌هایی برای پردازنده‌هایش دارد اما این پردازنده‌ها از LTE پشتیبانی نمی‌کنند و اینجا است که تخصص کوالکام به کمک آن‌ها خواهد آمد. کوالکام همچنین تاکید کرد که در شرکت ال وینر سرمایه‌گذاری نمی‌کند بلکه دو شرکت با هم همکاری خواهند داشت.

اما مشکل اصلی اینجا است که این تبلت‌های ارزان‌قیمت، به دلیل ساخت خوب و نرم‌افزار قوی شناخته نمی‌شوند و صرفا قیمت ارزان‌تری دارند. اما قائم مقام مدیر بخش محصولات کوالکام معتقد است این مورد قابل تغییر است:

به نظر ما بازار این تبلت‌ها پیشرفت خوبی هم در زمینه‌ی نوآوری و همچنین کیفیت ساخت، داشته‌ است و نیز معتقدیم ورود ما به این بازار باعث شده نوآوری‌های زیادی به آن اضافه شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات