تماشا کنید: ماموریت روبات سوسکی

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
البته در طبیعت هرگز شاهد سواری گرفتن یک پرنده از یک سوسک و سپس برخاستنش از پشت آن نخواهید بود اما در دنیای زیست روباتیک چنین چیزی ممکن خواهد بود. روبات سوسکی که پیش از این با آن آشنا شدید این بار مسئول حمل یک پرنده به موقعیت حمله شده است.
تبلیغات

پژوهشگران در آزمایشگاه UC Berkeley's Biomimetic Millisystems با موفقیت سامانه‌‌‌‌‌ای را به نمایش درآوردند که در آن یک اورنیتوپتری (هواپیمایی که در آن بال‌‌‌‌‌ها حول محوری نوسان می‌کنند ولی دوران نمی‌کنند) سبک وزنی را بر روی روبات سوسکی VelociRoACH قرار دادند و سپس آن را به پرواز در آوردند.

روبات سوسکی 6 پای این آزمایشگاه که 10 سانتی متر طول و 32 گرم وزن دارد با سرعت 2.7 متر بر ثانیه حرکت می‌‌‌‌کند و می‌‌‌‌تواند تا 4 برابر وزن خود یعنی 120 گرم بار را حمل کند. برای حرکت پاهای این روبات نیز از دو موتور جداگانه استفاده شده است. روبات پرنده نیز با طول بال 26.5 سانتی متر 13.2 گرم وزن دارد که این به لطف بدنه پرنده وار پلاستیکی و چارچوب ساخته شده از الیاف کربن امکان پذیر شده است. برای پرواز این پرنده 4 بال خود را به هم می‌‌‌‌زند که به لطف باتری 90 میلی آمپرساعتی خود می‌‌‌‌تواند تا 2.5 دقیقه در هوا پرواز کند.

برای اینکه نحوه‌‌‌‌‌ی کار این دو روبات را به خوبی مشاهده کنید می‌‌‌‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید. در این ویدیو روبات سوسکی که به سکوی پروازی ویژه‌‌‌‌‌ای برای پرنده مجهز شده است پرنده را تا رسیدن به سرعت و زاویه و مکان مناسب برای حمله حمل می‌‌‌‌کند و سپس پرنده به پرواز در می‌‌‌‌آید.

البته با توجه به ممانعت هوایی که پرنده بر پشت سوسک ایجاد می‌‌‌‌کند میزان مصرف انرژی سوسک تا 24.5 درصد افزایش پیدا می‌‌‌‌کند اما همین مورد میزان پایداری سرعت و تعادل روبات را تا 90 درصد افزایش می‌‌‌‌دهد ضمن اینکه پرنده می‌‌‌‌تواند با کمی بال زدن تا 12.7 درصد متوسط سرعت روبات سوسکی را نیز افزایش دهد.

گروهی که بر روی این روباتها کار می‌‌‌‌کند می‌‌‌‌خواهد این سامانه همکاری روباتی را تا مستقل شدن از دخالت انسانی توسعه دهد.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات