محققان محدودیت ظرفیت شبکه‌های فیبر نوری را رفع کردند

دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
مطالعه 1 دقیقه
به تازگی در مؤسسه Qualcomm سن دیه گو، مهندسان با افزایش قدرت سیگنال‌های اپتیکی تا 20 برابر مقدار پایه، محدودیت‌های انتقال داده فیبر نوری را شکسته‌اند.  با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مهندسان معمولاً  مقدار قدرت سیگنال را برای ارسال و دریافت سریعتر داده‌ها  زیاد می‌کنند. ولی در یک نقطه، این افزایش قدرت باعث ایجاد تداخل می‌شود و مقدار داده‌های ارسالی را آنقدر کاهش می‌دهد تا عملاً هیچ داده‌ای ارسال نمی‌شود.

اما با استفاده از قابلیت جدید، این بار مهندسان قادر بودند تا اطلاعات را 7400 مایل بدون نیاز به تقویت‌کننده الکترونیکی گران‌قیمت برای تقویت سیگنال‌ها، ارسال کنند. 

در واقع ابتکار موجود در این روش، ناشی از شانه‌‌های فرکانسی عریض است که انحرافات سیگنالی را قابل پیش‌بینی می‌کنند و در نقطه پایانی فیبر نوری اطلاعات بطور کامل قابل دستیابی هستند که این به این مفهوم است که ظرفیت شبکه فیبر نوری دنیا قابل افزایش است.

نیوکولا الیس از موسسه Qualcomm می‌گوید:

سیستم فیبر نوری کنونی در واقع شبیه به باتلاق است. هرچه بیشتر تقلا کنید، زودتر غرق می‌شوید. هر چه نیروی بیشتری به سیگنال اضافه کنید، انحراف سیگنال بیشتری خواهید داشت. روش ما این محدودیت قدرت را حذف می‌کند که کمک می‌کند تا مقدار مسافتی که سیگنال‌ها قادرند در فیبرهای نوری بدون تقویت‌کننده ارسال شوند بیشتر می‌شود.

تقویت‌کننده‌های الکترونیکی راه حل پر هزینه‌ای برای ارسال سیگنال‌ها هستند؛ ولی مشکل اختلالات سیگنالی را رفع نمی‌کنند. این در حالی است که شانه‌های فرکانسی ذکر شده این مشکل را حل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات