سامسونگ بروزرسانی ویندوز را بر روی کامپیوترهای تولیدی خود غیرفعال کرد

جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
آپدیت ویندوز جزو ابزارهای خسته کننده‌‌ای است که معمولا پس از پایان عملیات بروزرسانی ویندوز باید سیستم یک بار راه اندازی مجدد شود، اما در مقابل این ابزار بسیار کاربردی و ضروری است. اخیرا شرکت سامسونگ بروزرسانی ویندوز را در لپ تاپ‌های تولیدی خود به منظور استفاده از ابزاری با نام SW Update غیرفعال کرده است.
تبلیغات

بروزرسانی ویندوز جزو ابزارهای پیش فرض و ضروری برای هر لپ تاپ ویندوزی محسوب می‌شود. هر کدام از لپ تاپ‌های شرکت سامسونگ با یک ابزار به نام SW Updater عرضه می‌شود که این ابزار مسئولیت بروزرسانی درایورها، فرمور و bloatware را دارد. در دنیای رایانه، نرم‌افزارهایی هستند که شما به آن‌ها نیاز دارید و همچنین نرم‌افزارهایی ‌که هیچ نیازی به آن‌ها ندارید، ولی بنا به دلایلی مجبور شده‌اید آن‌ها را‌ روی سیستم خود نصب کنید. این نرم‌افزارها‌ که بیشتر همراه با تبلیغات، برنامه‌های جانبی دیگر یا نوار ابزارهای شلوغ هستند، می‌توانند منجر به کندی سیستم شما و اشغال حافظه سیستم شوند. این‌ها Bloatware نامیده می‌شوند. 

سامسونگ در خصوص ابزار خود می‌گوید:

ابزار SW Updater ساده‌ترین راهی است که به کمک آن می‌توان از آخرین نرم افزارهای بروز بهره‌مند شد. توسط آن می‌توان از کامپیوتر خود محافظت کرده و از فایل‌های شخصی از جمله موسیقی، فیلم، تصاویر و غیره پشتیبان گیری کرد. به علاوه می‌توانید توسط این ابزار فایل‌های نظیر موسیقی، ویدئو و تصاویر را بین کامپیوتر خود و دیگر دستگاه‌ها مانند گوشی هوشمند و تلویزیون به اشتراک بگذارید. SW Updater بهترین راه برای بروز نگه داشتن بروزرسانی محصولات، دریافت بروزرسانی نرم افزاری و اطلاعات ضروری لپ تاپ‌های سامسونگی است.

اما در هر صورت SW Updater یک ابزار غیر استاندارد است. زیرا با وجود آن یک برنامه با نام Disable_Windowsupdate.exe در کامپیوتر ظاهر می‌شود که بلافاصله بروزرسانی ویندوز را قطع کرده و از نصب هرگونه بروزرسانی ارائه شده توسط مایکروسافت جلوگیری می‌کند. حتی اگر شما متوجه این فایل شده و بروزرسانی ویندوز را دوباره فعال کنید، پس از راه اندازی مجدد لپ تاپ SW Updater دوباره بروزرسانی را غیرفعال خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که چرا SW Updater بروزرسانی‌ها را غیرفعال می‌کند. اما این نکته کاملا واضح است که بروزرسانی‌های خودکار ویندوز و این ابزار هیچ گونه سازگاری را با یکدیگر ندارند. در هر صورت غیر فعال کردن بروزرسانی‌های ویندوز مشکلات امنیتی جدی را در لپ تاپ به وجود می‌آورد زیرا بروزرسانی‌ها معمولا هر سه شنبه مشکلات نرم افزاری و باگ‌های بسیاری را برطرف می‌کند. تنها دو هفته پیش مایکروسافت یک بسته‌ی نرم‌افزاری مهمی را به منظور برطرف کردن ۲۰ مشکل امنیتی جدی اینترنت اکسپلورر ارائه کرد، اگر کسی این بروزرسانی را دریافت نکرده باشد هکرها به راحتی می‌توانند به صورت راه دور به سیستم قربانی وصل شده و عملیات دلخواه خود را انجام دهند. به همین دلیل نصب بروزرسانی‌ها همواره توصیه شده و می‌توان با دریافت کردن آن از مشکلات جدی بسیاری جلوگیری کرد. 

پیش از این نمونه‌ای از bloatware در لپ تاپ‌های تولیدی شرکت لنوو دیده شد. در این لپ‌ تاپ‌ها ابزاری به نام سوپر فیش قرار داشت که امنیت سیستم را در معرض خطر قرار می‌داد. البته SW Updater یک bloatware نیست اما وجود آن در سیستم باعث دانلود شدن بروزرسانی‌های ضروری برای لپ تاپ‌های سامسونگ از جمله بروزرسانی ترک‌پد است. اما آیا این ابزار ارزش به خطر انداختن امنیت کل لپ تاپ را دارد؟ اگرچه سازندگان لپ تاپ‌ها از جمله سامسونگ قصد دارند بروزرسانی‌های سیستم‌های تولیدی خود را به دست بگیرند اما غیرفعال کردن بروزرسانی‌های ویندوز امری کاملا غیر منطقی و خطرناک است.

البته سامسونگ در خصوص چنین خبرهای ساکت نمانده و یکی از سخنگویان این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: 

ما در خصوص ادعای جدید غیرفعال کردن بروزرسانی‌های ویندزو ۸.۱ در کامپیوترهای خود آگاه هستیم. ما تمامی مشکلات امنیتی را جدی گرفته و به همین دلیل با شرکت مایکروسافت برای برطرف کردن این مشکل در ارتباط هستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات