ماده‌ی خود ترمیم، خراش‌های بال هواپیما را از بین می‌برد

پنج‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایجاد خراش‌های جزئی در بال هواپیما یا توربین ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما در طولانی مدت عدم توجه به چنین مواردی می‌تواند صدمه جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. محققان انگلیسی ماده‌ای را کشف کرده‌اند که قادر است در چنین شرایطی خود را ترمیم کند. ترکیب این ماده در ساخت بال هواپیما می‌تواند مانع بسیاری از مشکلات شود.
تبلیغات

محققان انگلیسی ماده‌ای را کشف کرده‌اند که قادر است خراش‌های ایجاد شده روی بال هواپیما را ترمیم کند. عملکرد این ماده که ماهیتی مایع دارد، شبیه به خون در بدن انسان است که در هنگام ایجاد زخم، روی آن را پوشش می‌دهد. ساز و کار این ماده اینگونه است که حجم کوچکی از آن در درون ساختار بال هواپیما قرار داده می‌شود. در صورتی که قسمتی از بال هواپیما دچار خراشیدگی یا آسیب شود، پوشش توپ‌های کوچک شکسته و ماده‌ی مورد نظر خارج می‌شود و با پوشش قسمت آسیب دیده توسط ماده‌ی شیمیایی که در بال هواپیما وجود دارد همچون کاتالیزور باعث سفت شدن این مایع می‌شود. دانشمندان از فناوری مشابهی برای پر کردن شکاف‌های ایجاد شده در بتون استفاده می‌کنند.

دونکان واس در گفتگو با فوربس در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

هر صنعتی که در آن از فیبر کربن استفاده می‌کند، می‌تواند از مزایای این کشف جدید بهره ببرد. از جمله‌ی این صنایع می‌توان به تجهیزات ورزشی، فریم دوچرخه‌ و سایر موارد اشاره کرد.

فوربس پیش بینی می‌کند که در صورت همه‌گیر شدن استفاده از این فناوری، شاهد بکارگیری آن در کاربردهای گسترده‌ای از جمله در رفع خراش‌های ایجاد شده در صفحه‌ی نمایش گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات