تأثیر بیشتر رژیم غذایی مناسب در کاهش وزن نسبت به انجام ورزش سنگین

سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
حتماً تا به امروز خود و یا افراد نزدیکتان قصد تنظیم و کاهش وزن خود را داشته‌اید. ما همواره با انجام ورزش‌های سنگین و خستگی‌آور قصد داریم تا به این هدف خود برسیم؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تأثیر بیشتری در کاهش وزن نسبت به این ورزش‌های سنگین داشته باشند.
تبلیغات

می‌توان این‌گونه به ماجرا نگاه کرد؛ اگر فردی که دارای اضافه وزن است، ۱۰۰۰ کالری بسوزاند، می‌تواند وزن خود را کاهش دهد. اما از دست دادن کالری کار آسانی نیست و برای مثال اگر سی دقیقه به شنا بپردازید ۳۵۰ کالری از دست خواهید داد و برای بسیاری افراد چه وزن مناسب داشته باشند و چه اضافه وزن، انجام ۳۰ دقیقه ورزش در همه‌ی روزهای هفته امکان‌پذیر نیست.

اما می‌توانید با حذف دو عدد نوشابه ۲۵۰ میلی لیتری از رژیم غذایی روزانه، به طور کلی اجازه‌ی ورود این کالری را به بدن خود ندهید.

تمرینات ورزشی می‌توانند در تنظیم وزن بدن بسیار مؤثر باشند، اما توجه به آن‌ها بیش از اندازه و غیرضروری بوده است؛ چرا که کم غذا خوردن می‌تواند در مدیریت وزن بسیار مؤثرتر باشد. تعداد افرادی که تمرینات ورزشی انجام می‌دهند در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند؛ اما در مقابل تعداد افرادی که ورزش نمی‌کنند نیز افزایش داشته و برخلاف انتظار کاهشی نشان نداده است.

یافته‌های یک تحقیق عظیم که برای بررسی رابطه‌ی بین فعالیت فیزیکی و درصد چربی در بدن کودکان در سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شده است، نشان می‌دهند که عدم انجام تمرینات ورزشی، عامل اصلی و تعیین‌کننده‌ی اضافه وزن در بین کودکان نیست. حتی تحقیقات بر روی بزرگسالان نیز نتوانسته‌اند رابطه‌ی بین اضافه وزن و انجام تمرینات ورزشی را به طور قطع بیان کنند.

به علاوه تمرینات ورزشی می‌توانند اشتهای غذایی فرد را بیشتر کنند؛ چرا که با سوزاندن کالری، مغز شما دستور جایگزینی آن را صادر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که با گذر زمان، فعالیت بدنی فرد کاهش و ورودی کالری به بدن او افزایش می‌یابد.

برخی تغییرات متابولیکی نیز می‌توانند اثرات ورزش را کم رنگ‌تر کنند. با از دست دادن وزن، متابولیسم بدن کندتر می‌شود و برخی محققان معتقدند که ورزش با این روند مقابله کرده و یا حتی آن را برعکس نیز می‌کند. اما این به آن معنا نیست که تمرینات ورزشی در کاهش وزن نقشی ندارند. تحقیقات نشان می‌دهند انجام تمرینات ورزشی می‌تواند سرعت کاهش وزن را بیشتر کنند؛ هر چند که این تأثیر نسبتاً کم است.

تحقیق وسیع دیگری که سال گذشته انجام شده بود نشان می‌دهد که در طول یک سال اگر فردی که دارای رژیم است، تمرینات ورزشی نیز انجام دهد، ۱.۵ تا ۲ کیلو کاهش وزن بیشتری خواهد داشت. البته شایان ذکر است که در بازه‌ی ۶ ماهه، انجام تمرینات ورزشی تأثیری بر کاهش وزن نداشت.

باید توجه داشت که رعایت رژیم غذایی مناسب، به اندازه‌ی انجام تمرینات ورزشی دشوار است؛ ولی تحقیقات مذکور نشان می‌دهند که رعایت رژیم مناسب می‌تواند مؤثرتر باشد.

شاید تمرینات ورزشی تأثیر کمی در کاهش وزن داشته باشند، اما تأثیر ورزش بر سلامتی غیرقابل انکار است و گنجاندن تمرینات ورزشی در برنامه‌ی هفتگی هر فردی یک ضرورت به حساب می‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات