کشف راه‌حلی برای پیش‌گیری از آتش‌گیری باتری‌های لیتیومی

دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
باتری‌های لیتیومی انرژی مورد نیاز اکثر گجت‌های ما را تأمین می‌کنند. از ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند تا خودروهای سواری از این نوع باتری بهره می‌برند. این باتری‌های آلودگی زیستی کمی دارند، اما شاید شنیده باشید در مواردی آتش گرفته و خسارات زیادی به بار می‌آورند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به شرح روشی برای پیش‌گیری از این اتفاق بپردازیم.
تبلیغات

هرچند آتش گرفتن باتری‌های لیتیومی در موارد نادری به رخ می‌دهد، اما با توجه به این‌که گجت‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند همواره در دستانمان بوده و یا در نزدیکی ما قرار دارند، بهتر است تا با روش‌هایی از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنیم.

محققان به تازگی به روشی دست یافته‌اند که باعث می‌شود این باتری‌ها در آینده ایمن‌تر شوند. اما مهم‌تر این‌که یافته‌های آن‌ها، راه را برای ساخت باتری‌های لیتیوم-سولفور و لیتیوم-هوا هموارتر می‌کند؛ باتری‌هایی که می‌توانند تا ده برابر باتری‌های لیتیوم یونی امروزی دوام بیاورند. این طول عمر بالا به معنای دوام یک هفته‌ای باتری گوشی‌های هوشمند است که نوید آینده‌ی امیدوارکننده‌ای را به کاربران می‌دهد.

مشکل باتری‌های لیتیومی کنونی در چیست؟

امروزه در نحوه‌ی عملکرد باتری‌های لیتیومی اختلالی وجود دارد که می‌تواند یکی از دلایل آتش‌گیری آن‌ها باشد. این باتری‌ها با گذر زمان پوسیده می‌شوند و در حین این پوسیدگی، دندانه‌هایی از لیتیوم در سطح آن‌ها ایجاد می‌شوند. این دندانه‌ها با ادامه‌ی رشد خود می‌توانند از ماده‌ی میانی که دو سمت باتری را از هم جدا می‌کند، عبور کنند. این نفوذ دندانه‌ها به سمت دیگر باتری باعث اتصال کوتاه، داغ شدن و یا حتی آتش گرفتن باتری می‌شود.

dendrites-840x260

راه‌حلی برای پیش‌گیری از تشکیل دندانه‌ها

امروزه می‌توان از باتری‌هایی استفاده کرد که وقتی این دندانه‌ها از کنترل خارج شدند به شما هشدار دهند تا مطلع شوید که در این زمان باید باتری گجت خود را تعویض کنید، اما این روش بیشتر یک ویژگی امنیتی است تا یک راه‌حل برای رفع مشکل ایجاد دندانه‌ها.

اما محققان به تازگی با اضافه‌کردن مواد شیمیایی به باتری‌ها، توانسته‌اند از ایجاد دندانه‌ها بر روی باتری در طولانی مدت جلوگیری ‌کنند. این محققان با افزودن لیتیوم نیترات و لیتیوم پلی‌سولفید، باعث شده‌اند که باتری‌ها به جای ایجاد دندانه‌های تیز، غده‌های کره‌ای مانندی ایجاد کنند که توانایی گذر از صفحه‌ی میانی را ندارند.

علاوه بر آن، این روش باعث افزایش طول عمر باتری‌ها نیز می‌شود. باتری‌ها در حالت معمول بعد از ۱۵۰ بار شارژ شدن دچار افت عملکرد محسوسی می‌شوند؛ اما با اضافه‌کردن این دو ماده‌ی شیمیایی، بعد از ۳۰۰ بار شارژ کردن، باتری ۹۹ درصد بازده اولیه‌‌ی خود را حفظ کرده بود. پس روش جدید علاوه بر رفع خطر موجود، عملکرد باتری در طولانی مدت را نیز بهبود می‌بخشد.

این کشف جدید می‌تواند تغییرات زیادی در گوشی‌ها و تبلت‌های ما بوجود آورد. اما نمی‌توان بیشتر از آن به این روش امیدوار بود؛ چرا که امروزه غالب گجت‌ها با باتری‌های غیرقابل تعویض عرضه می‌شوند و باید قبل از افت عملکرد محسوس باتری آن‌ها، اقدام به تعویض و خرید نسخه‌ی جدیدتر گجت خود کنیم. اما اگر می‌خواهید این گجت خود را مدت زمان بیشتری داشته باشید باید توجه کنید که تعویض باتری آن‌ کار بسیار دشواری است.

اما تمامی لوازم الکترونیکی را نمی‌توان تعویض کرد. برای مثال خودروهای الکتریکی که با باتری کار می‌کنند اگر در زندگی ما حضور داشته باشند، مدت زمان زیادی با ما همراه خواهند بود و قطعا دارندگان این لوازم نمی‌خواهند باتری خود را در حال آتش گرفتن ببینند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات