اینتل تاندربولت 3 را با کانکتور USB-C ارائه می‌کند

سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
اینتل به جای آن که وارد رقابت با USB-C شود در نمایشگاه کامپیوتکس اعلام کرد که نسل بعدی استاندارد تاندربولت این کمپانی با کانکتور USB-C راهی بازار خواهد شد.
تبلیغات

پس از آن که دو کمپانی اپل و گوگل در کامپیوترهای جدیدشان به کانکتور USB-C علاقه نشان دادند، سرنوشت استاندارد تاندربولت که کمتر مورد استقبال قرار گرفته بود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اگر استاندارد محبوب USB بتواند بخش عمده‌ای از کاربردهای تاندربولت را پوشش دهد، چه آینده‌ای را باید برای استاندارد تاندربولت متصور باشیم؟ سیاست اینتل همواره به این صورت بوده که «اگر نمی‌توانید رقیبی را شکست دهید، با او همراه شوید»، و در همین راستا نسل بعدی استاندارد تاندربولت این کمپانی، Thunderbolt 3 با یک کانکتور USB نوع C ارائه می‌شود.

usb-c

تصمیم اینتل مبنی بر استفاده از کانکتور USB-C برای پیاده سازی تاندربولت بعدی، که در نمایشگاه کامپیوتکس اعلام شد، ستودنی است، چرا که این کار باعث یکپارچه شدن درگاه‌های موجود روی کامپیوترهای مختلف می‌شود، اما از سویی در کوتاه مدت موجب سردرگمی می‌شود. یک کابل تاندربولت 3 دقیقا مشابه کابل‌های USB-C کنونی خواهد بود و همان کاربرد را خواهد داشت، البته سرعت انتقال این کابل در حالت تاندربولت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. تنها چیزی که باعث می‌شود یک پورت تاندربولت را از پورت USB-C تشخیص دهید، لوگوی لایتنینگی است که روی کابل تاندربولت مشاهده می‌شود. این دو استاندارد ساختاری کاملا متفاوت با یکدیگر دارند. سرعت انتفال داده کابل‌های USB-C اصلا به اندازه تاندربولت 3 نیست.

usb-c-vs-thunderbolt

کلیه ابزارهای جانبی و کابل‌های تاندربولت و تاندربولت 2 به وسیله یک آداپتور با تاندربولت 3 سازگار خواهند شد. اینتل انتظار دارد که اولین محصولات مبتنی بر تاندربولت 3 تا پایان امسال معرفی شده و با آغاز سال جدید میلادی شاهد محصولات متنوعی با پشتیبانی از این درگاه در بازار باشیم. حالا که اینتل به جای رقابت با USB نوع C به پشتیبانی از آن روی آورده، می‌توانیم آینده درخشانی برای این کانکتور نوپا متصور شویم. بدون شک این تصمیم اینتل در درازمدت به نفع کاربران خواهد بود تا روی هر کامپیوتر، کانکتورهای متفاوتی نبینند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات