عرضه نفت به طرز کم سابقه‌ ای بیش از تقاضای بازار است

پنج‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
حتما در جریان کاهش شدید قیمت نفت طی ماه‌های اخیر قرار گرفته‌اید، اتفاقی که بیش از هر چیز به دلیل عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار صورت گرفته است و اگر اتفاق غیر منتظره‌ای طی ماه‌های آینده رخ ندهد، از سال 1985 تاکنون دنیا شاهد طولانی‌ترین دوره‌ای خواهد بود که در آن نفت مازاد بر تقاضا به دنیا عرضه شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طبق اطلاعات ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه‌ی نفت خام طی 15 ماه گذشته از تقاضای آن بیشتر بوده و کم کم رکورد قبلی که در سال‌های 1997-1998 ثبت شده بود و طی آن 18 ماه عرضه‌ی نفت از تقاضا بیشتر بود، پشت سر گذاشته می‌شود.

برای این که رکورد مربوط به عرضه‌ی مازاد بر تقاضا که متعلق به دهه‌ی 80 میلادی است جابجا شود باید 2 سال پیاپی در سطح جهانی شاهد مازاد عرضه باشیم که به گفته‌ی تحلیل‌گران صنعت نفت، احتمال تحقق این امر وجود دارد. دلایل محکمی مبنی بر کاهش تولید نفت اوپک طی ماه‌های آینده وجود ندارد و احتمالا عربستان صعودی که بزرگ‌ترین تولید کننده اوپک است حتی تولید نفت خود را افزایش خواهد داد تا فشار بیشتری به میدان‌های نفتی شیل آمریکای شمالی بیاورد و از طرفی با پایین‌تر آوردن قیمت نفت اهداف متخاصمانه خود را نسبت به ایران پیگیری کند. از طرفی اگر مذاکرات بین ایران و 1+5 به نتیجه مطلوب برسد و تحریم‌های وضع شده علیه ایران رفع شود عرضه نفت جهانی حتی بیشتر هم خواهد شد. 

به گزارش بلومبرگ، در اردیبهشت ماه، اوپک روزانه 31.3 میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرد و اگر این نرخ ادامه یابد در سه ماهه‌ی سوم سال 2015 روزانه با یک میلیون بشکه نفت اضافه بر نیاز بازار مواجه خواهیم بود و البته این میزان نفت اضافه در سه ماهه چهارم به 600,000 بشکه خواهد رسید.

این روند که در کنار تولید بالای اوپک، بخصوص از جانب عربستان صعودی، از سال گذشته آغاز شده است باعث شده تا تحلیل‌گران پیش‌بینی کنند که طی دهه آینده قیمت نفت از بشکه‌ای 100 دلار بیشتر نخواهد شد و حتی این امکان وجود دارد که به بشکه‌ای 40 دلار هم برسد.

در چنین شرایطی که قیمت نفت و فراورده‌های آن و بخصوص سوخت‌های فسیلی ارزان است و طبق پیش‌بینی‌ها ارزان باقی خواهد ماند باید دید که برنامه‌های شرکت‌هایی که بدنبال ساخت خودروهای با سوخت پاک هستند و سرمایه‌گذاری کلانی در آن انجام داده‌اند به کجا خواهد رسید. آیا مردم با وجود فراوانی و ارزانی سوخت‌های فسیلی به استفاده از خودروهایی با سوخت‌های هیبریدی، هیدروژنی، خورشیدی و ... ترغیب می‌شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات