پیش بینی طوفان خورشیدی ۲۴ ساعت قبل از رسیدن آن به زمین

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
طوفان‌های مغناطیسی از جمله‌ی مشکلاتی هستند که رابطه‌ی چندان حسنه‌ای با دنیای فناوری ندارند، چراکه این طوفان‌ها باعث آسیب رسیدن به ابزار‌های الکترونیکی شده و روی کیفیت ارتباطات تاثیر بدی گذاشته و بعضا باعث ایجاد قطعی‌های بسیار طولانی مدت می‌شوند. در حال حاضر تنها می‌توان 30 تا 60 دقیقه قبل از وقوع طوفان مغناطیسی به پیش‌بینی آن پرداخت که زمان بسیار کمی است، اما اگر فاصله‌ی پیش‌بینی به 24 ساعت برسد، وضعیت چگونه خواهد بود؟
تبلیغات

پیش بینی 30 تا 60 دقیقه‌ای طوفان‌های مغناطیسی هرچند بسیار خوب است، اما نمی‌توان در این فاصله اقدامات پیشگیرانه‌ی گسترده‌ای را به اجرا درآورد، اما در صورتی که پیش‌بینی‌ها به فاصله‌ی 24 ساعت صورت پذیرد، وضعیت چگونه خواهد بود؟

خروج جرم از تاج خورشیدی، خروج گاز و مواد مغناطیسی از سطح خورشید است که باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان کره‌ی زمین پس از رسیدن به کره‌ی خاکی ما می‌شود.

تیمی متشکل از محققان به رهبری دکتر نیل ساوانی که در مرکز فضایی «گودار» ناسا و دانشگاه سلطنتی بریتانیا به تحقیق مشغول است، ابزار مدلسازی و محاسباتی جدیدی را ایجاد کرده‌اند که قادر است پرتابه‌های غول‌پیگر مغناطیسی را که می‌توانند برای فناوری‌های مورد استفاده روی کره‌ی زمین زیان آور باشند، 24 ساعت پیش‌تر، شناسایی کند.

پیش‌بینی‌های قبلی برای محاسبه‌ی مدت زمان برخورد طوفان مغناطیسی به زمین براساس فوران‌های اولیه انجام می‌شد که بهینگی آن به دلیل تغییرات روی داده در اثر نزدیک شدن به زمین، کاهش می‌یافت، در حالی که در متد جدید محل خروج موج مغناطیسی از طریق ابزارهای مختلف شناسایی می‌شود.

این مدل از محاسبه در ۸ خروج جرم از تاج خورشیدی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی در اختیار دانشمندان قرار داده است. در صورتی که آزمایش‌های بعدی نتایج مشابهی را نتیجه دهد، باید در انتظار استفاده از این سیستم توسط نهادهای پیش بینی کننده‌ی طوفان‌های خورشیدی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات