طراحی سامانه فکس از طریق تلفن همراه توسط دانشجوی ایرانی

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
یک دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ارائه نخستین سامانه تبادل فکس از طریق تلفن همراه شد.
تبلیغات

مهدی بلورساز مشهدی، دانشجوی دکترای مخابرات دانشگاه صنعتی شریف و مخترع طرح« فکس همراه» گفت:

سامانه فکس همراه به صورت اپلیکیشنی قابل نصب روی تلفن همراه است که امکان تبادل فکس با سایر تلفن‌­های همراه و همچنین دستگاه­‌های فکس سنتی را بدون نیاز به اینترنت فراهم می‌کند.

وی با بیان سه ویژگی اساسی فکس همراه گفت:

امنیت، در دسترس بودن بیشتر فکس همراه در مقایسه با سرویس‌هایی که از اینترنت جهت ارسال استفاده می‌کنند، توانایی برقراری ارتباط آن با دستگاه‌­های فکس اداری متداول «Backward Compatibility» از ویژگی‌هایی است که این محصول را از سرویس‌­های انتقال اسناد توسط تلفن همراه متمایز می‌کند.

بلورساز با بیان اینکه امروزه با گسترش شبکه‌­های تلفن همراه، امکان استفاده از انواع مختلف سرویس‌­های مخابراتی مانند مکالمه، پیامک، اینترنت و... در همه­ جا و در حین حرکت فراهم شده که در میان انواع مختلف این خدمات فقدان امکان تبادل امن اسناد از طریق گوشی‌های تلفن ­همراه به چشم می خورد، اضافه کرد:

در حال حاضر این خدمت توسط دستگاه‌­های فکس اداری و با استفاده از خطوط تلفن ثابت ارائه می‌شود.

به گفته وی، فکس همراه، امکان تبادل اسناد بین گوشی‌­های تلفن ­همراه با یکدیگر و همچنین با دستگاه‌­های فکس اداری متداول را از طریق کانال صدای شبکه‌‌ی­ تلفن همراه ایجاد می‌کند و به مدیران پر مشغله این امکان را می­‌دهد که از زمان‌های مرده و بی‌استفاده در حین سفر و ماموریت‌­های کاری حداکثر استفاده را کنند.

بلورساز با بیان اینکه با استفاده از فکس همراه صرفه ­جویی در وقت، بازده کاری مدیران افزایش می‌یابد، افزود:

بنابراین مدیران پر مشغله­ میانی و رده ­بالای سازمان­‌های دولتی و خصوصی، بازار هدف محصول پیشنهادی هستند و مشتریان بالقوه فکس همراه محسوب می‌­شوند.

وی در ارتباط با نحوه‌ی کارکرد این محصول گفت:

روند ارسال اسناد از طریق گوشی تلفن همراه و دریافت آن توسط دستگاه فکس اداری به این صورت است که ابتدا تصویر سند مربوطه توسط دوربین گوشی گرفته شده و سپس این تصویر توسط نرم ­افزار و با رعایت استاندارد و پروتکل‌­های فکس به بوق تبدیل شده و از طریق کانال صحبت موبایل ارسال و به دستگاه فکس اداری منتقل و نهایتا چاپ می‌شود.

وی در ادامه گفت:

با اجرای معکوس عملیات فوق توسط نرم ­افزار، امکان دریافت فکس از دستگاه‌­­های فکس اداری و همچنین از سایر گوشی‌­های تلفن همراه وجود خواهد داشت، با این تفاوت که در این حالت نمی‌توان فکس دریافتی را چاپ کرد و تنها می‌توان آن را مشاهده کرد. همچنین عملیات چاپ را می­‌توان با انتقال فایل‌­های دریافتی از گوشی به دستگاه­ چاپگر انجام داد.

بلورساز در ارتباط با جنبه­ نوآورانه­ این محصول اضافه کرد:

نوآوری این محصول مبتنی بر ارائه کاربردی جدید «تبادل امن اسناد» برای استفاده از تکنولوژی نو ظهور (Data over Voice (DoV است که این فناوری تبادل داده از طریق کانال‌­های ارسال صحبت را ممکن می‌سازد.

وی با بیان اینکه نخستین مقالات مربوط به این نوآوری در سال ۲۰۰۳ ارائه و آخرین آن­ها نیز در سال ۲۰۱۳ و در راستای پایان­ نامه‌ی کارشناسی ارشد وی ارائه شده است، عنوان کرد:

در این مقالات هدف از ارسال داده در کانال­‌های صحبت عموما دستیابی به بستری برای مکالمه‌ی­ امن در کاربردهای ضد جاسوسی یا بستری برای تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش‌­های پولی در ساختارهای پرداخت الکترونیک توسط گوشی همراه در نقطه­ فروش ( Point Of Sale (POS بیان شده و به کاربرد احتمالی آن برای ارسال و دریافت فکس توجهی نشده است.

وی افزود:

طبق بررسی‌های انجام گرفته، تا کنون کاربرد فکس همراه در مقالات و پتنت­‌های بین المللی برای تکنولوژی DoV پیشنهاد نشده و محصول پیشنهادی از این لحاظ در سطح بین المللی نوآورانه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد:

در حال حاضر، محصول پیشنهادی در مرحله ساخت نمونه‌ی اولیه و ثبت مالکیت فکری است و پس از طی این مراحل و جذب سرمایه­ گذار وارد مرحله­ ارائه­ گسترده­ اپلیکیشن در بازار خواهد شد.

این طرح با دستیابی به نرخ بازده سرمایه­ ۶۰% در دوره­ ۵ ساله و شاخص سودآوری ۳.۶۵ و همچنین دوره­ بازگشت سرمایه­ ۲.۶ ساله در جشنواره شیخ بهایی حائز رتبه‌ی سوم در بخش نخستین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی، شده است.

منبع: مهر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات