پیوستن تویوتا به فورد برای جلوگیری از پیشرفت اندروید اتو و کارپلی

پنج‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که پیش‌تر گفته شد ۴۳ درصد از مشتریان از سیستم‌های چندرسانه‌ای خودروها رضایت ندارند و آن‌ها را بسیار گیج‌کننده توصیف‌ می‌کنند. اپل و گوگل نیز این فرصت را مغتنم شمرده و راه‌حل‌های خود را ارائه کرده‌اند. اما خودروسازان از این رویه راضی نیستند و درصدد تغییر آن هستند.
تبلیغات

خودروسازان به ارایه رابط کاربری شلوغ و نامناسب در سیستم‌های چندرسانه‌ای و اطلاعاتی خود شهرت دارند. می‌توان از نتایج نظرسنجی‌های مختلف به این قضیه پی برد که مشتریان از کیفیت مکانیکی خودرو رضایت کامل دارند، در حالی که رابط کاربری سیستم‌های الکتریکی و کامپیوتری پایین‌ترین نمرات را به خود اختصاص داده است.

به همین دلیل غول‌های تکنولوژی که تجربه بسیاری در ارایه رابط‌های کاربری فوق‌العاده روان و کاربر‌پسند دارند، وارد شدند: اپل با CarPlay و گوگل با Android Auto. هر دو به همان سبک مشابه با سیستم‌عامل‌های دو شرکت طراحی شده‌اند تا از همان ابتدا کاربر را با محیطی آشنا روبرو کنند و وی بتواند به سرعت با این محیط ارتباط برقرار کند.

اما به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروسازی تمایلی به تسلیم شدن و استفاده کردن از محصولات ذکر شده، ندارند. شرکت تویوتا نیز در این خصوص اعلام کرده که در خودرو‌های آینده تویوتا و لکسوس از تکنولوژی  (SmartDeviceLink (SDL شرکت فورد استفاده خواهد کرد.

تاریخچه و مشکلات موجود

شرکت فورد از سردمداران تولید سیستم‌های چندرسانه‌ای است و زمان و هزینه زیادی صرف تحقیق توسعه آن‌ها کرده است. با این وجود از میان تمامی سیستم‌های چندرسانه‌ای موجود می‌توان از Sync و MyFord Touch این شرکت به عنوان منفور‌ترین آن‌ها نام برد. زیرا محصولات نام برده مدت زیادی است که در خودرو‌های فورد استفاده می شوند و مشتریان نیز از این روند به هیچ وجه رضایت ندارند. لگ آزار‌دهنده و محیط شلوغ از جمله مشکلاتی است که از آن رنج می‌برند تا جایی که کاربران گمان می‌کردند این محصولات هنوز آماده عرضه نبودند. در واقع نارضایتی مشتریان تا جایی پیش رفت که تعداد زیادی از آن‌ها از شرکت فورد شکایت و طلب خسارت کردند.

در سال ۲۰۱۳ فورد در نهایت تصمیم به رفع این مشکل گرفت و اقدامی غیرمنتظره انجام داد. این شرکت نرم‌افزار Sync را به صورت اپن‌سورس با نام AppLink یا SmartDeviceLink ارایه داد تا توسعه دهندگان بتوانند برای اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها در صفحه نمایش خودرو، این شرکت را یاری کنند. این اقدام، توسعه دهندگان و خودروسازان دیگر را برای استفاده و بهبود این نرم‌افزار ترغیب کرد. تا جایی که غول خودروسازی تصمیم به استفاده از SDL گرفت.

دیر، زود، یا بهترین زمان ممکن؟

از یک سو می‌توان اقدام فورد و تویوتا را دیر خواند و انتشار SDL را به عنوان آخرین راه‌حل موجود برای مقابله با فراگیر شدن محصولات اپل و گوگل در داشبورد خودروها دانست. هم‌چنین می‌توان از آن با این جمله فرضی از زبان فورد یاد کرد:

ما تلاش خود را کردیم ولی به موفقیتی دست نیافتیم. امیدواریم با باز کردن سورس‌های Sync و کمک سایر خودروسازان به محصولی مفید برسیم پیش از آنکه دوستانمان در کاپرتینو و مانتن‌ویو به طور کامل ما را شکست دهند!

اما از سوی دیگر از زمان معرفی CarPlay و Android Auto دو سال می‌گذرد و این تاخیر در ارائه آنها خودروسازان را به این نتیجه رسانده است که برای ارایه محصولی ناب و کاربرپسند هنوز زمان  وجود دارد. آن‌ها می‌توانند با اتکا بر تجربه خود و دو شرط مهم زیر یک قدم از غول‌های فناوری جلوتر باشند.

۱. قوانین موجود برای خودروسازان و ادوات داخل خودرو که خودروسازان به آن‌ها مسلط هستند.

۲. چه اقداماتی برای راننده هنگام راندن خودرو ممکن و امن است؟

سوال مهمی که پیش می‌‌آید این است که آیا اپل و گوگل می‌توانند با محصولات خود شروط بالا را تغییر دهند یا خیر؟

نظر شما چیست؟ پیروز نهایی این میدان را چه کسی می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات