بزرگ‌ترین ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی کشف شد

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
شاید ندانید که منظور از ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی چیست؟ ناحیه‌ی پوچ (Void) در علم اخترشناسی به فضاهای خالی گسترده و خالی میان رشته‌های کهکشانی گفته می‌شود. حال عظیم‌ترین ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی توسط دانشمندان کشف شده است.
تبلیغات

ناحیه‌ی پوچ، می‌تواند عاری از وجود هر نوع کهکشانی بوده یا تعداد بسیار کمی از کهکشان‌ها را در بر بگیرد. ناحیه‌ای که هم اکنون توسط دانشمندان و ستاره‌شناسان به عنوان بزرگ‌ترین ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی کشف شده امتداد و گستردگی برابر با 1.8 میلیارد سال نوری را به همراه دارد.

این ناحیه‌ی پوچ کشف شده خلاء وجود چیزی در حدود 10،000 کهکشان را احساس می‌کند. این ناحیه در منطقه‌ای از جهان هستی قرار رفته که نسبت به سایر نقاط عالم سردتر است. این ناحیه شامل خلاء نمی‌شود، بلکه حجم مواد آن چیزی در حدود 20 درصد کمتر از دیگر مناطق بوده و دائما هم در حال گسترش است.

با توجه به تئوری بیگ بنگ (Big Bang) یا همان "انفجار بزرگ" برخی از مناطق جهان هستی می‌توانند سردتر و برخی دیگر گرم‌تر باشند. با این حال، اندازه و اطلاعاتی که از ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی جدید به دست آمده چندان با پیش‌بینی‌های مدلینگ تئوری بیگ بنگ مطابقت ندارد. یکی از عمده‌ترین دلایل عدم مطابقت آن گستردگی بیش از اندازه عظیم این ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی است.

پرفسور Istvan Szapudi متخصص اخترشناسی در دانشگاه هاوایی مانوا در ایالات متحده‌ی آمریکا می‌گوید: "این ناحیه‌ی پوچ کشف شده یک ساختار جداگانه و مستقل و بزرگ‌ترین ناحیه‌ی پوچی‌ست که تاکنون توسط بشر دیده شده است."

مطالعات اخیری که بر روی این ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی انجام شده نشان می‌دهند که این منطقه چیزی در حدود 3 میلیارد سال نوری با سیاره‌ی زمین فاصله دارد. دلیل سرد بودن این ناحیه عبور نور از میان آن منطقه است. عبور نور منجر به از دست رفتن انرژی ناحیه‌ی پوچ شده و نهایتا مناطق اطراف آن را سردتر از حد معمول می‌کند. این ناحیه‌ی پوچ اخترشناسی توسط تلسکوپ Pan-STARRS-1 یا PS1 آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در منطقه‌ی هالئاکالا (Haleakala) کشف شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات