هوگو بارا دلیل حذف میکرو SD را از پرچمداران شیائومی توضیح می‌دهد

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
امکان افزایش حافظه‌ی داخلی گوشی از طریق درگاه میکرو SD یکی از قابلیت‌هایی است که شماری از گوشی‌های اندرویدی از آن بهره می‌برند. البته شماری از تولیدکنندگان نظیر سامسونگ و شیائومی این قابلیت را از پرچمداران خود حذف کرده‌اند. اما دلیل حذف آن چیست؟ هوگو بارا متخصص سابق گوگل و کنونی شیائومی علت حذف میکرو SD را از MI 4i تشریح کرده است.
تبلیغات

شاید چند سال پیش پشتیبانی از درگاه میکرو SD یکی از تفاوت‌های عمده‌ی پرچمداران اندرویدی و iOS بود، اما هم اکنون شماری از محصولات اندرویدی نظیر گلکسی S6 سامسونگ از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کنند. در میان پرچمداران اندرویدی می‌توان به جی 4 ال‌جی و وان M9 اچ تی‌ سی اشاره کرد که از این قابلیت بهره می‌برند. شیائومی نیز از جمله‌ی تولیدکنندگانی است که پرچمدار خود، Mi 4i را بدون پشتیبانی از درگاه میکرو SD روانه‌ی بازار می‌کند. در واقع شیائومی پس از ارائه‌ی نسل اول پرچمداران خود، درگاه میکرو SD را حذف کرد، اما همچنان گوشی‌های سری ردمی این کمپانی از درگاه میکرو SD پشتیبانی می‌کنند. شاید این موضوع در ظاهر تناقض در محصولات شیائومی را نشان دهد، اما هوگو بارا، متخصص کارکشته‌ی این کمپانی علت حذف میکرو SD از پرچمدار خود را توضیح می‌دهد. وی این توضیحات را در حاشیه‌ی معرفی Mi 4i در هنگ کنگ ارائه داد. بارا در این خصوص گفت:

در مورد یک گوشی‌هوشمند پرچمدار با عملکرد بسیار قدرتمند، ما کاملا مخالف استفاده از درگاه میکرو SD و پشتیبانی از کارت‌های حافظه هستیم.

وی در ادامه‌ی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که خود و تیم تحت هدایتش هیچ علاقه‌ای به فدا کردن ظرفیت باتری، ارگونومی، طراحی ظاهری و پشتیبانی از سیم کارت دوم در گوشی‌های هوشمند ندارند. برای مثال می‌توان به Mi 4i اشاره کرد که از وجود اسلات دوم برای سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. همچنین استفاده از میکرو SD اختلال در عملکرد گوشی‌هوشمند را بیش از پیش افزایش می‌دهد و علت آن مراجعه به منابع مختلف برای خواندن داده‌ها است. همچنین وجود کارت‌های حافظه‌ی متفاوت و غیر اصل، می‌تواند تاثیر منفی روی عملکرد گوشی‌هوشمند داشته باشد.

هوگو بارا

وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

شاید شما در زمان خرید تصور کنید که یک کارت حافظه‌ی SanDisk یا Kingston خریداری می‌کنید، اما به علت وجود محصولات تقلبی، نمونه‌‌ای با کیفیت پایین را می‌خرید که استفاده از آن مشکلات بسیاری را برای کاربر به همراه دارد. از جمله‌ی مشکلات می‌توان به کرش کردن اپلیکیشن‌ها در کنار از دست رفتن داده‌های کاربران اشاره کرد که این موضوع شکایت کاربران را به همراه دارد. متقاعد کردن کاربران به این موضوع که مشکلات ایجاد شده ارتباطی به گوشی و تولیدکننده ندارد، بسیار سخت است. از این‌رو ترجیح می‌دهیم تا با عدم پشتیبانی از میکرو SD و پیشگیری از مشکلات احتمالی، جلوی بسیاری از این دست موارد را بگیریم.

اگر هوگو بارا همچنان قائم مقام بخش اندروید گوگل باقی می‌ماند، شاید در پاسخ به حذف حافظه‌ی میکرو SD، همین پاسخ را می‌شنیدیم. هیچ یک از گجت‌های سری نکسوس جز نکسوس وان از میکرو SD پشتیبانی نمی‌کنند. ماتیاس دوارته، قائم مقام طراحی گوگل، در گذشته اعلام کرده بود که عدم پشتیبانی از میکرو SD به علت جلوگیری از ایجاد سردرگمی هنگام استفاده از گوشی توسط کاربران است.

هوگو بارا

هوگو بارا همچنین گفت:

حذف میکرو SD از گوشی‌های‌هوشمند پرچمدار موج جدیدی است که به راه افتاده و نباید انتظار داشت این سری از گوشی‌های‌هوشمند از چنین قابلیتی پشتیبانی کنند.

اما این تنها تغییر در پرچمداران شیائومی نیست. امکان جابجایی باتری و تعویض آن نیز در پرچمداران شیائومی قابل انجام نیست. هوگو بارا با استناد به اطلاعات آماری ارائه شده در مورد فروش باتری‌های جانبی و شارژ‌رهای اکسترنال باتری، به این نکته اشاره کرده که درخواست برای این ماژول‌ها بصورت جانبی بسیار پایین است. البته نباید از ارائه‌ی پاوربانک‌های 18 دلاری شیائومی با ظرفیت 16٫000 میلی آمپر ساعت نیز غافل شد که نیاز برای حمل باتری اضافی را از بین برده است. اما به هر حال، شیائومی امکان خارج کردن باتری را نیز در گوشی‌های‌هوشمند پرچمدارش حذف کرده است.

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند سری ردمی شیائومی از کارت حافظه‌ی میکرو SD پشتیبانی می‌کنند و باتری آنها نیز قابل تعویض است.

در مجموع می‌توان این چنین نتیجه گرفت که حذف پشتیبانی از درگاه میکرو SD و همچنین طراحی گوشی بصورتی که قاب پشتی ثابت باشد، همه در جهت بالا بردن کیفیت ساخت از نظر ظاهری و عملکرد بهتر است. مطمئنا قاب پشتی که جداشدنی نباشد، می‌تواند در بهبود طراحی بسیار موثر باشد.

شیائومی در تلاش است تا محصولات خود را بصورت جهانی روانه‌ی بازار کند و تعداد بازارهای هدف خود را افزایش دهد. یکی از بازار‌های که شیائومی در آستانه ی ورود به آن است، بازار برزیل است. با توجه به چالش‌های بی‌شمار ورود به این بازار، باید دید آیا هوگو بارا قادر است شیائومی را در زادگاهش به موفقیت برساند یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات