ادعای آلوده بودن ریش به اندازه‌ مدفوع ریشه‌ علمی ندارد

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
بلند کردن ریش در سال‌های اخیر در میان جوانان همه‌گیر شده و این روزها می‌توان بسیاری از افراد را در خیابان دید که محاسن بلندی دارند. اما به تازگی خبری منتشر شده که حکایت از آلوده بودن ریش به اندازه‌ی مدفوع انسان دارد، حال گزارشی منتشر شده که پایه‌ و اساس علمی بودن چنین ادعایی را زیر سوال می‌برد.
تبلیغات

این روزها بازار شایعات در اکثر حوزه‌ها داغ داغ است که البته این موضوع در کشورمان با وجود شبکه‌های اجتماعی بصورت بی سابقه‌ای همه گیر شده است. نبود مطالعه‌ی کافی، بکار نبردن استدلال منطقی و گوش سپردن به اخبار مطرح شده توسط منابع نامعتبر، موجب شده تا هر موضوع ساده‌ای به یک مساله‌ی بغرنج تبدیل شود. یکی از مواردی که اخیرا مطرح شده، آلودگی ریش مردان است. اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ براساس گزارش منتشر شده، این موضوع برگرفته از یک برنامه‌ی تلویزیونی با نام KOAT در نیو مکزویکوی آمریکا است که از نظر علمی نیز هیچ اعتباری ندارد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط نیک اِورشد از گاردین، موضوع آلودگی محاسن مردان از نظر علمی سندیت ندارد. این خبرنگار برای اثبات ادعای خود، نمونه‌هایی از ریش چندین فرد را در اختیار آزمایشگاه میکروب‌شناسی قرار داده تا این ادعا را بررسی کند. جان کالوبیک که یک میکروب‌شناس است، با آزمایش نمونه‌های مورد نظر، نوعی باکتری را پیدا کرده که بیشتر در روده‌ی انسان یافت می‌شود. وی به این موضوع اشاره کرده که این باکتری‌ها غالبا در مدفوع حیوان و انسان یافت می‌شوند، اما وجود چنین باکتری‌ در مدفوع به نشانه‌ی این نیست که این باکتری الزاما مدفوع است.

باکتری انتریک (Entric) از خانواده‌ی باکتری‌های انتروباکتریاسیا است که جزو باکتری‌های بی خطر به شمار می‌رود. البته شماری از باکتری‌های این گروه می‌توانند بیماری‌هایی را نیز در انسان ایجاد کنند. اما نباید در مورد این باکتری‌ها چندان نگران بود، چراکه به گفته‌ی دکتر فیلیپ ام تیرنو، میکروب‌شناس دانشگاه نیویورک، پیرامون ما مملو از باکتری‌ها است. همه‌ی لوازمی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم شامل این باکتری‌ها هستند. برای مثال گوشی‌هوشمند، کیبورد و لوازم شخصی نیز از این باکتری در امان نیستند، پس نباید زیاد در مورد آن نگران بود و ریش را در حد مدفوع آلوده عنوان کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات