موفقیت اینتل در چین وابسته به ابزارهای هوشمند مقرون به صرفه است

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
در جریان فروم توسعه‌دهندگان اینتل در چین، این شرکت  از برنامه‌ریزی برای  همکاری‌های گسترده با شرکت‌های چینی خبر داد. به نظر می‌رسد اینتل راه بدست آوردن سهم بیشتر از بازار را در همکاری با شرکت‌های چینی دیده است. استراتژی که برخی معتقدند می‌تواند به اعتبار اینتل لطمه بزند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در زمینه محصولات هوشمند، چین بازار شماره یک جهان است. این جمله‌ای است که Kirk Skaugen قائم مقام مدیر عامل اینتل صحبت‌های خود را با آن در رویداد IDF شهر شنژن چین آغاز کرد. او به این نکته اشاره کرد که 30 درصد از سهم خرید محصولات هوشمند متصل به اینترنت دنیا در سال 2014 متعلق به چین بوده است. 40 درصد از تبلت‌ مجهز به پردازشگرهای اینتل (که می‌شود 46 میلیون دستگاه) نیز در چین به فروش رفته‌اند. اما بدون شک 46 میلیون در مقایسه با 420.7 میلیون گوشی هوشمندی که در سال 2014 در چین به فروش رفته رقم چشمگیری محسوب نمی‌شود. درصد ناچیزی از این 420.7 میلیون گوشی هوشمند مجهز به پردازنده‌های اینتل بوده و مابقی از پردازنده‌های ساخت کوالکام، مدیاتک، سامسونگ و غیره استفاده کرده‌اند.

سهم اینتل از گوشی‌های هوشمند بسیار کم است به نحوی که این شرکت هیچ‌گاه جسارت این که در مورد سهم خود از بازار صحبت کند، نداشته است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط بنچ‌مارک AnTuTu، اینتل 2.81 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی را در اختیار دارد.

این آمار ضعیف چیزی نیست که اینتل بتواند یک شبه به تصحیح آن بپردازد ولی با عرضه‌ی چیپ‌های اتم x3 سوفیا، اینتل امیدوار است تا سهم بیشتری را از بازار بدست بیاورد. اتم x3 در واقع اولین سری از پردازنده‌های اینتل با مودم یکپارچه است که مزایایی نظیر کاهش مصرف انرژی، هزینه و البته کاهش فضای اشغال شده را به همراه دارد. البته هنوز هم اوضاع برای اینتل مناسب نیست چرا که چیپ‌های اتم x3 که از LTE پشتیبانی می‌کنند از نیمه دوم سال 2015 به بازار عرضه می‌شوند. اما اینتل برای موفقیت در بازار چین استراتژی جدیدی را در دستور کار قرار داده و آن همکاری و شراکت با طراحان چیپ چینی راک‌چیپ و Spreadtrum است. این راهبرد جهت برقراری ارتباط اینتل با شرکت‌های مشتری چیپ چینی از طریق دو شرکت راک‌چیپ و Spreadtrum است. 

Intel-cheap-tablets

اگر تا کنون اسم Rockchip و Spreadtrum را نشنیده‌اید شما را سرزنش نمی‌کنیم. فعالیت این دو شرکت بیشتر در بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پایین‌رده و محصولات متفرقه مشابه گوشی‌های معتبر دنیا است. در وب‌سایت‌های چینی می‌توانید تبلت‌های اندرویدی 9.7 اینچی مجهز به پردازنده راک‌چیپ را با قیمت فقط 63 دلار پیدا کنید.

در واقع این تبلت‌ها مصداق بارز «هر چقدر پول بدهید آش می‌خورید» هستند. طراحی‌های زشت یا کاملا کپی شده از برندهای دیگر، بدنه‌های دارای درزهای عجیب و غریب، قسمت‌های فلزی خش دار، نرم‌افزار دارای لگ زیاد از ویژگی‌های این قبیل تبلت‌ها هستند. در واقع به قول نیکول اسکات از وب‌سایت Mobile Geeks هیچگاه نشده که نام راک چیپ را بشنویم و به یاد یک محصول با کیفیت بیفتیم. دلایل زیادی وجود دارد که چنین ابزارهای ارزانی نام اینتل را هم لکه‌دار می‌کنند.

نسخه کپی شده از گلکسی اس 5 مجهز به پردازنده اتم اینتل x3

اما آقای اسکائوگن خیلی از این بابت نگران نیست. او اعتقاد دارد:

سال گذشته، شاهد بهبود زیادی در کیفیت محصولات تولید شده در چین بودیم. پیش از ما جنرال موتورز و فولکس واگن هم از همکاری با شرکای چینی سود برده‌اند. بدون تردید در فرایند همکاری با شرکای چینی ناچار هستیم تا مقداری از دانش فنی خود را به آن‌ها انتقال دهیم تا آن‌ها بتوانند محصولات با کیفیت‌ بالاتری را تولید کنند. 

وقتی اسکائوگن صحبت از انتقال دانش فنی می‌کند، در واقع می‌توان این طور برداشت کرد که منظور او فروش طراحی‌های مرجع اینتل به این شرکت‌ها است. 

 راک چیپ، اسپردتروم، مدیاتک و کوالکام هرکدام برنامه‌های خاص خود را دارند. مزیت اینتل در این رقابت به معماری x86-64، فناوری دوربین RealSense و  البته فناوری Wireless power این شرکت برمی‌گردد. این شرکت همچنین مدعی است که محصولاتش اتکاپذیری بالاتری نسبت به رقبا دارند چرا که نرخ مرجوعی محصولاتی که مجهز به طراحی مرجع اینتل هستند، 20 درصد پایین‌تر است. 

در جریان فروم توسعه‌دهندگان اینتل، تائو هی مدیر شرکت چینی Bluebank نیز حضور داشت تا به تمجید از اینتل بپردازد. شرکت Bluebank یکی از شرکت‌های چینی است که اقدام به عرضه محصولات مجهز به تراشه اتم x3 اینتل کرده‌اند. او در حین صحبت‌هایش یک گوشی هوشمند 4.5 اینچی را نشان داد که که با قیمتی کمتر از 40 دلار به فروش خواهد رسید و البته وعده عرضه نسخه‌ی 4 اینچ این گوشی هوشمند را با قیمت 30 دلار داد. یک گوشی 5 اینچی با قاب قلزی و قیمتی در حدود 50 دلار  و البته یک تبلت 7 اینچی با ضخامت 8 میلی‌متر با پشتیبانی از سیم کارت فقط با قیمت  55 دلار نیز توسط او  به نمایش درآمدند که تعجب همه‌ی حضار را در پی داشت و فکر می‌کنم شما هم از این قیمت‌ها متعجب شده باشید. علاوه بر شرکت Bluebank و 4 محصولی که معرفی کرد، اینتل 13 تولید کننده دیگر را نام برد که از چیپ اتم x3 استفاده خواهند کرد. 

IDF-2015-kirk-skaugen-BlueBank-Tao-He

این خیلی خوب است که اینتل پتانسیل بالایی را در بازار رده پایین‌ها می‌بیند ولی برای این که چیپ جدیدش بتواند موفق شود باید بتواند به شرکایش مواردی مانند حق مالکیت معنوی را به خوبی بیاموزد بخصوص اگر شریکش راک چیپ باشد!

هم اینتل و هم راک چیپ نیاز به یک محصول هوشمند قدرتمند دارند تا در نقش یک قهرمان ظاهر شده و برای این دو شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند اعتبار بیاورد، ولی با وجود محصولات کپی و های‌کپی که از چیپ‌های اینتل استفاده کنند به نظر نمی‌رسد که این شرکت بتواند به جز ایسوس و لنوو نام بزرگ دیگری را در بازار گوشی‌های هوشمند به سمت خود جلب کند. 

حتی با وجود این که احتمال منازعات حقوق مالکیت معنوی در آینده بین اینتل و شرکای چینی وجود خواهد داشت، ولی به نظر می‌رسد که همکاری اینتل با راک چیپ قدم درستی باشد. به هر حال ما در مورد شرکتی صحبت می‌کنیم که با گوگل بر روی ماژول سیستم روی چیپ پروژه آرا کار می‌کند. 

اگرچه به نظر می‌رسد که اینتل کمی دیر وارد رقابت پردازنده‌های با مودم یکپارچه شده است ولی با کمک راک چیپ بخصوص در بازار چین می‌تواند خیلی زود خود را به رقبای اصلی برساند.

اسکائوگن در ادامه صحبت‌هایش گفت:

ما می‌خواهیم یک همکاری بلندمدت با شرکت‌های چینی داشته باشیم. این 30 اُمین سالگرد حضور ما در چین است و من فکر می‌کنم که برخی از همین شرکای چینی کسانی خواهند بود که نام اینتل را طی  سال آینده در چین زنده نگاه خواهند داشت. 

نظر شما در مورد همکاری اینتل با راک چیپ و دیگر کمپانی‌های چینی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات