تماشا کنید: فرِیت لاینر Inspiration، دماغ‌دار غول پیکر هوشمند آمریکایی

جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
شاید تاکنون نام فرِیت لاینر (Frieghtliner) را نشنیده باشید، اما مطمئنا کشنده‌های زیبا و غول‌پیکر این کمپانی را در فیلم‌های هالیوودی دیده‌اید.
تبلیغات

به یادماندنی‌ترین صحنه‌‌‌ای را که می‌توان با حضور این کامیون به یاد آورد، صحنه تعقیب ترمیناتور T-800 و جان کانر توسط مرد جیوه‌ای با استفاده از یک دستگاه فریت‌لاینر در کانال است. این کمپانی نام آشنا که کشنده‌های دماغ‌دار آن محبوبیت فراوانی در آمریکا دارند، دیروز نمونه‌ی هوشمند کشنده‌ی خود با عنوان Inspiration را رونمایی کرد.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش فریت‌لاینر که هم‌اکنون تحت تملک کمپانی بزرگ دایملر آلمان قرار دارد، از کشنده‌ی هوشمند خود با عنوان Inspiration رونمایی کرد. فریت‌لاینر این کشنده‌ی هوشمند را برای حفظ جان انسان‌ها، کاهش خطای راننده و کاهش میزان مصرف دی اکسید کربن تولید کرده است. همانطور که گفتیم، کمپانی آلمانی دایملر تملک این کمپانی را در اختیار دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط دایملر، این کشنده تستی 16,000 کیلومتری را پشت سرگذاشته است. این کامیون موفق شد تا پلاک خودروی هوشمند را در ایالت نوادا بگیرد. با استفاده از این پلاک، تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا محصول خود را در جاده‌ها و بزرگراه‌های این ایالت و در شرایط طبیعی مورد آزمایش قرار دهند.

کشنده‌ی Inspiration به‌همراه فناوری Highway Pilot دایملر ارائه شده است. همراه شدن این فناوری با کشنده‌ی مورد نظر به معنای جایگزینی کامل راننده نیست، بلکه با استفاده از این فناوری می‌توان مشکلات و خطاهای راننده را که در اثر رانندگی طولانی مدت ایجاد می‌شود، کاهش داد. براساس اطلاعات ارائه شده بیش از 90 درصد تصادفاتی که کشنده‌ها و کامیون‌ها در آن نقش دارند، در نتیجه‌ی خطای راننده است.

FreightlinerInt

براساس اطلاعات ارائه شده توسط دکتر ولفگانگ برنارد، مدیر بخش خودروهای سنگین کمپانی دایملر، استفاده از سیستم هوشمند  منجر به کاهش 25 درصدی خوب آلودگی رانندگان شده است. این نتیجه در اثر تحقیقی است که روی رانندگان در حالت رانندگی با وجود سیستم هوشمند و بدون آن صورت گرفته است.

کشنده‌ی Inspiration‌ از نظر هوشمندی در رده‌ی سوم قرار دارد که دومین سطح از خودروهای هوشمند است. برای درک بهتر باید به این نکته اشاره کرد که خودروی هوشمند گوگل نیز در همین سطح قرار دارد. با توجه به این موضوع راننده قادر است تا کنترل کامیون را در حالت‌های مختلف بصورت کامل در اختیار سیستم هوشمند قرار دهد. راننده می‌تواند در هر زمانی که اراده کند، کنترل کشنده را به‌راحتی در اختیار بگیرد.

در پاسخ به سوالی که در خصوص نیازهای زیرساختی برای استفاده از این کامیون پرسیده شد، دکتر برنارد به این نکته اشاره کرد که این خودرو برای رانندگی در حالت هوشمند، نیاز به سیستم یا زیرساخت پیچیده‌ای ندارد. تنها نکته‌ای که باید رعایت کرد، خط کشی جاده‌ها است، چراکه خطوط سفید روی جاده از جمله‌ی مهم‌ترین فاکتورهایی است که سیستم هوشمند براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند. البته وجود سیستم ارتباطی بین خودروها می‌تواند نتایج بسیار بهتری را در اختیار راننده قرار دهد.

این تنها کشنده‌ی هوشمند دایملر نیست، چندی پیش نیز برند شناخته شده‌ی گروه خودروسازی دابملر، یعنی مرسدس بنز از کشنده‌ی هوشمند Future Truck 2025 رونمایی کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط دایملر، سیستم Highway Pilot مورد استفاده در هر دو کشنده یکسان است. کشنده‌ی رونمایی شده توسط مرسدس بنز تا حدود زیادی تعلق به آینده دارد، اما آنچه فریت لاینر عرضه کرده، پتانسیل بالایی برای عرضه به عنوان یک محصول تجاری به بازار را دارد.

دکتر برنارد به این موضوع اشاره می‌کند که باید آزمایش‌های بیشتری در شرایط مختلف جوی انجام شود تا قابلیت سیستم رانندگی هوشمند بیش از پیش محک زده شود. فریت‌لاینر Inspiration در مواقع بحرانی کنترل خودرو را در اختیار راننده قرار خواهد داد. این سیستم هوشمند از قابلیت‌هایی نظیر کنترل سرعت، سیستم ممانعت از برخورد، ترمزگیری هوشمند، کنترل فرمان و سیستم مانیتورینگ خودرو بهره می‌برد. ضمنا باید به سیستم نگهدارنده‌ی خودرو در لاین حرکتی نیز اشاره کرد. اطلاعات مورد نیاز خودرو از طریق رادارهای تعبیه شده گردآوری می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات