کاغذ الکترونیکی جدیدی که می‌‌‌ تواند جایگزین تخته‌‌‌‌ کلاس‌‌‌‌ها شود

سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
با تغییر کاربری و به روز رسانی فناوری کاغذ الکترونیکی مربوط به 45 سال پیش یعنی سال 1349، پژوهشگران در دانشگاه توکیو نمایشگر الکترونیکی ارزان اما با دوامی ساختند که می‌‌‌توان به وسیله‌‌‌‌ی یک آهنربا روی آن نوشت.
تبلیغات

این کاغذ الکترونیکی جدید می‌‌‌تواند همچون یک تخته‌‌‌‌ی سفید معمولی که در کلاس‌‌‌‌های درس به کار می‌‌‌رود به عنوان یک تخته الکترونیکی ارزان و البته سبک به کار رود و سازندگان آن امیدوارند بتوانند به کمک آن نیاز انسان به کاغذ واقعی را کاهش دهند.

در حقیقت این فناوری نمونه‌‌‌‌ای به روز رسانی شده از فناوری مربوط به سال 1970 به نام نمایشگر توپ چرخان است که اسم آن از ذرات کوچکی گرفته شده که دو رنگه بودند و روی یک صفحه‌‌‌‌ی سیلیکونی الاستیک که بین دو الکترود موازی ساندویچ شده بود حرکت می‌‌‌کردند. این ذرات در هر طرف خود بار مخصوصی داشتند که این بار با چرخاندن ذره موجب تغییر رنگ آن از یک نیکره به نیمکره‌‌‌‌ی دیگر نیز می‌‌‌شد. نیروی محرکه این ذره نیز از میدان الکتریکی که به وسیله‌‌‌‌ی اعمال ولتاژ بین دو الکترود به وجود می‌‌‌آمد تامین می‌‌‌شد.

در سامانه جدیدی که پژوهشگران ژاپنی ساخته اند قابلیت کنترل جریان ذرات به کمک میدان مغناطیسی افزوده شده است. در واقع نه تنها قسمت سیاه رنگ ذرات حامل بار منفی الکتریکی است بلکه قسمت سفید آن نیز دارای نانوذراتی مغناطیسی است که می‌‌‌تواند به کمک یک آهنربا آن‌‌‌‌ها را حرکت داد. با این روش می‌‌‌توان با چرخاندن ذرات به سمت آهنربا یا قلم آهنربایی خطوط یا تصاویر مورد نظر را بر روی صفحه‌‌‌‌ی کاغذ الکترونیکی نقش کرد. برای پاک کردن صفحه نیز کافی است ولتاژی بین دو الکترود اعمال کرد.

electronic-paper-handwriting-whiteboard-3

به گفته‌‌‌‌ی پژوهشگران این نمایشگر ارزان، بادوام، با قابلیت تولید انبوه است و می‌‌‌توان با استفاده از ذرات رنگی مختلف خوانش پذیری و زیبایی آن را نیز بهبود بخشید. آن‌‌‌‌ها همچنین این فناوری را قابل رقابت با فناوری‌‌‌‌های معمولی همچون LCD‌‌‌‌ها دانسته اند و برتری‌‌‌‌هایی همچون عدم نیاز به نور پس زمینه، خوانش پذیری بهتر زیر نور، وزن سبک تر و مصرف انرژی بسیار پایین تر را نیز برای آن ذکر کرده اند. همچنین به گفته‌‌‌‌ی رهبر این تیم آقای یوزوکه کومازاکی با ساخت نمایشگرهای اینچنینی در ابعاد بسیار بزرگ می‌‌‌توان آن‌‌‌‌ها را جایگزین تخته ی‌‌‌‌های معمولی که در کلاس‌‌‌‌ها به کار می‌‌‌روند نیز کرد.

مرحله‌‌‌‌ی بعدی در این پژوهش اضافه کردن رنگ دانه‌‌‌‌های بیشتر به ذرات است تا امکان بهبود تضاد رنگ در نمایشگر را بررسی کرد. از اینجا به بعد می‌‌‌توان به جایگزینی کاغذ‌‌‌‌های معمولی با این فناوری فکر کرد، چراکه این فناوری ضمن بازیافت پذیری بیشتر، از قطع جنگل‌‌‌‌های بیشتر نیز جلوگیری می‌‌‌کند.

جزییات این پژوهش را می‌‌‌توانید در نشریه‌‌‌‌ی Journal of Applied Physics مطالعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات