دانشمندان تزریق گروه‌های خونی مختلف به افراد را میسر می‌کنند

یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
یقینا تاکنون با درخواست‌ها و آگهی‌های مختلفی در خصوص اهدای خون روبرو شده‌اید. این درخواست از افرادی که گروه خونی آن‌ها O منفی هستند، بیشتر است. اما دانشمندان امیدوارند بتوانند راهکاری برای تبدیل گروه‌های خونی به همدیگر پیدا کنند که در صورت موفقیت، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
تبلیغات

با وجود اینکه گروه‌های خونی از نظر ظاهری و ویژگی‌ها دارای تفاوت‌های بسیار اندکی با یکدیگر هستند، اما تزریق اشتباه یک گروه خونی به فردی که گروه خونی آن متفاوت است، نتایج مرگباری را در پی دارد. گروه خونی O منفی قابلیت تزریق شدن به همه‌ی گروه‌های خونی را دارد، در حالی که بعضی از گروه‌های خونی این چنین نیستند. برای مثال می‌توان به گروه خونی A و B اشاره کرد که در مقایسه با گروه خونی O میزان مولکل‌های قند بیشتری را به همراه دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا در صورت تزریق خون از گروه A به گروه O، به دلیل در اختیار داشتن مولکول‌های قند زیاد، این مولکل‌ها مورد هجوم واقع شوند.

دانشمندان به دنبال راهی هستند تا از طریق آن بتوانند گروه‌های خونی را به یکدیگر تبدیل کنند. متخصصان در دانشگاه بریتیش کلمبیا، راهی یافته‌ند که طی آن با استفاده از یک آنزیم میزان قند اضافی خون را که آنتی ژن نام دارد، از بین می‌برند.

این اولین باری نیست که متخصصان موفق به کاهش میزان آنتی‌ژن خون شده‌اند، اما باید به این نکته اشاره کرد که روش مورد نظر بسیار بهتر از روش‌های پیشین بوده است. دانشمندان در این روش از راهکار Directed Evolution استفاده کرده‌‌‌اند. در این روش از یک باکتری برای ایجاد آنزیم بهره گرفته می‌شود. DNA این باکتری تحت تاثیر جهش‌های ژنتیکی قرار می‌گیرد تا اثربخشی آن بیش از پیش افزایش یابد. براساس اطلاعات منتشر شده، ارتقا 5 نسل این آنزیم، قدرت آن را 170 برابر بیشتر می‌کند.

هرچند این امکان برای گروه خونی نظیر O بسیار خوب است، اما شاید سایر گروه‌های خونی نیازی به کاهش این مقدار از آنتی ژن نداشته باشند. دانشمندان در حال حاضر در پی برطرف کردن این مشکل هستند تا بتوانند آن را بصورت گسترده مورد استفاده قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات