پتنت جدید سامسونگ و سنسور تشخیص اثر انگشت غیر لمسی

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
زندگی ما روز به روز به دنیای دیجیتال و دستگاه‌های هوشمند وابستگی بیشتری پیدا می‌کند و در سمت مقابل هر روزه شاهد پیشرفت‌های گسترده‌تری در تکنولوژی‌های دیجیتال هستیم. در این بین مسئله‌ی امنیت هم از موارد حائز اهمیتی به شمار می‌رود که نباید از آن چشم پوشی به عمل آوریم.
تبلیغات

هر چقدر میزان استفاده‌ی ما از دستگاه‌های هوشمند بیشتر شود، میزان ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی ما در این محصولات هم بیشتر خواهد شد. بنابراین باید روش‌های جدیدی به منظور بالا بردن امنیت این محصولات نیز ارائه شود. طی سالیان طولانی کاربران دستگاه‌های هوشمند موبایلی از پین کدها یا قفل‌های اشاره‌ای به عنوان رمز عبور گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده می‌کردند و به نحوی این روش را رویکردی مناسب به منظور حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت اطلاعات خویش می‌دانستند.

پس از گذشت چندین سال کمپانی‌های تولید کننده‌ی دستگاه‌های هوشمند به فکر استفاده از شیوه‌های نوین و پیشرفته‌تری افتادند. به عنوان مثال الجی از قابلیت Knock Code رونمایی کرد و یا به کارگیری سنسورهای تشخیص اثر انگشت کاربر روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت و محصولات متعددی به تدریج از این قابلیت بهره بردند. در این میان کمپانی موتورولا در سال 2011 با ارائه‌ی گوشی هوشمند Atrix خویش یکی از اولین شرکت‌هایی بود که تکنولوژی مربوط به اسکنرهای تشخیص اثر انگشت را در یک گوشی هوشمند پیاده‌سازی کرد. اگرچه اسکنر اثر انگشت به کار گرفته شده در گوشی Atrix در عمل چندان عالی نبود، اما نقش مهمی در توسعه‌ی هرچه بیشتر این تکنولوژی و پیاده‌سازی آن داشته است.

سپس کمپانی اپل هم دست به کار شد و در اقدامی برنامه‌ریزی شده طرحی نوین و پیشرفته‌تر از سنسورهای تشخیص اثر انگشت کاربر را در آیفون 5S خود ارائه کرد. این سنسور تشخیص اثر انگشت در عمل فوق‌العاده بود و برخلاف سایر نسخه‌های پیشین نیازی به نگه داشتن انگشت کاربر بر روی آن به منظور تکمیل فرآیند تشخیص هویت وجود نداشت. در واقع سنسور تشخیص اثر انگشت کاربر ابداعی اپل ظرف مدت زمان بسیار کوتاه و میلی ثانیه‌ای نسبت به تشخیص هویت کاربر از خود عکس‌العمل نشان می‌داد. پس از آن سامسونگ هم رو به استفاده از این نوع سنسورها آورد و هم اکنون هم در پرچمداران جدید این کمپانی کره‌ای یعنی گوشی هوشمند گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج هم از سنسورهای مشابه استفاده می‌شود. اما به نظر می‌رسد که سامسونگ از این موضوع رضایت کامل ندارد و ترجیح می‌دهد به جای استفاده از تکنولوژی ابداعی اپل از تکنولوژی‌های منحصر به فرد برند خویش استفاده کند!

بر اساس گزارشات به دست آمده، سامسونگ قصد دارد نسل جدیدی از سنسورهای تشخیص اثر انگشت کاربر را در محصولات آینده‌ی خویش به کار بگیرد که هیچ نیازی به تماس لمسی ندارند. سامسونگ در این راستا از متودی رونمایی کرده که به موجب آن فرآیند تشخیص هویت کاربر بدون نیاز به برقراری تماس لمسی و از طریق یک سنسور دوربین اختصاصی انجام می‌شود. غول کره‌ای شناخته شده در دنیای دیجیتال هم اکنون در پی ثبت اختراع و پتنت متود منحصر به فرد خویش است.

البته گفته شده که سامسونگ مدارک مرتبط با این پتنت را در ماه نوامبر سال 2013 به دفتر مرکزی ثبت اختراعات در ایالات متحده ارسال کرده و گویا این دفتر به تازگی متوجه موضوع شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که سامسونگ از دیرباز و هنگامی که گلکسی اس 4 را رونمایی کرد بدین موضوع اندیشیده بود و برنامه‌ریزی دقیقی برای تکنولوژی اختصاصی خویش داشته است. به نظر می‌رسد که در این اختراع و ایده‌ی جدید، سامسونگ در مجموع از روشی مشابه با روش عملکرد سنسور اثر انگشت کاربر بهره می‌گیرد. اما فرآیند تشخیص هویت از طریق یک سنسور دوربین و برنامه‌ای اختصاصی که موارد مورد نیاز را به کاربران آموزش می‌دهد، تکمیل خواهد شد.

شاید شما هم با مطالعه‌ی این اطلاعات تصور کنید که روش مد نظر سامسونگ نمی‌تواند جایگزین تکنولوژی کنونی سنسورهای تشخیص اثر انگشت به کار گرفته شده در دستگاه‌های هوشمند موبایلی شود. مطمئنا در نگاه اول از نظر هر فردی ایده‌ی سامسونگ کمی عجیب، غیرعملی و شاید هم غیرقابل پیاده‌سازی به نظر آید، اما مطمئن باشید که غول کره‌ای برای آینده و تکنولوژی‌های این چنینی خویش برنامه‌ریزی دقیقی داشته و احتمالا در این زمینه هم هنوز از تمامی جنبه‌های عملکردی پتنت خویش را رونمایی نکرده است. نظر شما چگونه است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات