گزارش زومیت از جشن انتشار اوبونتو 15.04 در دانشگاه تهران

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
مطالعه 5 دقیقه
در روز پنج‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ هفدهمین همایش گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد و متن باز به بهانه‌ی انتشار نسخه‌ی جدید سیستم عامل برگزار شد.
تبلیغات

ثبت نام برای هفدهمین جشن انتشار اوبونتو از چندین روز قبل شروع شده بود و از طریق شبکه‌های اجتماعی و فوریوم اوبونتو علاقه‌مندان به نرم‌افزارهای آزاد و متن باز از آن اطلاع پیدا کرده بودند. طبق معمول این مراسم نیز بدون دریافت هزینه از کاربران برگزار شد و همچنین از طرف اسپانسرها هدایایی به شرکت کنندگان داده شد.

با ورود به دانشگاه تهران از درب پردیس دانشکده‌ی فنی اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد استقبال زیاد و شاید بیش از انتظار از این مراسم بود، طوری که پس از ساعت ۹ صبح به برخی از دوستان ژتون ناهار و هدایا نرسید، همچنین ازدحام بسیار زیادی در سالن همایش و کارگاه‌ها وجود داشت. مراسم با برگزاری ۹ کارگاه همزمان در کلاس‌های دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران شروع شد که هر کاربر در هنگام ثبت نام یکی از این آن‌ها را انتخاب کرده بود.

این کارگاه‌ها شامل معرفی و آموزش مقدماتی زبان برنامه‌نویسی GO، رزبری پای، از صفر تا صد اوبونتو، فایروال، شروع سریع با VyOS، لاراول، روبی آن ریلز، NODE.js و Map Reduce بود. چون فقط امکان شرکت در یکی از این کارگاه‌ها به صورت حضوری وجود داشت در کلاس صفر تا صد اوبونتو که توسط دانیال بهزادی از دانشگاه تهران برگزار شد شرکت کردیم، ویدئوی بقیه‌ی کارگاه‌ها به صورت رایگان در وبسایت gotoclass که یکی از اسپانسرهای مراسم بودند برای علاقه‌مندان قرار گرفته است.

u1

صفر تا صد برای آشنایی و آماده سازی سیستم عامل اوبونتو توسط کاربران کمتر حرفه‌ای و افرادی که از سیستم عامل‌های دیگر به این سیستم عامل آزاد مهاجرت می‌کنند، برگزار شد. در این کارگاه توضیحاتی درباره‌ی میز کار یونیتی، تنظیمات سامانه، ورک اسپس‌ها، انواع دسترسی‌ها و کاربر ریشه، امنیت و شخصی سازی جستجو، اضافه کردن زبان، دیکشنری، تقویم و قلم‌های فارسی، دریافت، نصب و به روزرسانی نرم‌افزارها توسط فروشگاه اوبونتو از مخازن داخل کشور، پشتیبانی از نسخه‌های اوبونتو توسط کنونیکال، نکات کاربری با Systemd، نصب کدک‌های صوتی و تصویری، تغییرات ظاهری در سیستم عامل همچنین نحوه‌ی سوئیچ کردن بین کارت گرافیک‌های مختلف در لپ‌تاپ هایی که از دو کارت گرافیک استفاده می‌کنند، استفاده از Libre Office، محیط‌های برنامه نویسی در اوبونتو ، کامپایل نرم‌افزار، دریافت نرم‌افزار از git و شبکه کردن کامپیوتر مجهز به اوبونتو با سیستم‌های دیگر آموزش داده شده و به سؤالات کاربران نیز پاسخ داده شد.

پس از کارگاه برای ادامه‌ی مراسم کاربران به سالن همایش رفتند. همانطور که اشاره شد به علت استقبال بیشتر از انتظار، افرادی که کارگاهشان دیرتر به پایان رسید با سالنی پر مواجه شدند و بسیاری در کف سالن نشسته یا ایستاده مراسم را دنبال کردند. قسمت دوم با کلیپی از انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه تهران که میزبان این مراسم نیز بودند شروع شد و سپس با سخنان محمد تشکری از وزارت اقتصاد و دارایی و خبرهای ایشان از حرکت کشور به سمت نرم افزارهای آزاد و متن باز ادامه یافت.

به گفته‌ی تشکری سازمان‌های دولتی شدیداً با کمبود لینوکس کار حرفه‌ای و متخصص برای مدیریت سامانه و سرورهای وزارت‌خانه‌های مختلف روبرو هستند، همچنین دولت از طریق مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای بومی و آزاد/متن باز و تبدیل آن به بنیادی غیر انتفاعی قصد دارد سرعت مهاجرت به سمت نرم‌افزارهای آزاد در کشور را افزایش دهد؛ بخش‌های از بدنه‌ی دولت مانند وزارت خانه‌ی اقتصاد و دارایی، وزارت راه و جهاد کشاورزی تا حد زیادی نرم‌افزارهای آزاد را جانشین ویندوز کرده‌اند و با بومی سازی مخازن نرم‌افزارهای آزاد و قرارگیری در سرورهای داخلی، که هر وزارت خانه یک میرور از آن‌ها را به کشور خواهد آورد فیلترها دور زده شده و کاربران ایرانی می‌توانند با سرعت بسیار بالای شبکه‌ی ملی اطلاعات از این نرم‌افزارها استفاده کنند.

همچنین وزارت آموزش و پرورش، آموزش و به کارگیری نرم افزارهای آزاد را در پایه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش افزایش داده است، آن‌ها GIMP را جانشین Photoshop و Libre Office را جانشین Microsoft Office کرده‌اند. طبق مصوبه‌ی دولت ۱۶ ساعت آموزش اجباری کاربری کامپیوتر به کارمندان دولت با نرم‌افزارهای آزاد انجام خواهد شد. 

تشکری از افراد و شرکت‌هایی که در زمینه‌ی آموزش نرم‌افزارهای آزاد/متن باز و مدیریت حرفه‌ای سرورهای لینوکس و پایگاه‌های داده یا مخازن نرم‌افزاری فعال هستند تقاضا کرد با ارسال رزومه به ایمیل شخصی‌شان با این وزارت خانه همکاری کنند. محمد تشکری سخنانشان را با خبری از واتیکان به پایان برد؛ واتیکان اعلام کرده تنها راه ماندگاری تاریخ بشریت استفاده از نرم‌افزارهای متن باز است، این خبر با واکنش مثبت مخاطبین مواجه شد، دلیل این اعلام نظر چنین بوده که کتابخانه‌ی مرکزی واتیکان قصد داشته کتاب‌هایش را به صورت الکترونیکی بایگانی کند و تنها فرمتی که می‌توانست بدون تغییر با مرور زمان و برای همیشه این کار را انجام دهد فرمت open document است، و به همین دلیل این اظهار نظر متفاوت از طرف مسئولین واتیکان نقل شده است.

u2

در بخش بعدی همایش دکتر بهراد غیاث‌الدین مدیری عامل شرکت Remis از اسپانسرهای این همایش در مورد چگونگی شروع به کار این شرکت و پروژه‌های بزرگی که انجام گرفته مانند پروژه‌ی کارت هوشمند ملی که در آن حدود ۱۸۰ ترابایت اطلاعات در سرورهای لینوکسی ذخیره شده صحبت کردند. پس از آن از چگونگی شروع به کار یک شرکت که در آینده پتانسیل تبدیل به یک بازیگر اصلی اقتصادی را داشته باشد مانند گوگل، اپل و … و باید و نبایدهای این راه را به طور خلاصه به حظار آموزش دادند.

در بخش بعدی ایریکس اسماعیلی ده سال اوبونتو را اجرا کرد و از پیروزی‌ها و شکست‌های اوبونتو و کنونیکال از سال ۲۰۰۴ تا کنون صحبت کرد، سپس با معرفی مجری در میان تشویق حضار، جادی با اخبار دنیای نرم‌افزارهای آزاد و متن باز به جایگاه اجرا رفت. در ابتدا جادی در مورد نامگذاری کرنل ۴ لینوکس به Hurr durr I'ma sheep از طریق رأی گیری و سپس از به وجود آمدن فرصت شغلی Data Scientist و استخدام یک متخصص آن در کاخ سفید صحبت کرد و پس از آن با اشاره به انجمن‌هایی که در شبکه‌هایی مانند وایبر و واتزاپ به وجود آمده‌اند فعالیت علمی در این مجموعه‌ها را به دلیل غیر ماندگاری و محدود بودن مخاطب محکوم به نابودی دانست.

j

در آخرین قسمت مراسم امیر صدیقی در مورد Big Data و خبرهای این حوزه برای افرادی که با این سیستم‌ها آشنا هستند و نحوه‌ی استفاده‌ی بزرگان جستجو و داده از آن مطالبی ارائه داد. متأسفانه به دلیل کمبود وقت ارائه‌ی اوبونتو تاچ برگزار نشد و با گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی و صرف ناهار در سالن استادان دانشگاه تهران، هفدهمین جشن انتشار اوبونتو در تهران به پایان رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات