ارتقا شغلی یا خروج از اپل؛ تغییرات در جایگاه جانی آیو به چه معنا است؟

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
شب گذشته در زومیت خواندید که جانی آیو، طراح نام آشنای اپل، با ارتقای شغلی، سمت طراح ارشد اپل را به عهده گرفته است. وی هم اکنون نه‌تنها در مورد محصولاتی نظیر آیفون، بلکه درباره‌ی همه محصولات اپل از قبیل سخت‌افزار و نرم‌افزار و احتمالا فروشگاه‌های اپل صاحب نظر خواهد بود. اما تفسیر دیگر ارتقا شغلی برای آیو چیست؟ آیا راه خروج از اپل پیش روی سر جاناتان آیو قرار گرفته؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دیروز خبری منتشر شد که حکایت از ارتقا شغلی برای جانی آیو در اپل داشت. تفاسیر مختلفی درباره‌ی این تغییر در کمپانی اپل منتشر شده است. اما آیا می‌توان این پیشرفت را به‌عنوان راه میان‌بری برای خروج آیو از اپل تفسیر کرد؟ برخی از گمانه‌‌ها حکایت از این دارند که با وجود ارتقا شغلی برای آیو، احتمال بازگشت وی به وطن خویش، متصور است.

بسیاری از افراد نزدیک به اپل که اخبار مرتبط با این کمپانی را دنبال کرده و از تحولات آن آگاه هستند، پایان دوران سخت را برای اپل نوید داده‌اند.

بهتر است در ابتدا تغییرات جدید در اپل و سمت جانی آیو را موشکافی کنیم. آیو قرار است سمتی را در اختیار بگیرد که پیش از این در اپل وجود نداشت. با در اختیار گرفتن این مسئولیت، آیو وظایف کلیدی را که پیش از این در اختیار داشت، به افراد دیگری واگذار خواهد کرد.

ریچارد هوارث و آلان دای از این پس مسئولیت طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار را بر عهده خواهند داشت. البته آیو همچنان به نظارت بر تیم طراحی ادامه خواهد داد و در کنار این مسئولیت وظایفی نظیر تصمیم‌گیری در مورد مسائل طراحی فروشگاه‌ها و ساختمان جدید اپل را نیز بر عهده خواهد داشت.

اپل تغییر جایگاه شغلی آیو را به شکل نامتعارف و غیرمنتظره‌ای اعلام کرد. این موضوع در قالب یک گزارش که در روزنامه‌ی تلگراف به قلم استفان فرای منتشر شده، بصورت عمومی اعلام شد. فرای یکی از شناخته شده‌ترین خبرنگارانی است که پیش از این در مورد اپل مقالاتی را به رشته‌ی تحریر درآورده است. با وجود این پس زمینه تلگراف رفته رفته به یکی از کانال‌های خبری اپل تبدیل شد. تلگراف تنها رسانه‌ای بود که سفر یکباره‌ی تیم‌ کوک به لندن را پوشش داد و علت این موضوع اجازه ی ضمنی اپل برای اینکار است.

سث وینتراب، یکی از نویسندگان وب‌سایت 9to5mac این خبر را تفسیر کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این نویسنده، خبر مربوط به انتساب جانی آیو به یک شغل دیگر، در روز تعطیل فدرال در آمریکا اعلام شده است. به اعتقاد وینتراب، اپل به این دلیل این خبر را در یک روز تعطیل منتشر کرده تا با بسته بودن تالارهای بورس، تاثیر این خبر را در وضعیت سهام کمپانی کاهش دهد.

با توجه به تمام شواهد موجود می‌توان به روشنی دید که تغییرات صورت گرفته در اپل تنها یک ارتقا برای اپل نیست. در صورتی که نگاهی به مقاله فرای در روزنامه‌ی تلگراف داشته باشیم، می‌توانیم به روشنی سرنخ‌هایی را از آنچه که در پشت تغییرات در اپل وجود دارد، ببینیم. در این مقاله به این موضوع اشاره شده که جانی آیو بیش از پیش سفر خواهد کرد. جان گروبر، یکی از نویسندگانی است که در مورد مسائل اپل شناخت کافی دارد. وی این جمله را به احتمال بازگشت آیو به انگلستان تفسیر می‌کند. وینتراب نیز با تایید این موضوع به این نکته اشاره کرد که یکبار پیش از این آیو در سال 2011 تصمیم به بازگشت به انگلستان گرفته بود، اما بنابر دلایلی وی از تصمیم خود منصرف شده و در کوپرتینو باقی ماند.

در صورتی که آیو به انگلستان مهاجرت کند، در این کشور به چه کاری مشغول خواهد شد؟ اطلاعات ارائه شده توسط تلگراف گویای این موضوع است که باوجود کار در اپل، آیو همچنان با کمپانی طراحی Forester + Partners همکاری می‌کند. همچنین وی در لندن به کارخانه‌ی جدید اپل در ایرلند که بنابر شایعات به ساخت خودروهای اپل اختصاص خواهد یافت، نزدیک‌تر می‌شود.

شاید افسانه‌ی آیو نیز در اپل به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود. جانی آیو 48 ساله هم‌اکنون با دو پسر دوقلو و همسرش زندگی می‌کند. وی در 23 سال گذشته برای اپل کار کرده و در این سال‌ها کار طراحی شماری از مهم‌ترین محصولات این شرکت از قبیل مک بوک، آیفون و اپل‌واچ را بر عهده داشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات