جمع‌ بندی تمام شایعات در مورد اندروید M گوگل

یک‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
مطالعه 7 دقیقه
کمتر از یک هفته تا آغاز کنفرانس توسعه‌ دهندگان گوگل در مرکز Moscone سن‌ فرانسیسکو باقی مانده است. در جریان این کنفرانس توسعه دهندگان پلتفرم گوگل از سراسر دنیا جمع خواهند شد تا آخرین دستاوردهای گوگل را از نزدیک ببینند. اطلاعات منتشر شده نشان از این دارد که گوگل در این کنفرانس نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل اندروید را با نام M معرفی خواهد کرد. اما این نسخه‌ی جدید چه تغییراتی خواهد داشت؟ با زومیت همراه باشید تا به جمع‌بندی اطلاعات موجود در این مورد بپردازیم.
تبلیغات

 براساس اطلاعات موجود از کنفرانس توسعه دهندگان گوگل که در شهر سان فرانسیسکو برگزار خواهد شد، اهالی مانتن ویو از نسخه‌های بهبود یافته و جدیدی از اندروید ور، اندورید تی‌وی و اندروید اتو رونمایی خواهند کرد. در بین محصولات جدیدی که گوگل در جریان این کنفرانس معرفی می‌کند، باید به نسخه‌ی جدید اندروید اشاره کرد که فعلا آن را با نام اندروید ام می‌شناسیم. در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به اندروید M‌ و سایر محصولاتی خواهیم پرداخت که احتمالا گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود، از آنها رونمایی خواهد کرد.

اندورید M، یک طعم جدید

همانطور که می‌دانید سنت گوگل برای نام‌گذاری نسخه‌های مختلف اندروید، استفاده از نام شیرینی‌ها و شکلات‌ها است. برای مثال می‌توان به اندروید کیک یزدی، نان زنجبیلی، ساندویچ بستنی، آبنبات پاستیلی، کیت‌کت و بالاخره اندروید آبنبات چوبی اشاره کرد. با توجه به اینکه الگوی استفاده از نام شیرینی‌ها براساس ترتیب حروف الفبای انگلیسی است، از این‌رو استفاده از نام M منطقی به نظر می‌رسد. براساس گمانه‌های صورت گرفته، می‌توان انواع شیرینی‌ها با حرف ابتدایی M را برای نسخه‌ی جدید اندروید عنوان کرد. از جمله‌ی این گزینه‌ها می‌توان به Muffin، Marshmallow، Milky Way و M&M اشاره کرد. با توجه به اینکه گوگل سابقه‌ی همکاری با نستله را برای نامگذاری اندروید کیت‌کت دارد، از این‌رو نامگذاری این نسخه از اندروید با عنوان M&M چندان دور از انتظار نیست. همچنین مشحص نیست که عدد نسخه اندروید جدید 8.2 خواهد بود یا 6!

طراحی متریال

اندروید M‌ را باید یک نسخه‌ی تکمیلی برای اندروید آبنبات چوبی خواند. اندروید جدید یک نسخه‌ی انقلابی نیست. با توجه به این موضوع می‌توان چنین استنباط کرد که گوگل در نسخه‌ی جدید به جای اضافه کردن چندین و چند قابلیت نو، ویژگی‌های موجود را بهبود داده و روی آن‌ها متمرکز خواهد شد. به نظر می‌رسد در نسخه‌ی جدید اندروید شاهد تغییرات چندان زیادی در ظاهر نسخه‌ی خالص نخواهیم بود، یعنی ارابط کاربری این سیستم‌عامل تغییر زیادی را به خود نخواهد دید.  هرچند باید انتظار داشت که رابط کاربری نسخه‌ی جدید کمی در مقایسه با قبل بهبود یابد، اما اندروید مبتنی بر طراحی متریال توسعه خواهد یافت و استخوان‌بندی آن برگرفته از طراحی متریالی خواهد بود که گوگل سال پیش معرفی کرد. به بیان بهتر در نسخه‌ی جدید باید در انتظار طراحی تخت و مینیمال با شدت بیشتری باشیم.

طراحی متریال گوگل

راه‌های تعامل بیشتر با گجت‌های اندرویدی

به نظر می‌رسد در اندروید M راه‌های جدیدی برای ارتباط با دستگاه در نظر گرفته شده است که از جمله‌ی آن می‌توان به صدور دستورات صوتی اشاره کرد. در صورتی که شایعات رنگ واقعیت به خود بگیرند، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا قابلیت دستورات صوتی و کنترل اپلیکیشن از طریق دستورات صوتی را در محصول خود قرار دهند. هنوز اطلاعات مشخصی در مورد قابلیت‌های کنترل اپلیکیشن بدون لمس گوشی در دسترس نیست و از این‌رو باید در انتظار معرفی این ویژگی‌ها در کنفرانس توسعه‌دهندگان باشیم.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که شایعاتی در خصوص آن منتشر شده، Nearby است. براساس شنیده‌ها با استفاده از این قابلیت روند پیدا کردن و برقراری ارتباط با سایر ابزار‌های اندروید بسیار سهل‌تر از پیش خواهد شد. به نظر می‌رسد گوگل این قابلیت را در پاسخ به Airdrop اپل طراحی کرده و توسعه داده است.

همچنین باید به انتظارات در مورد اعمال تغییر روی اعلانیه‌های اندروید و سیستم کنترل حجم صدا اشاره کرد. در این مورد نیز هنوز جزئیات زیادی در دسترس نیست.

بهبود‌های امنیتی و حریم خصوصی

 اپل با تعبیه‌ی سنسور اثر انگشت در آیفون 5S خود، ساز و کار جدیدی را برای کنترل امنیت گوشی‌ هوشمندش معرفی کرد و دیگر بسیاری از کاربران تمایلی به استفاده از کد برای باز کردن قفل گوشی نداشتند، از این‌رو استفاده از سنسور اثر انگشت در میان گوشی‌های اندرویدی نیز رواج یافت، بطوریکه شماری از تولیدکنندگان نظیر سامسونگ از این ماژول در گوشی‌های هوشمند خود مثل گلکسی S5، گلکسی S6، گلکسی نوت 4 و گلکسی آلفا استفاده کرده‌اند. براساس شنیده‌ها گوگل در نظر دارد تا با پشتیبانی از سنسور اثر انگشت در سیستم‌عامل خود بصورت پیش‌فرض از محبوبیت ایجاد شده حول استفاده از سنسور اثر انگشت نهایت استفاده را ببرد. پشتیبانی از سنسور اثر انگشت، این قابلیت را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا مستقل از تولیدکننده‌ی گوشی، در صورت وجود این سنسور از آن در اپلیکیشن‌های خود برای احراز هویت کاربر استفاده کنند.

AndroidM 2

 براساس شنیده‌ها اندروید M اولین نسخه‌ از سیستم عامل گوگل است که کاربرد بسیاری در زمینه‌ی کسب و کار خواهد داشت. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارند که نسخه‌ی جدید اندروید امکان استفاده از این سیستم‌عامل را در محیط‌های کاری به ارمغان خواهد آورد و افراد می‌توانند از آن در کسب و کار خود استفاده کنند. اندروید M امور روزانه‌ی افراد را در کاربردهای مختلف کاری تسهیل خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی جدید اندروید با هدف جدا کردن داده‌های مربوط به استفاده‌ی شخصی و کاری توسعه خواهد یافت. این قابلیت در اندروید آبنبات چوبی در دسترس است و نسخه‌ی جدید نیز مبتنی بر همین قابلیت توسعه خواهد یافت.

یکی از مواردی که شماری از کاربران را از نصب و استفاده از یک اپلیکیشن خاص باز می‌دارد، اجازه‌ دسترسی‌هایی است که در ابتدای نصب از کاربر اخذ می‌شود. به بیان بهتر، از این پس و در اندروید M در صورتی که کاربر تمایلی به دسترسی اپلیکیشن به قابلیت خاصی را نداشته باشد، می‌تواند آن را تغییر دهد. برای مثال می‌توان به دسترسی داشتن به اطلاعات شخصی یا گالری تصاویر اشاره کرد که کاربر می‌تواند به‌راحتی آن را غیرفعال کند.

اندروید پِی

در ماه مارس گذشته گوگل رسما تایید کرد که در حال کار روی توسعه‌ی فریمورک جدیدی برای سیستم پرداخت موبایل است. این کمپانی از این سیستم با عنوان Android Pay نام برده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اندروید پی یک سیستم جدید پرداخت نیست. این فریمورک به‌عنوان لایه‌ای توسعه می‌یابد تا از طریق آن توسعه‌دهندگان و کمپانی‌ها بتوانند پرداخت امن را در اپلیکیشن‌های خود بگنجانند. در این سیستم از ماژول‌هایی نظیر NFC و داده‌های حاصل از سنسورهای بیومتریک برای سنجش صحت اطلاعات و تایید استفاده خواهد شد.

اندروید ور

گوگل با پشتکار فراوان در حال توسعه‌ی پلتفرم خود برای ابزار‌های پوشیدنی است. انتشار بروزرسانی‌ها برای اندروید ور به همراه اضافه شدن قابلیت‌های آن نشان دهنده‌ی این موضوع است که گوگل همواره درصدد بهبود تجربه‌ی کار با این پلتفرم است. برای مثال می‌توان به آخرین بروزرسانی منتشر شده برای اندروید ور اشاره کرد که پشتیبانی از اتصال بی‌سیم را برای این پلتفرم و ساعت‌های هوشمند مبتنی بر آن به ارمغان آورده است. احتمالا در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل نیز شاهد دورنمایی از آنچه که گوگل برای این پلتفرم در نظر گرفته، در کنار معرفی قابلیت‌های جدیدش خواهیم بود. یکی از شایعاتی که اخیرا در دنیای فناوری منتشر شده، پشتیبانی از ابزار‌های مبتنی بر iOS توسط اندروید ور است. این بدین معنی است که در صورت تحقق آن، ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند مبتنی بر اندروید ور قادر خواهند بود تا با آیفون و آیپدهای اپل ارتباط برقرار کنند. شنیده‌ها حکایت از این دارند که گوگل در حال پیمودن مراحل نهایی توسعه‌ی قابلیتی است که از طریق آن می‌توان ساعت‌هوشمند اندروید ور را به ابزار اپلی متصل کرد.

اندروید ور

 تاریخ انتشار اندروید M چه زمانی خواهد بود؟

احتمالا گوگل در جریان کنفرانس توسعه‌ دهندگانش گوشه‌هایی از اندروید M را نشان داده و سپس نسخه‌ی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل را برای علاقه‌مندان در دسترس قرار خواهد داد. اما نباید انتظار داشت که پس از مدت کوتاهی شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی باشیم. همانطور که سال گذشته دیدیم، گوگل پس از انتشار نسخه‌ی پیش نمایش اندروید آبنبات چوبی با عنوان اندروید L، نسخه‌ی نهایی آن را پنج ماه پس از رونمایی، در ماه ژوئن منتشر کرد. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند به اندروید آبنبات چوبی بروز نشده‌اند. باید دید که عملکرد کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، موتورولا، ال‌جی، سونی و سایرین در انتشار بروزرسانی جدید اندروید برای گوشی‌های هوشمندشان چگونه خواهد بود.

از جمله‌ی موارد دیگری که می‌توان انتظار داشت تا در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل به آن پرداخته شود، می‌توان به واقعیت مجازی، تصویربرداری ماهواره‌ای و خانه‌های هوشمند اشاره کرد. در یک سال اخیر بسیاری از کمپانی محصولاتی را در حوزه‌ی واقعیت مجازی و هدست‌های مرتبط با این فناوری معرفی کرده‌اند. خود گوگل نیز سال گذشته کاردبورد را معرفی کرد. حال باید دید این کمپانی در این حوزه چه محصول جدیدی در چنته دارد.. فناوری‌های مربوط به خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا با وجود کمپانی نست که زیر نظر گوگل کار می‌کند از جمله‌ی سایر موارد جذاب در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل یا همان Google I/O است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ انتظاراتتان از Google I/O 2015 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات