معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات: مسدود شدن نرم‌ افزارهای موبایل دست وزارت ارتباطات نیست

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
به گفته‌ی معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی، کاهش میزان پیامک و تماس اپراتورها به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایلی یک چالش جهانی است و در کشور ما نیز آمار پیامک دیگر رشد نداشته و حتی رو به کاهش است. با این حال مسدود سازی این نرم‌افزارها در دست وزارت ارتباطات نیست.
تبلیغات

معاون صدورپروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره‌ی زیانی که برخی اپراتورها از ناحیه کم شدن تماس و پیامک به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایل داشته‌اند، گفت:

این نرم افزارها بر بستر یک اپراتور فعالیت می‌کنند و جایگزین خدمات اصلی شده‌اند.

صادق عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه قطع کردن و یا مسدودسازی این نرم افزارها در دست وزارت ارتباطات نیست، گفت:

ما موضوعات را از دیدگاه اقتصادی نگاه می‌کنیم و سعی داریم ضرر و زیان را کاهش دهیم اما موضوعات فرهنگی و امثال آن در جای دیگری تصمیم گیری می‌شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره‌ی ساماندهی این نرم افزارها تاکید کرد:

در دنیا هم هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند که با این نرم افزارها چگونه برخورد کنند اما مدل‌های متفاوتی پیشنهاد می‌شود از جمله همکاری دو طرفه با اپراتورها یا ارایه سرویس مشابه توسط اپراتور، ما هم هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم که در این زمینه چه کاری را انجام دهیم،‌اما به هر صورت این نرم افزارها باید براساس مقررات فعالیت کنند، ما هم امسال نسخه‌ی اولیه مقررات فعالیت این نرم افزارها را تهیه خواهیم کرد.

معاون رگولاتوری، با اشاره به اعطای مجوز نسل 3 و 4 به دو اپراتور بزرگ کشور گفت:

در کمتر از هشت ماهی که از اعطای مجوز می‌گذرد این اپراتورها در بیش از 200 شهر کشور نسل سوم و در 70 شهر نسل چهارم را راه اندازی کرده‌اند که می‌توان گفت در دنیای یکی از سریع‌ترین رشدها را داشته‌ایم.

عباسی شاهکوه همچنین با بیان اینکه در حوزه خدمات همچنان نیاز به رشد داریم، افزود:

برای پر شدن خلائی که در ارایه خدمات داشته‌ایم بر اساس مصوبه سال قبل کمسیون تنظیم مقررات بر آن شدیم تا امسال مجوز اپراتورهای مجازی را هم اعطا کنیم که این اپراتورها دیگر شبکه ایجاد نمی‌کنند و بر بستر شبکه اپراتورهای قبلی کار می‌کنند و تمرکز آنها روی خدمات است.

وی همچنین درباره‌ی مزیت اپراتورهای مجازی گفت:

این اپراتورها حرفه‌ای هستند و می‌دانند از اپراتور اصلی چه کیفیتی بخواهند به همین دلیل کیفیت در هر دو سمت ارتقا خواهد یافت و از آنجا که حیات آنها وابسته به کیفیت است، این یکی از اتفاقات خوب در زمینه ارتقای کیفیت خواهد بود.

مجوزهای PAP و ISP جمع آوری می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث تجمیع پروانه ها اشاره کرد و گفت:

در حوزه ثابت هم همین کار را انجام داده ایم و با اعطای مجوزهای FCP یا همان اپراتور ثابت قصد داریم تمام مجوزهای قبلی که تحت عناوین PAP و ISP و امثال آنها را یکی کرده را با عنوان اپراتور ثابت صادر کنیم که این اپراتورها مانند اپراتورهای مجازی موبایل بر بستر شبکه موجود خدمات می‌دهند و بر انواع خاصی از خدمات متمرکز هستند.

معاون صدور پروانه سازمان تنظیم در ادامه گفت:

شرکت‌هایی هم می‌توانند فقط در بخش خدمات ثابت فعال شوند که با عنوان servco مجوز دریافت می‌کنند و بعنوان مرکز خدمات معرفی خواهند شد و در سال جاری مجوز آنها را نیز صادر خواهیم کرد که بر عکس اپراتورهای اصلی محدودیتی هم در تعداد ندارند.

Wifi را مانند اکسیژن در همه جا گسترش خواهیم داد

عباسی همچنین در ادامه در خصوص گسترده شدن شبکه‌های با کیفیت بالا در سطح شهر گفت:

شبکه‌های وای‌فای بعنوان کمک شبکه‌های موبایل ایجاد شده‌اند و به دلیل خاصیتی که دارند می‌توانند در همه‌ی نقاط وجود داشته باشند که ما در مجوزهای جدید به اپراتورهای ثابت FCP که هم اکنون تحت عنوان شرکت‌های PAP فعالیت می‌کنند این مجوز را داده‌ایم و تشویق‌شان می‌کنیم که در محیط خارج هم خدمات بی سیم تحت پروتکل wifi ارایه کنند و به نوعی از کاملا ثابت بودن خارج شده و به کمک شبکه‌ی موبایل بیایند، در نهایت اینکه این wifi مانند اکسیژنی است که باید همه جا در دسترس باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

عباسی در ادامه گفت:

طبیعی است که هر خدمتی هزینه خودش را دارد و هر کسی که کیفیت بالاتر می‌خواهد هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت کند اما نکته اینجاست که مردم مجبور نباشند برای کیفیتی پول بپردازند که به آن نیازی ندارند، بلکه مردم باید حق انتخاب داشته باشند تا بتوانند از هر اپراتور، از نوع خدمتی که می‌خواهند را با هر کیفیتی که نیاز دارند دریافت کنند و فقط برای همان پرداخت داشته باشند و مانند بسیاری موارد به اجبار هزینه‌ی اضافه پرداخت نکنند، بر همین اساس ما در مجوزها و مقررات جدید تلاشمان بر این است که خدمات را برای مردم گسترش دهیم تا علاوه بر حق انتخاب بتوانند با قیمتی معقول سرویس مورد نظر را انتخاب کنند.

عباسی همچنین از صدور مجوز مراکز تماس خبر داد و گفت:

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای خودشان مراکز تماس و مراکز پاسخگویی دارند چرا که برای آنها هزینه مقرون به صرفه است اما شرکت‌های کوچک این امکان را ندارند و خدمات آنها گاهی مطلوب نیست چرا که ایجاد مراکز تماس برای آنها اقتصادی نیست، در سال جاری ما مجوزهایی را صادر خواهیم کرد که صرفا مراکز تماس یا همان call center هستند.

وی همچنین درباره‌ی نوع فعالیت این مراکز یادآور شد:

این شرکت‌ها خدمات مرکز مشتریان را ارایه می‌کنند و مرکز ارتباط با مشتری هستند که به شرکت‌های اصلی خمات خود را می‌فروشند و شرکت‌های دیگر هم به جای اینکه خودشان مراکز تماس ایجاد کنند می‌توانند خدمات را از این شرکت‌ها بخرند که نمونه‌ی این کار در همه جای دنیا وجود دارد و شما همین الان در اروپا با یک اپراتور که تماس بگیرید فردی که پاسخ شما را می‌دهد در هندوستان است و در حقیقت مراکز تماسی هستند که حتی به خارج از مرزها هم خدمات صادر می‌کنند و ما هم می‌خواهیم نمونه‌ی همین کار را شروع کنیم.

تخلف اپراتورهای اینترنت را گزارش کنید

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری هم درباره‌ی چگونگی بررسی سرعت اینترنت کاربران گفت:

امسال اپراتورها را موظف کرده‌ایم شرایطی فراهم کنند که کاربران بدانند در هر سطح چه کیفیتی را دریافت می‌کنند.

علیرضا اصغریان در ادامه گفت:

ممکن است در شبکه‌ی داخلی اپراتور شما 8 مگابیت سرویس بگیرید اما اگر به کاربر سرویس اینترنت فروخته شده باشد این به آن معنی است که باید در نقطه‌ی خارج از کشور دقیقا به میزان فروخته شده سرویس ارایه شود و نه فقط در داخل شبکه خود اپراتور.

وی همچنین از کاربران خواست تا در موقع تست به پنلی که اپراتور به آنها می‌دهند مراجعه و تست را همانجا انجام دهند تا بر همین اساس ما بتوانیم اطلاعاتی را که ثبت می‌شود پیگیری کنیم، چرا که این تست‌ها در سیستم ثبت و ما در مواقعی که شکایتی صورت بگیرید به همه آنها دسترسی داریم.

اصغریان در پایان از کاربران خواست در صورتی که از پاسخ اپراتور قانع نشدند شکایات خود را از طریق مراکز استان و یا سامانه 195 به اطلاع وزارت ارتباطات برسانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات