خودروسازان آلمانی مشتریان جدید نقشه های HERE نوکیا

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بعد از اینکه نوکیا به صورت رسمی برنامه فروش نقشه‌های HERE خود را اعلام کرد، گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی پیرامون پیشنهادات ارائه شده برای تصاحب واحد نقشه‌ها و ناوبری این کمپانی فنلاندی به گوش می‌رسد. حالا خبری منتشر شده که خودروسازان آلمانی نیز به جمع خریداران این بخش پیوسته‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اسامی زیادی به عنوان مشتریان نقشه‌های HERE نوکیا شنیده می‌شود که می‌توان به اپل، آمازون، علی بابا، بایدو، سیریوس ایکس ام، تِنسنت، فیسبوک و اوبر اشاره کرد. همچنین به تازگی شایعاتی منتشر شده که خودروسازان آلمانی شامل آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز به صورت جدی از تمایل خود برای خرید تجارت نقشه‌های نوکیا خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته اعلام کرده است که این سه خودروساز رقیب در قالب یک شرکت واحد به نام General Atlantic (جنرال آتلانتیک) پیشنهاد رسمی خود را به کمپانی فنلاندی نوکیا ارائه کرده‌اند. تخمین‌زده می‌شود واحد نقشه‌های HERE نوکیا بین 2 تا 4 میلیارد دلار قیمت داشته باشد. HERE ترکیب نرم‌افزاری سیستم نقشه و ناوبری نوکیا تحت یک برند واحد است که سال 2008 به مبلغ 8.1 میلیارد دلار از کمپانی Navteq که در زمینه GPS فعالیت دارد، خریداری شده است.

منبع رویترز که از افراد آگاه در صنعت خودرو است مدعی شده پیشنهاد واحد خودروسازان آلمانی به صورت رسمی در اختیار نوکیا قرار گرفته و هنوز از سوی کمپانی فنلاندی پاسخی داده نشده است. این منبع همچنین اعلام کرده است که این ائتلاف آمادگی دارد در صورت رد پیشنهاد اولیه، مبلغ خود را افزایش دهد. این منبع خبری گفته است گروه خودروسازان آلمانی تمایل دارد پیشنهاد فعلی خود را بالاتر ببرد و با همکاری دیگر شرکت‌ها یا با خود نوکیا که در این زمینه تجربه دارند، نقشه‌ها را وارد وسایل دیگر کنند. در حالی که هر سه خودروساز تمایل دارند حداقل 700 میلیون یورو (780 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری کنند ولی همچنان روی درصد هر شرکت از سهام نقشه‌های نوکیا اختلاف نظر دارند و گفته می‌شود جنرال آتلانتیک نیز 30 درصد را برای خودش می‌خواهد. یکی از منابع رویترز مدعی شده است هر 4 شرکت این آمادگی را دارند تا با اضافه‌شدن یک شریک دیگر به ائتلاف آنها، سهم باقی مانده بین شرکای فعلی کنترل شود.

این خودروسازان باور دارند که این معامله موقعیت خوبی برای آنها است، چون می‌توانند بیش از 50 درصد سود نقشه‌های HERE را تقسیم کنند و از آنجایی که نوکیا به مشتریان خود وابسته است، خودروسازان آلمانی می‌توانند اطلاعات لازم برای توسعه امکانات امنیتی جدید مانند سیستم‌های الکترونیکی جلوگیری از تصادف را در اختیار داشته باشند. با این وجود به گفته منبع رویترز اگر به هر دلیلی این معامله منتفی شود، ائتلاف خودروسازان به سراغ شرکت نرم‌افزاری TomTom هلند می‌روند که در زمینه سیستم‌های ناوبری فعالیت می‌کند. فعالان آلمانی حوزه خودرو با جمله زیر به صورت غیرمستقیم از علاقه جدی خود برای تصاحب بخش نقشه‌های HERE خبر داده‌اند:

تا زمانی که ما و نوکیا می‌دانیم موضوعی وجود دارد که باید به آن فکر کنیم، از این رقابت پا پس نمی‌کشیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات