واکنش مغز به کلمات مختلف؛ روش بیومتریک جدید برای شناسایی کاربران گجت‌ ها

پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
مطالعه 1 دقیقه
استفاده از فاکتورهای بیومتریک برای جایگزین شدن با رمز عبور مورد توجه تولیدکنندگان گجت‌های موبایل و حوزه‌ی فناوری قرار گرفته و از این‌رو کمپانی‌ها در تلاشند تا از روش‌های بهتری برای رمز عبور استفاده کنند. اخیرا تیمی از محققان واکنش مغز انسان به لغات را به عنوان کلید بیومتریک جدیدی معرفی کرده‌‌اند.
تبلیغات

بلِیر آرمسترانگ و تیمی از محققان فعال در زمینه‌ی علوم شناختی و مغز در اسپانیا امواج مغز انسان در زمان مطالعه‌ی متنی شامل 45 کلمه‌ی اختصاری را ثبت کرده‌اند. این لغات شامل مواردی نظیر DVD یا FBI است. براساس گزارش منتشر شده در New Scientost، با ثبت امواج مغزی داوطلبانی که در این طرح حاضر شده‌اند، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز هر فرد در قبال کلمات مختلف، امواج مختلفی را ایجاد می‌کند. با استفاده از این امواج مغزی می‌توان با صحت 94 درصد به تشخیص هویت کاربران پرداخت.

خواندن و تحلیل امواج مغز امری دشوار است از این‌رو تیم محققان به رهبری آرمسترانگ روی تحلیل و بررسی بخشی از مغز که روی خواندن و درک کلمات کار می‌کند، تمرکز کرده‌اند. به گفته‌ی محققان با استفاده از این قابلیت مغز می‌توان افراد مختلف را از هم تفکیک کرد. البته این روش به همین زودی جایگزین اثر انگشت نخواهد شد، چراکه برای استفاده از این قابلیت نیاز است تا الکترودهایی به مغز انسان متصل شود، اما آرمسترانگ معتقد است که می‌توان با استفاده از این روش در آینده، سنسور‌های اثر انگشت را کنار گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات