مایکروسافت نحوه‌ی توسعه‌ی بازی‌های واقعیت افزوده را برای هولولنز تشریح کرد

شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
‌مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس ویندوز 10 از هدست هولولنز رونمایی کرد. شاید در نگاه اول توسعه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های واقعیت افزوده برای هولولنز کار بسیار سخت و پیچیده‌ای به نظر برسد، اما ردموندی‌ها در جریان برگزاری بیلد 2015، آموزش 90 دقیقه‌ای را برای آشنایی با مفاهیم اولیه‌ی توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی برای هولولنز ترتیب دادند که در ادامه به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد 2015 برای توسعه‌دهندگان دوره‌ای 90 دقیقه‌ای را با عنوان Holographic Academy برگزار کرد. در این دوره مفاهیم پایه‌ای را برای توسعه‌ی بازی‌ها حول فناوری واقعیت مجازی تشریح شد. با توجه به اطلاعات منتشر شده در این دوره‌ی آموزشی به نظرمی‌رسد توسعه‌ی پروژه‌ها برای این هدست ساده‌‌تر از چیزی که تصور آن می‌رفت.

یکی تفاوت‌های اصلی هدست معرفی شده مایکروسافت با سایر نمونه‌های تولید شده در میزان اطلاعاتی است که این هدست جمع‌آوری می‌کند. مایکروسافت هنوز اطلاعاتی را در خصوص کامپوننت‌های مورد استفاده در هولولنز ارائه نکرده است. از میان قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات این هدست می‌توان به دریافت دستورات صوتی، شناسایی ژست‌های حرکتی انگشتان و استخراج نقشه‌ی سه بعدی اتاق برای ترسیم نقشه‌ی عمقی اشاره کرد. هرچند مایکروسافت در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس بیلد، از امکان عرضه‌ی اپلیکیشن‌های یونیورسال برای هولولنز سخن گفت، اما در جریان برگزاری دوره‌ی مورد نظر، یک پروژه‌ی اختصاصی برای هولولنز ایجاد شد که طی آن این پروژه در ویژوال استودیو اجرا شده و از طریق میکرو USB در هدست لود شد.

در مقایسه با سایر دموهای ارائه شده برای هولولنز، نمونه‌ی توسعه یافته در این دوره‌ی 90 دقیقه‌ای پیچیدگی چندان زیادی نداشت. در Holographic Academy خبری از کدنویسی نبود و مایکروسافت فقط به کنار هم قرار دادن امکانات موجود برای ساخت یک بازی اکتفا کرد. به جای استفاده از یک دوربین مجازی، یک نشانگر برای نمایش جهت قرارداشتن سر کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به جای نسبت دادن عملیاتی که در اثر حرکت یا کلیک ماوس اجرا می‌شوند، باید عملیاتی را برای واکنش به محل نگاه کاربر یا ژست حرکتی که با هدف کلیک روی آن انجام می‌شود، تنظیم کرد.

قابلیت شناسایی صدا و تصویر مفهومی است که پیش از این مایکروسافت با استفاده از کینکت در بازی‌ها از آن استفاده کرده است. در هولولنز اصلی‌ترین فاکتوری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانایی تشخیص سوی نگاه کاربر است. اما دیدن دنیای واقعی مساله‌ای است که همه چیز را تغییر می‌دهد. برای مثال می‌توان اشیا مجازی را که در فضا در حال حرکت هستند، با استفاده از ژست‌های حرکتی یا دستورات صوتی به حرکت واداشت که در این حالت این اشیا باید در تعامل با اشیا فیزیکی از خود واکنش نشان دهند.

مایکروسافت در جریان این دوره‌ی 90 دقیقه‌ای به بررسی مفاهیم پیچیده حول ایجاد بازی‌ها برای هولولنز نرفت که از جمله‌ی آن می‌توان به ناپدید شدن اشیای مجازی در پس اشیا فیزیکی واقعی محیط اشاره کرد. مطمئنا چالش‌های بی‌شماری در انتظار افرادی است که تصمیم دارند برای هدست هولولنز مایکروسافت برنامه‌نویسی کنند، چراکه این کمپانی علاوه بر عدم ارائه‌ی اطلاعات در خصوص کامپوننت‌های مورد استفاده در این هدست، نقاط مبهم دیگری را نیز در کیت توسعه‌ی هولولنز باقی گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات