۱۲ اردیبهشت؛ سالگرد مرگ جولیو ناتا شیمیدان برجسته ایتالیایی

سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۸ سال پیش در چنین روزی (۲ می سال ۱۹۷۹)، جولیو ناتا، شیمیدان برجسته‌ی ایتالیایی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ به خاطر دستاوردهای علمی وی در خصوص پلیمرها است.
تبلیغات

جولیو ناتا در ۲۶ فوریه سال ۱۹۰۳ میلادی در شهر ایمپریای ایتالیا متولد شد. بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان وارد دانشگاه فنی میلان شد و از این دانشگاه در سال ۱۹۲۴ مدرک کارشناسی مهندسی شیمی دریافت کرد. در سال ۱۹۲۷ با قبولی در امتحان استادی توانست به‌عنوان استاد رشته‌ی شیمی در دانشگاه میلان مشغول به کار شود.

جولیو ناتا در سال ۱۹۳۳، استاد تمام رشته‌ی شیمی دانشگاه پاویا شد و تا سال ۱۹۳۵ در آنجا باقی ماند تا اینکه به‌عنوان استاد تمام رشته فیزیک شیمی دانشگاه رم انتخاب شد. وی در این دوران ریاست تعدادی مؤسسه تحقیقاتی در رشته فیزیک شیمی را بر عهده گرفت و در همین دوران به‌صورت اتفاقی با دکتر کارل زیگلر آلمانی آشنا شد و بهبودی که وی در روش زیگلر ایجاد کرد و به کاتالیزور زیگلر-ناتا مشهور است، تبدیل به بزرگ‌ترین دستاورد علمی وی شد که جایزه‌ی نوبل شیمی سال ۱۹۶۳ را برای وی و دکتر زیگلر به همراه داشت. کارل زیگلر، شیمیدان سرشناس آلمانی بود که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم با مشکلات فراوانی به خاطر همکاری‌های قبلی خود با حکومت نازی مواجه شده بود. زیگلر با اینکه تمایلی به فعالیت‌های سیاسی نداشت، قبل از جنگ جهانی دوم از حزب نازی آلمان حمایت می‌کرد و به همین خاطر بعد از پایان جنگ تحت فشار شدید متفقین قرار داشت. او در این شرایط بسیاری از دستاوردهای خود را مخفی کرده بود و از مطرح کردن آن‌ها بیم داشت که یکی از این دستاوردها در خصوص پلیمرها بود.

در سال ۱۹۵۲ دکتر کارل زیگلر در مورد یک کاتالیزور که توسط وی کشف شده بود با یک شرکت ایتالیایی برای تولید انبوه مذاکره کرد و اطلاعاتش در‌باره این کاتالیزور را در اختیار آن‌ها قرار داد. در آن دوران کشور آلمان و دانشمندان آلمانی با مشکلات مالی شدید روبرو بودند و دکتر زیگلر این مذاکره را با هدف تولید انبوه و کسب درآمد انجام داد. در این دوران جولیو ناتا به‌عنوان مشاور در همان شرکت ایتالیایی مشغول کار بود و زمانی که اطلاعات کاتالیزور جدید دکتر زیگلر را مشاهده کرد، شگفت‌زده شد. جولیو ناتا کاتالیزور زیگلر را کمی اصلاح کرد و پیشنهاد تولید انبوه پلی‌اتیلن، اتیلن و پروپیلن را به شرکت ایتالیایی ارائه کرد. موضوع کاتالیزور زیگلر در زمینه ترکیب پلیمرها آن‌قدر مهم بود که جوامع علمی به‌سرعت از این موضوع مطلع شدند و کشف دکتر کارل زیگلر جهانی شد. به‌ لطف همین کشف، در سال ۱۹۶۳ جایزه‌ی نوبل شیمی به کارل زیگلر و جولیو ناتا اختصاص یافت.

از دیگر اتفاقات مهم روز ۲ می می‌توان به کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیرو‌های ویژه‌ی ارتش آمریکا در پاکستان اشاره کرد. این اتفاق در سال ۲۰۱۱ افتاده است.

این مطلب در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات