دادگاه جریمه 930 میلیون دلاری سامسونگ به اپل را کاهش داد

سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
نبرد پتنت‌ها بین سامسونگ و اپل هنوز به پایان نرسیده و درنهایت هیچ یک از شرکت‌ها به خواسته‌های خود نرسیدند. اگرچه امروز دادگاه تجدید نظر آمریکا تاکید کرد که سامسونگ طراحی خاص آیفون را کپی کرده اما تصمیم دادگاه این بوده که سامسونگ پتنتی نقض نکرده و جریمه‌ی ۹۳۰ میلیون دلاری این شرکت به اپل را کاهش داد.
تبلیغات

شرکت‌های اپل و سامسونگ چندین سال است که درگیر دعوای حقوقی طولانی مدت هستند؛ زیرا اپل معتقد است سامسونگ در طراحی گوشی‌های هوشمندش از این شرکت تقلید کرده و طراحی و امکانات گوشی آیفون را در موبایل‌های مختلف خود و از جمله گوشی‌های سری گلکسی گنجانده است. تجزیه و تحلیل دادگاه به این نکته اشاره می‌کند که نقض پتنت به خاطر طراحی و ظاهر دستگاه یا trade dress است؛ اصطلاح trade dress فقط به ظاهر محصول هنگام عرضه گفته می‌شود و به اجزای اصلی و داخلی تشکیل دهنده محصول ارتباطی ندارد. در حالی که استدلال اپل متفاوت است و ادعا می‌کند که طراحی مستطیلی آیفون و شکل مربعی آیکون‌ها که برند آیفون را خاص می‌کند، مختص اپل بوده و با نام تجاری اپل به ثبت رسیده است. در دادگاه‌های قبلی نیز اپل ادعا داشت که این طرحی به آسانی قابل استفاده و کپی کردن است.

دعوای فعلی بین اپل و سامسونگ از سال ۲۰۱۱ یعنی چهار سال بعد از به بازار آمدن اولین آیفون آغاز شده است. در سال ۲۰۱۲، در دادگاهی شکایتی مبنی بر اینکه سامسونگ پتنت‌های مربوط پیمایش گوشی، ژست‌های چند لمسی و ضربه برای زوم کردنِ سیستم عامل آی‌اواس را کپی کرده است. علاوه بر این، در این شکایت مواردی هم ذکر شده که طی آن سامسونگ هر دو طرح‌های ثبت شده و ثبت نشده‌ی ظاهر دستگاه آیفون را هم در دستگاه‌های خود کپی کرده است. اپل پس از این شکایت ۲.۵ میلیارد دلار درخواست پرداخت خسارت از سامسونگ داشت و درنهایت با رای دادگاه، سامسونگ یک میلیارد دلار خسارت به اپل پرداخت کرد.

پس از این دادگاه، سامسونگ و اپل هردو تلاش کردند تا خسارات و شکایات را به نفع خود تمام کنند. اپل تمام تلاش خود را به کار گرفت اما موفق به ممنوعیت فروش گوشی‌ها  و تبلت‌های سامسونگ نشد و سپس درخواست پرداخت ۷۰۷ میلیون دلار خسارت را از سامسونگ کرد. در نهایت هیچ یک از این درخواست‌ها اجرا نشد و دادگاه وارد فاز تجدید نظر شد و محاکمه را به تعویق انداخت. سامسونگ بار دیگر در مقابل اپل بازنده شد و در دادگاه سال ۲۰۱۴، نبرد پتنت در مقابل اپل را با پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار خسارت به اپل، باخت. حال آخرین دادگاه بین این دو شرکت در حال اجرا بوده و در نهایت سامسونگ بار دیگر خسارت پرداخت می‌کند اما نه مبلغ درخواستی اپل را، بلکه دادگاه در مبلغ این خسارت تجدید نظر می‌کند.

در مقابل اپل در تصمیم خود خوش‌بین است و یکی از سخنگویان این شرکت در اخبار گفت:

ما خوشنودیم که درنهایت دادگاه تایید کرد که سامسونگ از محصولات اپل کپی کرده است. این نبرد، پیروزی را تنها برای کسی به ارمغان می‌آورد که به طراحی دستگاه احترام می‌گذارد. اگرچه سامسونگ باید به خاطر نقص پتنت به ما خسارت پرداخت کند، اما این شکایت همواره چیزی فراتر از خسارت و پول بوده؛ این تنها مربوط به نوآوری و کار سختی است که در طراحی محصولات اپل به کار گرفته شده است و قیمت گذاشتن برای آن بسیار دشوار است.

در مقابل سامسونگ گفت:

ما به رای دادگاه تجدید نظر آمریکا در خصوص ادعاهای نقص پتنت محصولات اپل احترام می‌گذاریم. تصمیم امروز نشان می‌دهد که ادعای اپل بیش از طراحی یک دستگاه است و خسارت درخواستی عادلانه نبوده و بسیار اغراق‌آمیز است. ما مطمئن هستیم که در طراحی محصولات ما، از طراحی اپل و پتنت‌های آن استفاده نشده و ما همچنان تمامی اقدامات مناسب و لازم را برای تولید محصولاتمان به کار می‌بریم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات