ناسا: کوه یخ لارسن در طول 10 سال کاملا ذوب می‌ شود

سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش جدید ناسا، کوه یخی بزرگ قطب جنوب به سرعت در حال ذوب شدن است و در حدود ۱۰ سال کاملا از بین خواهد رفت. همچنین تیم ناسا، طی مشاهداتی در قطب جنوب متوجه شده‌اند که شکاف‌های بزرگی در لارسن ایجاد شده و به سرعت باعث از هم پاشیدن این کوه یخی می‌شود.
تبلیغات

Larsen B نام کوه یخی در حاشیه شمال غربی دریای ودل در قطب جنوب است. این نام به خاطر کارل آنتون لارسن جهانگرد و کاشف نروژی روی این کوه یخ گذاشته شده است. در سال ۲۰۰۲ بخش بزرگی از این کوه به دلیل افزایش دمای کره زمین جدا شد.

علا خزندر یکی از دانشمندان ناسا که تیم بزرگی را در این مجموعه رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: 

ممکن است ذوب شدن کوه یخی لارسن و شکاف برداشتن آن تماشایی باشد اما در واقع این خبر ناگواری برای همه است. این کوه یخی قدمتی ۱۰ هزار ساله داشته و به زودی کاملا از بین خواهد رفت.

کوه‌های یخی مانع جابجایی و شناور شدن یخچال‌های طبیعی از قطب جنوب به سمت اقیانوس می‌شود و در نتیجه سطح آب دریا افزایش نمی‌یابد. پیشتر دانشمندان بر این اذعان داشتند که تغییرات آب و هوایی جهان باعث تاثیر مستقیم در صفحه‌های یخی می‌شود؛ اما مطالعات اخیر عاملی فراتر از آب و هوا را نشان می‌دهد. یک مطالعه‌ی مربوط به سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که جدا شدن صفحات یخی در قطب جنوب در نتیجه‌ی تاثیر گرفتن از اثرات گرم شدن کره‌ی زمین است. ماه پیش اطلاعاتی هم منتشر شد که بر اساس آن ذوب شدن صفحات یخی قطب جنوب، در طول دو دهه‌ی اخیر افزایش یافته است. خزندر اعلام می‌کند که کوه یخی لارسن در اثر گسترش شکاف‌های موجود در نزدیکی یخچال‌های یخی، ذوب می‌شود و به زودی کلا از بین می‌رود.

بر اساس گزارش مرکز داده‌های ملی برف و یخ و باورهای دانشمندان، صفحه‌ی یخی لارسن پس از پایان عصر یخبندان یعنی از حدود ۱۲ هزار سال پیش وجود داشته است. این صفحه حدود ۲۲۰ متر ضخامت دارد. لارسن از سال ۲۰۰۲ با یک توده یخ شناور در سمت شرقی شبه جزیره قطب جنوب، شروع به ذوب شدن کرده است. در طول این فرآیند، مجموعا ۳٫۲۵۰ کیلومتر مربع از صفحات یخی در طول ۳۵ روز ذوب شد.

لارسن دارای سه شاخه اصلی یخچال طبیعی است و دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند که همواره پایدار خواهد بود. حال بر اساس بررسی‌های مکرر متوجه شده‌اند که دو شاخه از این صفحه‌ی یخی، از سال ۲۰۰۲ نازک‌تر شده و طبق گزارش ناسا، روند ذوب شدن آن سریعا انجام می‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات