۲۷ اردیبهشت: تولد ادوارد جنر پزشک و دانشمند سرشناس انگلیسی

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۶۸ سال پیش در چنین روزی، ادوارد جنر، پزشک و دانشمند سرشناس انگلیسی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ به خاطر کشف روش واکسیناسیون بیماری آبله است.
تبلیغات

۱۷ می سال ۱۷۴۹، ادوارد جنر در شهر برکلی انگلستان متولد شد. وی هشتمین فرزند در میان ۹ فرزند خانواده بود. پدر ادوارد، کشیش شهر برکلی بود و به همین خاطر اهمیت بسیار زیادی به تحصیل فرزندان خود می‌داد و آموزش آن‌ها را از سنین پایین آغاز کرده بود. ادوارد در کودکی به بیماری آبله مبتلا شد و با اینکه شانس زنده ماندن پیدا کرده بود؛ اما تا پایان عمر از پیامدهای آن رنج می‌برد. زمانی که ۱۴ سال داشت، به‌عنوان کارآموز و دستیار در مرکز جراحی چیپینگ سادبری مشغول به کار شد و در طول هفت سالی که آنجا بود، با هوش سرشار خود دانش و تجربه مناسبی از رشته پزشکی کسب کرد و بعد از آن، با تحصیل در رشته پزشکی مدرک پزشکی خود را نیز دریافت کرد.

ادوارد جنر به‌مرور در رشته پزشکی مهارت پیدا کرد و تا سال ۱۷۷۳ تبدیل به یک پزشک و جراح سرشناس در انگلستان شده بود. در آن دوران، مایه‌کوبی یا تلقیح یکی از روش‌های رایج مبارزه با بیماری آبله محسوب می‌شد؛ اما با ریسک‌های فراوانی همراه بود. او که خود از پیامدهای بیماری آبله رنج می‌برد، همیشه به فکر راهی برای مبارزه با این بیماری خطرناک بود. ادوارد جنر در کودکی شنیده بود که شیردوشان پس از ابتلا به آبله گاوی هرگز به بیماری آبله مبتلا نمی‌شوند و همین موضوع باعث تحریک حس کنجکاوی وی شده بود. پس از اینکه جنر پزشک شد و با بیماران آبله مواجه شد، به بی‌فایده بودن تلاش‌‌هایش برای درمان این بیماری با روش‌های سنتی پی برد و به این فکر افتاد که به‌نوعی از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کند. او تحقیق کرد و دریافت که شیردوشان تقریبا هرگز، حتی وقتی از مبتلایان به آبله پرستاری می‌کنند، دچار آبله نمی‌شوند. به همین خاطر تصمیم گرفت بیماری آبله گاوی را به افراد تلقیح کند و آن‌ها را از ابتلا به بیماری مرگبارتر آبله مصون سازد. البته در آن دوران این فکر با مخالفت‌های شدید مواجه شد. هرچند در سال‌های قبل نیز کارهای پراکنده‌ای در خصوص واکسن انجام شده بود؛ ولی اولین بار وی در ۱۴ می ۱۷۹۶ پسری هشت‌ساله بنام جیمز فیپس (پسر باغبانشان) را در برابر بیماری آبله گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله ولی کم‌خطرتر از آن برای انسان است. پس از آن‌که جنر میکروب بیماری آبله را به آن پسر تزریق کرد، چون واکسن آبله گاوی در وی مصونیت ایجاد کرده بود، جیمز فیپس به بیماری آبله مبتلا نشد و در برابر این بیماری مصون شد. بدین ترتیب دکتر ادوارد جنر توانست روش واکسیناسیون در مقابل بیماری آبله را کشف کند. امروزه این روش به شکل گسترده‌ای برای مبارزه با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

دکتر ادوارد جنر پدر علم واکسیناسیون، در تاریخ ۲۶ می سال ۱۸۲۳ دیده از جهان فروبست.

دیگر اتفاقات مهم تاریخ ۲۷ اردیبهشت:

۱۷۹۲ - تأسیس بورس اوراق بهادار نیویورک

۱۸۵۹ - تصویب اولین قوانین ورزش فوتبال در استرالیا

۱۸۶۵ - تأسیس اتحادیه‌ی بین‌المللی تلگراف در پاریس

۱۹۴۰ - جنگ جهانی دوم، تسخیر بروکسل توسط آلمان

زادروزها:

۱۸۹۷ - آد هسل، شیمی‌دان نروژی و برنده جایزه نوبل

۱۹۳۴ - رونالد وین، دانشمند علوم کامپیوتر و کمک مؤسس اپل

۱۹۴۰ - آلن کی، دانشمند علوم کامپیوتر

۱۹۶۲ - روزالیند پیکارد، مهندس و دانشمند علوم کامپیوتر

سالروزهای مرگ:

۱۹۸۷ - گونار میردال، اقتصاددان، جامعه‌شناس و سیاستمدار سوئدی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

۲۰۱۴ - جرالد ادلمن، بیولوژیست و ایمونولوژیست آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

این مطلب در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات