چگونه جراحان توانستند توموری عظیم را از صورت زن فیلیپینی بردارند

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیمی متشکل از ۱۶ جراح استرالیایی در عمل جراحی ۱۴ ساعته توموری عظیم را به شکل کامل از صورت یک زن فیلیپینی برداشته و جان وی را نجات دادند.
تبلیغات

ماری جین گالن زن باردار فیلیپینی است که توموری در صورتش پدیدار شد. با اینکه تا سال ۲۰۱۳ اثری از این تومور در چهره‌اش دیده نمی‌شد اما تا پایان سال ۲۰۱۴ تومور به سرعت رشد کرده و تقریباً نیمی از دهان وی را مسدود کرده بود.

خوشبختانه در این تومور ریشه‌ی سرطان دیده نمی‌شد اما به دلیل بد شکل کردن چهره‌، ماری جین نمی‌توانست در مکان‌های عمومی ظاهر شود و تقریباً همیشه در خانه پنهان می‌شد. اما بد شکل شدن چهره تنها اثر این تومور نبود، مسئولان بیمارستان سنت وینسنت در ملبورن استرالیا متوجه شدند که با ادامه‌ی رشد این تومور امکان مسدود شدن راه بلع و تنفس ماری جین وجود دارد. دکتر وِین موریسون جراح ارشد این بیمارستان می‌گوید:

برای اولین بار بود که با توموری به این بزرگی مواجه میشدم، تومور به سرعت در حال رشد بود و به زودی مانع تنفس میشد.

در این عمل جراحی ۱۴ ساعته، ۱۶ متخصص در سه گروه بیهوشی، متخصصان سر و گردن و جراحان میکروسکوپی همزمان مشغول به کار شدند. برداشتن تومور به تنهایی فقط دو ساعت طول کشید اما بازسازی با ظرافت بخش‌های از بین رفته چیزی بود که بیشترین زمان این جراحی را به خود اختصاص داد. جراحان قسمتی از استخوان نازک پای ماری جین به نام فیبولا یا نازک‌نی را برداشته و شکل دادند تا بتوانند آن را جایگزین استخوان از بین رفته‌ی فَک بکنند، همچنین سرخرگ‌ها و سیاه‌رگ ها را از بازو و پا برداشتند تا به بخش‌های بازسازی شده‌ی صورت پیوند بزنند.

در همین زمان متخصصان سر و گردن عمل نای شکافی را انجام می‌دادند زیرا تا مدت‌ها پس از عمل جراحی، گردن و صورت کاملاً متورم خواهد بود و امکان تنفس طبیعی وجود نخواهد داشت. همانطور که در ویدئو مشاهده خواهید کرد بهبودی ماری جین تنها چند هفته پس از جراحی شگفت انگیز است. دکتر موریسون می‌گوید:

ماری جین بسیار خوشحال است و چهره‌اش در مقایسه با قبل بسیار زیبا شده است.

برای خانواده‌ی گالن در فیلیپین بازگشت دوباره‌ی ماری جین به زندگی باور‌نکردنی است، این موفقیت نه تنها زندگی دوباره‌ای به او داده بلکه آینده‌ی دخترش نیکول را نیز تغییر خواهد داد. ماری جین می‌گوید:

تا قبل از این در تاریکی بودم، حالا در آینده‌ی من یک نور وجود دارد، حالا من خوشحال هستم.

هزینه‌ی این جراحی توسط بیمارستان سنت وینسنت و قسمتی از کمک کارکنان آن تأمین شده است. توضیحات بیشتر را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید؛ توجه داشته باشید که تنها چند هفته از جراحی گذشته است و هنوز صورت ماری جین گالن متورم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات