الیاف پوشانده شده با گرافن، گزینه‌‌‌‌ای مناسب برای الکترونیک پوشیدنی

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران اخیرا توانستند تک لایه‌‌‌‌ای از گرافن را به الیافی معمولی که در صنعت پوشاک استفاده می‌‌‌شوند منتقل کنند. این ماده‌‌‌‌ی شفاف و انعطاف‌پذیر می‌‌‌تواند در آینده به عنوان جزیی جاسازی شده در صنعت پوشاک الکترونیک نقش بازی کند به طوری که می‌‌‌توان تلفن‌‌‌های هوشمند یا ابزارهای نظارت بر سلامتی را با الیاف لباس یکی کرد.
تبلیغات

گرافن نه تنها ماده‌‌‌‌ای مستحکم و انعطاف پذیر است بلکه نازک ترین ماده است که می‌‌‌تواند الکتریسیته را از خود عبور دهد که این موضوع می‌‌‌تواند در صنایع پوشاک بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. البته پیش از این نیز موارد زیادی از توسعه‌‌‌‌ی الیاف یا پوشاک الکترونیک را دیده‌اید اما در پژوهش اخیر پژوهشگران از یک تک لایه‌‌‌‌ی گرافن بهره برده‌اند. این تک لایه که با روش لایه نشانی بخار شیمیایی تولید شده بود پس از تولید از روی فویل مسی به روی لیف پروپیلن منتقل شد.

در این فرایند ابتدا لایه‌‌‌‌ای نازک از پلیمر پلی متیل متاکریلات بر روی گرافن تولید شده قرار می‌‌‌گرفت و سپس فرایند خورد دادن فویل مسی آغاز می‌‌‌گشت تا درنهایت فیلم پلیمری نیز به کمک حمام استون داغ شسته شود و لایه‌‌‌‌ای یکپارچه از گرافن را باقی بگذارد. گروهی که بر روی این پژوهش فعالیت می‌‌‌کرد توانست نشان دهد که این روش می‌‌‌تواند به عنوان یکی از راه‌‌‌های توسعه‌‌‌‌ی پوشاک الکترونیک آینده به کار رود.

graphene-fiber-2

به گفته‌‌‌‌ی دکتر De Schrijver ساخت همراه با موفقیت پوشاک الکترونیکی می‌‌‌تواند پتانسیل دسته‌‌‌‌ی بزرگی از فناوری‌‌‌های کنونی را به فناوری‌‌‌هایی واقعی تبدیل کند و این موفقیت برای ما بسیار هیجان انگیز بوده است. این پژوهش که به کمک تیمی متشکل از چندین مرکز علمی و دانشگاه صورت گرفت نتایج خود را در مجله‌‌‌‌ی علمی Scientific Reports به چاپ رسانده است.

نکته‌‌‌‌ای که در این پژوهش به چشم می‌‌‌آید این است که با وجود اینکه کار بسیار ساده به نظر می‌‌‌آید اما همین کار حاصل کار گروهی چندین مرکز فعال در چند کشور بوده است. به عنوان مثال کافی است به لیست مراکز فعال علمی درگیر این پژوهش توجه کنید، دانشگاه Exeter در لندن، مرکز پژوهش‌‌‌های نساجی بلژیک، موسسه‌‌‌‌ی مهندسی، کامپیوتر، میکروسامانه‌‌‌ها و نانوفناوری لیسبون پرتغال و دانشگاه لیسبون و Aveiro در پرتغال. به نظر شما آیا در کشور ما نیز از این دست پژوهش‌‌‌های کاربردی و البته پیشرو صورت می‌‌‌گیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات