۲۶ اردیبهشت: زادروز ایلیا مچینکوف جانورشناس سرشناس روس

سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۷۲ سال پیش در چنین روزی، ایلیا مچینکوف، زیست‌شناس و جانورشناس سرشناس روس دیده به جهان گشود. بیشترین شهرت او به خاطر کشف سلول‌های بیگانه‌خوار است.
تبلیغات

۱۶ می سال ۱۸۴۵، ایلیا ایلیچ مچینکوف در روستای پاناسوفکا در نزدیکی شهر خارکف متولد شد. پدر ایلیا یک نظامی و از اعضای گارد سلطنتی امپراتوری روسیه بود و مادر وی که خود فرزند یک نویسنده بود، تأثیر زیادی در علاقه‌مند شدن ایلیا به علم داشت. ایلیا به زیست‌شناسی و جانورشناسی علاقه خاصی داشت و زمانی که دبیرستان را به پایان رساند، توانست مادر خود را متقاعد کند که اجازه دهد به‌جای رشته پزشکی به تحصیل در رشته زیست‌شناسی بپردازد. سال ۱۸۶۲ ایلیا مچینکوف تلاش کرد وارد دانشگاه وورتسبورگ در آلمان شود؛ اما سال تحصیلی در این دانشگاه آغاز شده بود و وی باید تا آخر سال برای شروع سال تحصیلی جدید در این دانشگاه صبر می‌کرد. اما علاقه شدید وی به تحصیل باعث شد از این تصمیم منصرف شود و تحصیل خود را در دانشگاه خارکف و در رشته علوم طبیعی آغاز کند. او با تلاش فراوان توانست دوره ۴ ساله خود را در ۲ سال به پایان برساند.

او در سال ۱۸۶۴ به آلمان رفت و در منطقه هلیگولند که یک مجمع‌الجزایر در جنوب شرقی دریای شمال است، به تحقیق در خصوص جانوران دریایی پرداخت. بعد از مدتی به دانشگاه گیسن رفت و در آنجا تحقیقات گسترده‌ای را زیر نظر دکتر رودولف لاکارت آغاز کرد. در سال ۱۸۶۵ و زمانی که در دانشگاه گیسن فعالیت می‌کرد، توانست پدیده گوارش درون‌یاخته‌ای را در بدن کرم‌ها کشف کند که اولین دستاورد مهم وی به‌حساب می‌آمد. بعد از مدتی و در سال ۱۸۶۷ به روسیه و دانشگاه سن پترزبورگ بازگشت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهد و خیلی زود توانست مدرک دکترا بگیرد.

دکتر مچینکوف تا سال ۱۸۸۸ در روسیه ماند و در دانشگاه‌های این کشور به تدریس و تحقیق پرداخت؛ اما به خاطر مسائل سیاسی در این سال از سمت‌های خود استعفا داد و به فرانسه رفت. در آنجا با دکتر لویی پاستور ملاقات کرد و دکتر پاستور در لابراتوار تحقیقاتی خود، وی را استخدام کرد؛ مچینکوف تا پایان عمر خود در این مرکز تحقیقاتی باقی ماند. مهم‌ترین کشف دکتر ایلیا مچینکوف در خصوص سیستم ایمنی بدن در سال ۱۸۸۲ بود؛ وی توانست «بیگانه‌خوارها» (Phagocyte) را کشف کند. بیگانه‌خوارها سلول‌هایی هستند که بخشی از دستگاه ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها توانایی بیگانه‌خواری دارند؛ یعنی می‌توانند پاتوژن‌ها یا سایر سلول‌ها و مولکول‌های بیگانه و نیز اجزای سلولی فرسوده را ببلعند و سپس هضم کنند و از بین ببرند. دکتر ایلیا مچینکوف به خاطر این کشف در سال ۱۹۰۸ میلادی جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد. او هشت سال بعد، در تاریخ ۱۶ جولای سال ۱۹۱۶ و در سن ۷۱ سالگی، در شهر پاریس دار فانی را وداع گفت.

از دیگر افراد مشهوری که در این روز متولد شده‌اند می‌توان به مرتون میلر، اقتصاددان آمریکایی و برنده‌ی جایزه نوبل اشاره کرد که در سال ۱۹۲۳ متولد شده است. جورج بدنورز، فیزیکدان آلمانی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل نیز در سال ۱۹۵۰ و در این روز متولد شده است. فردریک گولاند هاپکینز، دانشمند بیوشیمی انگلیسی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و همچنین هاینریش روهرر، فیزیکدان سوئیسی در این روز از دنیا رفته‌اند.

اولین مراسم آکادمی اسکار هالیوود، در این تاریخ و در سال ۱۹۲۹ برگزار شده است.

این مطلب در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات