پهپاد MIT، آماده‌‌‌‌ نجات محصولات کشاورزی

شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
تاکنون به کاربرد پهپادها فکر کرده‌اید؟ البته مشخصا منظور کاربردهایی غیر از کشتار یا جنگ است. واقعیت این است که فناوری‌های جدیدی همچون چاپگرهای سه بعدی یا پهپادها در آینده‌‌‌‌ای نزدیک جزوی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌‌‌ها خواهند بود.
تبلیغات

فناوری تصویر برداری هوایی یا ماهواره‌‌‌‌ای مدت‌ها است که برای مصارف بسیاری مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. اما پهپادهای امروزی می‌‌‌توانند این امکانات را با قیمتی بسیار ارزانتر و البته با وضوح و کیفیتی بسیار بالاتر برای ما فراهم آورند. نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی یکی از کاربردهایی است که با توجه به مشکلات زیست محیطی که سیاره‌‌‌‌ی ما به آن‌‌‌ها دچار شده است امروزه خواستار بسیاری دارد. با بودجه‌‌‌‌ای که از طرف دانشگاه مشهور MIT تامین شده است استارت آپ نوپایی به نام RaptorMaps قرار است تابستان امسال سلامت محصولات کشاورزی را به کمک پهپادهای خود تحت نظر بگیرد تا کشاورزان به راحتی بتوانند میزان بازده محصول خود را افزایش دهند.

این استارت آپ در حقیقت یکی از 8 استارت آپ فینالیستی بود که در مسابقه‌‌‌ دانشگاه MIT برای ارائه‌‌‌‌ی طرحی سودده از طرف دانشجویان در زمینه‌ی ارائه‌‌‌‌ی محصولی واقعی به دنیا برگزار شد. پهپادهایی که برای این منظور ساخته می‌‌‌شوند مجهز به قابلیت تصویر برداری در چند طیف نوری هستند تا با استفاده از تحلیل داده‌‌‌های به دست آمده بتوان محصولات کشاورزی ناسالم را تشخیص داد.

مثال‌‌‌هایی از این صدمات را می‌‌‌توانید در عکس‌‌‌های زیر به شکل نواحی منحنی یا سفید رنگ مشاهده کنید که می‌‌‌توانند نشاندهنده‌‌‌‌ی بیماری، سمپاشی نامناسب یا حمله‌‌‌‌ی حشرات باشند. اطلاعاتی که از این پهپادها به دست می‌‌‌آید پس از قرارگیری در فضای ابری می‌‌‌توانند جهت مبارزه‌‌‌‌ی موثرتر و البته به صورت موضعی با مشکلات پیش آمده به کار روند. یکی دیگر از مزیت‌‌‌های پهپادها این است که آن‌‌‌ها می‌‌‌توانند زمین‌‌‌های زیادی را تحت پوشش داشته باشند و تقریبا تمامی زمین‌‌‌های تحت پوشش به صورت همزمان بررسی خواهند شد.

mit-crop-drone-2

در حقیقت این پهپادها در آینده‌‌‌‌ای نزدیک بشریت را تغدیه خواهند کرد! این استارت آپ با توجه به جایزه‌‌‌‌ای که برده است هم اکنون در حال توسعه‌‌‌‌ی بخش تحلیل داده‌‌‌های خود است تا بتواند تابستان امسال آن‌‌‌ها را در مزارع به کار بگیرد.

نکته‌‌‌‌ای که در این استارت آپ وجود دارد سرعت ورود فناوری‌‌‌های جدید به زندگی روزمره در کشورهای توسعه یافته است. متاسفانه یکی از مشکلاتی که کشور ما به آن دچار است بدبینی برخی افراد نسبت به فناوری‌‌‌های جدید است که مانع از گسترش و همه گیر شدن آن‌‌‌ها می‌‌‌شود. آیا می‌‌‌توانید محصولی فناورانه را نام ببرید که در کشور ما برای اولین بار همه گیر شده و سپس به سایر کشورها راه یافته باشد؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات