تماشا کنید: برملا شدن رازهای یکی از پیشرفته ترین سامانه‌‌های دفاعی

جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
سوسک بمب افکن یکی از منحصربفردترین و البته خطرناک ترین سامانه‌‌های دفاعی را دارد که می‌‌‌توان در دنیای حیوانات آن را جزو پیشرفته‌ترین‌‌ها دانست. اگر مایلید از رازهای این سلاح مخفی و مخوف آگاه شوید در ادامه با ما باشید.
تبلیغات

این سوسک با ایجاد یک واکنش شیمیایی درون پوسته‌‌‌‌‌ی خود مایعی سمی و درحال جوش تولید می‌‌‌کند که در مواقع خطر آن را به سمت موجود مهاجم اسپری می‌‌‌کند. اخیرا پژوهشگران در دانشگاه MIT توانستند سازوکار این سامانه را کشف کنند و امیدوارند بتوانند از این توانایی سوسک برای ایجاد مایعی خطرناک بدون اینکه خود آسیبی ببیند در دنیای فناوری واقعی استفاده کنند.

پیش از این تنها مشاهداتی خارجی از توانایی اسپری سوسک‌‌های بمب افکن انجام شده بود اما این بار پژوهشگران با استفاده از تصویر برداری سرعت بالای سینکروترونی اشعه‌‌‌‌‌ی ایکس فرایندی که درون سوسک 1.5 سانتی اتفاق می‌‌‌افتد را به صورت زنده مشاهده کنند. مایع داغ اسپری شونده‌‌ای که به نام بنزوکوینوید هم شناخته می‌‌‌شود از ترکیب دو ماده‌‌‌‌‌ی شیمیایی در محفظه‌‌‌‌‌ی انفجار محافظت شده‌‌ای که در یک چهارم پشتی سوسک قرار دارد ساخته می‌‌‌شود. این واکنش شیمیایی باعث جوش آمدن این مخلوط می‌‌‌شود که همزمان فشار لازم برای پرتاب مایع داغ به سمت مهاجم را نیز فراهم می‌‌‌آورد. به نظر می‌‌‌رسد طبیعت دفاعی اسپری راز اصلی در جان سالم به در بردن سوسک از انفجاری است که در پشتش رخ می‌‌‌دهد. نرخ آمیزش دو ماده‌‌‌‌‌ی شیمیایی در بدن سوسک به وسیله‌‌‌‌‌ی تحرک غشا و شیر منعطفی کنترل می‌‌‌شود که راه ورود مواد به درون محفظه‌‌‌‌‌ی احتراق یا بهتر بگوییم انفجار! را کنترل می‌‌‌کنند.

در حقیقت با صادر شدن اجازه برای ماده اولیه برای ورود به محفظه‌‌‌‌‌ی انفجار، انفجار اولیه‌‌‌‌‌ی حاصل غشای منعطف موجود را می‌‌‌کشد تا شیر ورودی ماده‌‌‌‌‌ی اولیه بسته می‌‌‌شود و سوسک خود در اثر انفجار تمام مواد منفجر نشود! به محض اینکه انفجار کامل صورت گرفت و فشار ناشی از آن آزاد شد این شیر با آزاد شدن غشای منعطف مجدد باز می‌‌‌شود تا برای انفجار بعدی ماده مجدد به درون محفظه تغذیه شود! با استفاده از روش اسپری کردن دفاعی و ضربانی سوسک در حقیقت به محفظه‌‌‌‌‌ی انفجار خود اجازه می‌‌‌دهد تا خنک شود و بیش از حد داغ شدن آن منجر به نابودی خودش نشود.

سوسک بمب افکن یکی از خارق العاده ترین مثال‌‌های تکامل طبیعت است که به زیبایی تمام سازوکار دفاعی کارآمد و البته جالبی را ارائه کرده است، اما پژوهشگران معتقدند مشاهده‌‌‌‌‌ی این سوسک می‌‌‌تواند حتی در ساخت سامانه‌‌های محافظت در برابر انفجار بهتر یا حتی سامانه‌‌های پیشرانه‌‌‌‌‌ی موثرتر به کار آید.

در ویدیوی زیر می‌‌‌توانید نحوه‌‌‌‌‌ی عمل سوسک بمب افکن را به خوبی مشاهده کنید. توصیه می‌‌‌کنم ویدیوی زیر را به هیچ وجه از دست ندهید:

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات